Zawartość CD-Action 11/2021
Początek magazynu zdominowany jest oczywiście przez Gamescom 2021. Ponad 20 większym i mniejszym grom, które przewinęły się przez tę imprezę – w tym Call of Duty: Vanguard, Marvel’s Midnight Suns, Saints Row czy Jurassic World Evolution 2 – poświęciliśmy łącznie osiem stron. Dorzućmy do tego wrześniowe PlayStation Showcase, według niektórych bardziej emocjonujące od Gamescomu (remake Star Wars: Knights of the Old Republic, Spider-Man 2, Marvel’s Wolverine, God of War: Ragnarok, Uncharted na PC!), a okazuje się, że naprawdę jest na co czekać.

Zresztą i teraz jest w co pograć, bo czuć już powiew jesiennego okresu premier. W Recenzjach bryluje świeży hit studia Arkane, czyli Deathloop, w którym z przyjemnością zapętlił się Krigor. Wreszcie (WRESZCIE!) doczekaliśmy się też Psychonauts 2, które natychmiast porwał Otton. Na listę 31 ocenionych gier załapały się też m.in. okładkowe Aliens: Fireteam Elite (Bastian, Ninho & Witold), Gamedec (Ranafe), Humankind (Witold), King’s Bounty II (Cursian), reedycja pierwszego Quake’a (Krigor), Ghost of Tsushima Director’s Cut (b-side), remake Mysta (Smuggler), Lost in Random, 12 Minutes (Siekiera), Axiom Verge 2 (Ranafe), Encased (Mac Abra), Assassin’s Creed Valhalla: Oblężenie Paryża (Cursian), No More Heroes III (Siekiera) i Rustler (Siekiera).

Publicystyka przywita Was barwną sześciostronicową opowieścią Smugglera o historii WWW. Wycieczek w przeszłość mamy w tym wydaniu więcej, bo spikain świętuje 30-lecie konsoli Super Nintendo, Cascad wspomina bardzo ważną dla rozwoju współczesnej sceny indie inicjatywę Summer of Arcade, DaeL przedstawia gry, które miały być sequelami, lecz zamiast tego dały początek nowym markom, a Bartłomiej Kluska opowiada o polskim pleografie (czyli XIX-wiecznym aparacie do rejestracji i odtwarzania materiałów filmowych). Przeszłość z teraźniejszością łączą natomiast artykuł DaeLa o modzie na FPS-y retro (z przeglądem wartych uwagi nadchodzących tytułów z tego nurtu) oraz tekst Grzegorza Burtana o estetyce low poly (nawiązującej do epoki pierwszego PlayStation), po którą coraz chętniej sięgają twórcy niezależni. Jako uzupełnienie recenzji Gamedeca proponujemy wywiad Ranafe z pisarzem Marcinem Sergiuszem Przybyłkiem. Felieton Papkina związany jest z kolei z Psychonauts 2.

W dziale Technologie przygotowaliśmy 11 testów sprzętowych: myszki Roccat Kone Air Pro, słuchawek Sony WF-1000XM4, monitorów Acer Nitro XV2 i Huawei MateView GT, klocków Lego Super Mario, zestawu VR HTC Vive Pro 2, kart graficznych Palit GeForce RTX 3060 Dual OC i Gigabyte Radeon RX 6600 XT Gaming OC Pro oraz smartfonów Oppo Reno6 5G, realme GT Master Edition i Samsung Galaxy Z Fold3.

SPIS TREŚCI
WERSJA CYFROWA
Po cyfrową wersję CD-Action 11/2021 (w formacie PDF) zapraszamy do naszego sklepu. Tylko u nas kupicie wydania elektroniczne w niższej cenie (11,99 zł), a dodatkowo cała kwota z ich sprzedaży trafi do nas, bo ominiecie wszelkich pośredników.
Przypominamy, że wszyscy posiadacze prenumeraty magazynu drukowanego dostają wydania cyfrowe w prezencie!
SPIS TREŚCI
W PRODUKCJI
JUŻ GRALIŚMY
RECENZJE
PUBLICYSTYKA
TECHNOLOGIE
- Myszka Roccat Kone Air Pro
- Słuchawki Sony WF-1000XM4
- Monitor Acer Nitro XV2
- Monitor Huawei MateView GT
- Zestaw klocków Lego Super Mario
- Zestaw VR HTC Vive Pro 2
- Karta graficzna Palit GeForce RTX 3060 Dual OC
- Karta graficzna Gigabyte Radeon RX 6600 XT Gaming OC Pro
- Smartfon Oppo Reno6 5G
- Smartfon realme GT Master Edition
- Smartfon Samsung Galaxy Z Fold3
INNE
Czytaj dalej
-
Borderlands 4 wreszcie doczekało się zapowiadanej aktualizacji. Duży patch...
-
Phil Spencer twierdzi, że ochrona kreatywnych zespołów gotowych na ryzyko to priorytet...
-
2. sezon „Fallouta” coraz bliżej. Nowe plakaty przygotowują widzów...
-
W Elden Ring: Tarnished Edition nie zagramy w tym roku. FromSoftware opóźniło...
50 odpowiedzi do “Zawartość CD-Action 11/2021”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.


W nowym CDA (ewydanie już dostępne, wersja drukowana od 21 września) przeglądamy gry zaprezentowane na Gamescomie i PlayStation Showcase, podpowiadamy, czy warto wpaść w pętlę czasu Deathloopa, sprawdzamy, czy po tylu latach w produkcji Psychonauts 2 spełnia oczekiwania, przybliżamy 30-letnią historię WWW i pochylamy się nad modą na FPS-y retro.
Nie napisaliście, jakie pełniaki ;P
Brakuje strony 118
A, nie jest, czytnik mnie oszukuje
Strona z retro FPS klimatyczna. Aż się chce zagrać:)
Ciekawe, czy gdyby przepuścić te screan-y przez coś podobnego do Nvidia DLSS, to udało by się odczytać te rozmazane czcionki?
Zaraz, toż PS Showcase dopiero co był. Aż tak udało się skrócić cykl wydawniczy, czy mieliście przecieki zawczasu? 😀 W każdym razie, szacun.
To jeszcze żyjecie? A layout tej strony to kiedyś jakiś nowy będzie czy nie? Bo to już jakiś żart niesmaczny jest
Fajna okładka z Alienem lubie gry i filmy z Obcym w roli głównej 🙂
@Imbram|Już dawno zrezygnowali z pełniaki, bo Epic Games i inne konkurencji wyprzedzili ruch CD-Action i zabrali sporo pełniaki na wyłączność. CD-Action nie stać na inne pełniaki ze względu na niższy zysk ze sprzedaży czasopismo. :/
@SirXan Przeinaczasz pewne fakty, zarówno spikain i Cormac wspominali nie raz wspominali, że pieniądze problemem nie były, tylko niechęć wydawców do dawania gier w magazynie. O wiele dla nich opłacalne jest pójście do Epica, Steama czy też goga.
@SirXan wiem przecież, taki tylko żarcik. Szkoda, że CDA poddało ten front walkowerem, ale co zrobić? Pozostaje pomarzyć, że kiedyś wrócą do tematu w tej, czy innej formie.
@SirXan Niemożliwość załatwienia pełniaków do CDA nie wynikała z braku kasy, tylko ze zmiany podejścia producentów i wydawców. Sprzedaż licencji CDA (i innym pismom, bo nie tylko u nas się ten problem pojawił) po prostu przestała się firmom opłacać, bo obecnie również na starszych tytułach da się zarabiać dzięki bundlom i promocjom.|@Imbram Nie „poddaliśmy frontu walkowerem”. Długo staraliśmy się załatwiać najlepsze pełniaki, jakie dało się zdobyć. Zmian w podejściu wydawców niestety nie odwrócimy.
No i potwierdziło się to co napisałem wcześniej – nic nie macie do powiedzenia redakcjo.
@Hagan22 Ale co właściwie jest niejasne? Zostałeś zbanowany. Powiadomienie o tym powinno było wyświetlić Ci się po wejściu na forum.
@CormaC to pozostaje własny sklep 🙂 CDA Launcher instalowałbym nawet dziś.
OK, o to mi chodziło, chciałem wiedzieć na 100%. Po prostu nie pojawiło mi się nic, żadne info.
@Cormac – OK, o to mi chodziło. Tylko że nie pojawił mi się żaden komunikat.
@Imbram Ale własny sklep z czym? Z grami? Nie bardzo rozumiem ten pomysł. W jaki sposób miałoby to rozwiązać problem z pozyskaniem licencji na pełniaki?
U mnie najnowszy nr CDA już w skrzynce, brawa dla Ekipy i Poczty Polskiej 🙂
Pewnie bedzie nici z gier w CD-Action bo teraz dają gry na epic games
Czy naczelny zamiast składać we wstępniaku kolejną obietnicę mógłby dla odmiany zająć się realizacją tych już zlozonych? W poprzednim numerze pisał, że nowa wersja strony ma być „wkrótce” no i jak nie było tak nie ma. W CDA 6/2021 obiecał zaś, że „wkrótce” zostanie zaradzony brak literki na grzbiecie 5/2021. I jakaś taka cisza. Teraz znowu coś obiecuje, że coś będzie „wkrótce” czyli należy rozumieć, że nigdy.
@Wojman007 Prace nad nową stroną dobiegają końca.
Lepiej wydać coś trochę później dopracowanego, niż wcześniej zabugowanego… Ale to tylko moje skromne zdanie 🙂
Redakcjo… Czy mi się tylko wydaje, czy w najnowszym numerze zastosowano cieńszy papier? :-/
Wydaje się, nic nie zmienialiśmy 🙂
@KUBA86pl Nie, papier się nie zmienił.
Ale narzekanie i roszczeniowość w komentarzach. Współczuję Wam redakcjo, bo ciężko się to czyta, a jeszcze czasem na to odpisujecie. |Dzisiaj będzie czytany najnowszy numer – czekam tylko na fajrant. |Powodzenia:)
Dlaczego nie ma możliwości wysyłki wersji papierowej pocztą . Z darmową dostawą
@kruger90 Nie oferujemy darmowej wysyłki pojedynczych numerów CDA, bo koszt byłby dla nas za wysoki i z biznesowego punktu widzenia takie przedsięwzięcie nie miałoby dla nas sensu.
Taką prenumeratę to ja szanuję – świeżutki egzemplarz, ku mojemu zaskoczeniu, wczoraj czekał na mnie w skrzynce. Przekartkowałem na szybko. Co się rzuciło w oczy to sporo gier ze znakiem jakości i wreszcie zmienione oceny w MK. Będzie co czytać 😀
Świetny numer. Tradycyjnie czytam od końca, od Szpil, potem AR, a potem hulaj dusza, aż wszystkie teksty przelecę. Kiedyś śp. EGM wtrącił do jednej z recenzji zwrot „ale po kolei, jak mawiała Messalina do pretorian”. Jakoś trudno mi się do tego stosować, choć od ponad 20 lat z tym walczę 🙂 Aha, jeśli czyta to Papkin, gratuluję odwagi i życzę powodzenia, oby tak dalej!
Jak Psychonauts 2 nie dostał 10/10, to sędzia kalosz.
Zdjęcia do Vanguarda nie te się wkleiły 🙂
Jest możliwość wysyłki wersji papierowej z płatna dostawa ?
@kruger90 Tak, jest taka możliwość, zapraszamy do naszego sklepu: sklep.cdaction.pl/shop/cd-action-11-2021/ (a jeśli jesteś stałym czytelnikiem, polecam prenumeratę, do której dorzucamy w prezencie wydania cyfrowe).
@Krzycztow Czasem wpada 😉 Dzięki za miłe słowo, serdeczności!
CormaC dzięki już zamówione. Trochę dziwne że nie ma opcji darmowej wysyłki jak w psx
„Już po premierze RE2 w Konami zorientowano się, że dotychczasowa formuła jest bliska wyczerpania”.|DaeL nie wybaczę ci tego co się tutaj wydarzyło no chyba że piszesz recenzję Severed Steel do następnego numeru 😀
@Nalmir Hieh 🙂 Ale ja lubię RE2. Ba! Uważam wręcz, że to gra wybitna. Natomiast nie czarujmy się – sztywna kamera i prerenderowane tła nie miały przyszłości. I chociaż RE3 był dobrze oceniany, to dopiero na punkcie RE4 ludzie oszaleli (dopóki i ta formuła się nie wyczerpała).|A recenzję Severed Steel rzeczywiście piszę 🙂
Dobra robota;] Czas na nowo poczuć ból odciśniętej klapy sedesowej 🙂
Gdzie ta super strona, która miała się pojawić?
@Nalmir O matko, teraz zauważyłem, co tam się w tym zdaniu naprawdę wydarzyło. Ups… No, na swoje usprawiedliwienie mogę powiedzieć, że w dalszej części tekstu już mi się firmy nie mylą 🙂
@Dael Haha czytałem, ten tekst, czytałem komentarz Nalimira i dopiero po Twoim zajarzyłem, że Konami nie jest twórcą RE2 tylko Capcom. Szczęśliwie, zamieniłeś jedną japońszczyznę w drugą także potwierdzam, że przeciętny czytelnik nie widzi różnicy 😀
Jeżeli to taki problem teraz załatwiać pełniaki, to czemu podczas zbiórki na Beesfund pisaliście że „był podział i jedni chcieli i drudzy obojętni”? A co z mniejszymi wydawcami lub twórcami indie? Mogliście też zrobić jakąś współprace z GoG-iem i na YT opowiadać o jakiś starszych grach i oferować zniżkę (tak jak MandaloreGaming robi). Pełniaki były częścią czasopisma i ich brak może negatywnie wpłynąć na sprzedasz (o ile teraz tego nie robi)
@Hegus123 Pełniaki nie wrócą już do CDA w takiej formie, w jakiej były kiedyś. Problem ze zdobyciem licencji dotyczy również gier niezależnych. Te głośne, które faktycznie warto byłoby dodać i mogłyby podnieść sprzedaż czasopisma, są nieosiągalne. Z kolei te mniej znane nie byłyby dodatkiem wystarczająco atrakcyjnym, żeby ich pozyskiwanie do CDA miało dla nas sens.
Świetny numer – Fajna okładka – Dużo gier – Kącik retro i konsol – Duży kącik sprzętowy – uwielbiam to czytać na kiblu 🙂 ps. ponawiam pomysł na recenzje starych gier odkurzonych ale napisanych dziś przez nowych młodych twórców recenzji – Dajcie im zagrać na ZX Spectrum czy C-64 a potem Amiga 500 w takie gry jak Saboteur czy Knight Lore , Atic Atac , Ghost n Goblins , Bruce Lee, Sensible Soccer …Mogą powstać naprawdę bardzo fajne i ciekawe teksty nie tylko dla nas oldskulowych graczy…
Nie wydaje mi sie, ze to dobry pomysl.|Jak pisalem retrohistorie o osmiobitowych grach to dla wiekszosci te tytuly niewiele znaczyly. Kogo dzis obchodzi saboteur na speca (pomine fakt, ze jest jego remake na PC) poza tymi, dla ktorych to byly gry ich dziecinstwa, ludzi majacych teraz gdzies w okolicy 50-tki?
Ci się wydaje, a ja byłem podczas testów focusowych i ludzie tak 25-35+ w wiekszosci mieli na nie… nie byli zainteresowani. To nie ich bajka, ich retro to wczesne lata 90, moze koncowka 80. Amiga nie C64, ST a nie 800 XL. A najchetniej PC. Coz, vox populi vox dei.
Jako rocznik 92. – totalnie granie na Spectrumach i Amigach nijak mnie nie interesuje. ;p I pewnie 3/4 moich tekstów brzmiałoby w stylu „doceniam to i tamto, ale sorry, w to się nie da grać, przestarzałe mechanizmy”. Ale o, w takie klasyczki z ery PSX/N64, typu Dino Crisis, pierwszy RE, Gran Turismo, to bym grał jak głupi. A ludzie post gen Z pewnie kręciliby już na takie gry nosem 😀