20.03.2024, 17:00Lektura na 3 minuty

Ubisoft zaprezentował generatywną sztuczną inteligencję NEO NPC

Zaprezentowany przez Ubisoft system NEO NPC ma pogłębić rozmowy z postaciami niezależnymi, tym samym zwiększając poziom immersji. Wciąż jest to jednak tylko prototyp.


Adam Kołodziejczyk

Temat wykorzystania sztucznej inteligencji w grach nadal jest gorący, a w zasadzie to wciąż podwyższa swoją temperaturę. Tym razem węgla do tego pieca dołożył Ubisoft, który zaprezentował generatywną sztuczną inteligencję mającą zwiększyć poziom immersji podczas rozmów z enpecami. NEO NPC, jak nazwano system, pozwala enpecom na udzielanie niepowtarzalnych i dynamicznie dopasowujących się do aktualnej sytuacji wypowiedzi. Każda stworzona w ten sposób postać niezależna może posiadać swój sposób mówienia, co dodaje jej odpowiedniego charakteru.

NEO NPC wykorzystuje także technologię Nvidii Audio2Face do animowania postaci i dopasowywania ruchów warg do wymawianych kwestii w czasie rzeczywistym, tym samym zapewniając wykorzystującym sztuczną inteligencję postaciom odpowiednią mimikę twarzy.

Sama prezentacja projektu Ubisoftu była natomiast krótkim demem technologicznym, w trakcie którego pokazano to, jak mogłaby wyglądać konwersacja pomiędzy graczem, a stworzonym dzięki NEO enpecem. W jednym ze scenariuszy postać niezależna, Bloom, odpowiada na kwestie gracza (które ten wypowiada poprzez mikrofon), jednocześnie reagując na to, co dzieje się na znajdującym się obok telewizorze, co sprawia, że rozmowa ma całkiem naturalny przebieg.

Trzeba tutaj jednak podkreślić, że mowa wciąż o prototypie, który potrzebuje jeszcze wielu szlifów. Prezentacja NEO NPC miała ostatecznie na celu ukazanie samego konceptu i możliwości, jakie oferuje sztuczna inteligencja w zakresie tworzenia postaci niezależnych.


Projekt NEO NPC to jedynie prototyp i jest jeszcze wiele do zrobienia, zanim będzie go można zaimplementować w grze. Ostatecznym celem jest utrzymanie go jako elastycznego narzędzia, równie przydatnego przy mniejszych projektach Ubisoftu, jak i grach AAA.


Projekt Ubisoftu być może dla niektórych jest czymś interesującym, jednakże o wiele łatwiej znajdziemy w świecie growym przeciwników tego pomysłu. Jedną z takich osób jest David Gaider, a więc scenarzysta pierwszego Dragon Age’a, który rok temu przestrzegał, że generowanie dialogów w grach przy pomocy sztucznej inteligencji to droga donikąd. Na poparcie jego słów możemy przywołać sytuację z grą The Portopia Serial Murder Case, która mimo że była zupełnie darmową produkcją, to i tak została zalana negatywnymi recenzjami na Steamie. Wtopa, jaką zaliczyło dzieło Square Enix, wynikała jednak przede wszystkim z niskiej jakości zaimplementowanej sztucznej inteligencji. NEO NPC natomiast wydaje się być o wiele bardziej dopracowanym projektem i kto wie, czy z tego powodu ta technologia nie zostanie przyjęta lepiej niż to, z czym spotkaliśmy się do tej pory.

A jeśli nie jest wam mało informacji o zastosowaniu sztucznej inteligencji w grach, to sprawdźcie, jakie podejście ma Nvidia do tego tematu.


Czytaj dalej

Redaktor
Adam Kołodziejczyk

Za dzieciaka miłość do świata gier zaszczepiły we mnie erpegi (głównie pierwsze Baldury, Fallouty i Gothiki). Dziś mogę śmiało powiedzieć, że choć wciąż jest to mój ulubiony gatunek, to potrafię znaleźć coś dla siebie w niemalże każdym typie rozgrywki. Poza tym uwielbiam wciągać w medium gier osoby, które zupełnie go nie znają.

Profil
Wpisów160

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze