THQ Nordic kupuje studio Piranha Bytes oraz prawa do marki Gothic
THQ Nordic wpadło ostatnio w zakupowy szał, a w swojej kolekcji ma już między innymi znane z Kingdom Come: Deliverance Warhorse oraz prawa do takich marek jak Kingdoms of Amalur czy Carmageddon. Najnowszy nabytek z pewnością wzbudzi nad Wisłą jeszcze więcej emocji, bo firma przyjęła pod swoje skrzydła odpowiedzialne między innymi za Gothica Piranha Bytes. Studio nie straci swobody twórczej i dalej będzie mogło podchodzić do swoich projektów tak, jak uważa to za stosowne. Jednocześnie THQ pozyskało też prawa do Risena, Eleksa oraz Gothica. W tym miejscu warto przypomnieć, że ostatnią grą z serii Gothic, za jaką odpowiadają „Piranie” jest „trójka”. Studio nie miało nic wspólnego z chłodno przyjętą przez fanów Arcanią, bowiem po rozstaniu z JoWooD czasowo utraciło prawa do marki.
Co z kolejnymi projektami? Na temat nowego Gothica wszyscy milczą jak zaklęci, ale na następną wyprawę powoli szykuje się już Jax. Tuż pod ogłoszeniem o przejęciu „Piranii” na stronie THQ można znaleźć dział FAQ, a w nim pytanie o Eleksa 2, opatrzone odpowiedzią: „półoficjalny komentarz: zgadnij”. To, że gra powstaje, faktycznie nie jest specjalnie zaskakujące, bo wszystko wydało się jeszcze przed premierą „jedynki”, kiedy firma otrzymała dofinansowanie w ramach projektu Kreatywna Europa.

Nie zapomina też o Risenie i Eleksie.
O Bogowie!
O dziwo oni nigdy nie zrobili żadnego gniota, Gothic 3 był w fatalnym stanie technicznym ale świat i jego eksploracja była i nadal jest na najwyższym poziomie pomimo tylu lat od premiery, a Gothic 1 i Gothic 2 tu tutaj zostało już wszystko powiedziane legendarne gry.
Niestety Piranie nie potrafią w RPGi. Inaczej. Potrafią stworzyć wspaniały, bogaty, ciekawy świat, ale ich gry są tak toporne, że nie potrafię przez to przebrnąć. Te 15 lat temu ta toporność nie przeszkadzała, ale jak zagrałem w Elexa 2 lata temu, to myślałem, że mnie jasny szlak trafi widząc jak się zachowuje moja postać i jak toporne jest to sterowanie.
Na Innosa! Piranha dostaje prawa, zastrzyk gotówki i swobodę twórczą. Czyżby Gothic IV w klimacie drugiej części z markową konstrukcją świata, postaci (polski dubbing plz) i z taktyczną walką z dwóch pierwszych części? Proszem.
Jesli faktycznie nie straca ani troche swobody tworczej, to wyjdzie im to na dobre. Czekam na nowego Gothica z systemem walki bronia biala z pierwszego Risena. Znowu niesamowicie dobry otwarty swiat i podgryzanie mapy kawalek po kawalku zagladajac w kazdy zakamarek – czysty fun od Pirahna Bytes.
Czyli Elex 2 tylko na EGS przez jakiś czas lub w całości. Great.
Patroneq |Z grubsza się zgadzam ale akurat Elex to nie miał dobrego, spójnego świata. Wrzucili tam wszystko co się dało bez ładu i składu.
Nie wiem czy jest to najlepszy czy najgorszy news dla fanow Piranii, sam nie wiem. Ale jezeli za te 5 lat dostaniemy Gothica 4 i ta gra wypali to bede w niebowziety. Z drugiej strony to sie moze skonczyc tragicznie dla studia, ktore moze po prostu zostac zamkniete z jakiegos powodu w przyszlosci. Albo czesc ekipy moze odejsc ze wzgledu na zmiany w strukturze firmy. Bo osobiscie nie wierze ze Piranie po prostu dostana kase i czas na stworzenie gry i wszystko bedzie happy. Nie mniej jednak zycze im najlepiej.
@Patroneq a ja właśnie przechodze drugi raz Elexa i jestem zachwycony światem, 34 godziny pokazuje Steam i bawię świetnie. Jak fajnie się patrzy na mape bez miliona znaczników, jak fajnie się eksploruje świat bez milliona znajdziek. Model walki słaby, ale da się przyzwyczaić. Może i drewno, ale grywalne jak najbardziej 🙂 nowy silnik jednak by się przydał. Najwyższy czas iśc naprzód panowie z PB 🙂 @dami909 nie zgadzam się, mnie łączenie fanstasy + sci-fi się podoba i świat chce się zwiedzać.
@Patroneq Zapomniałeś dodać, że to po prostu Twoje zdanie. |Bo jakimś „cudem” ja przekładam erpegowość gier PB ponad to co serwuje nam Bethesda czy nawet CDP RED.
@konio52 Zgadzam się w 100%. Swoją drogą ja przeszedłem Elexa dokładnie 4 razy (w ciągu jakichś 120 godzin grania) i czuję, że z pewnością jeszcze do tej gry wrócę. Możliwe, że zaraz po oficjalnej zapowiedzi dwójki 🙂
Może w końcu doczekamy się porządnego silnika fizycznego oraz lepszej AI, bo te 2 elementy zawsze wychodziły im kiepsko.
@konio52|Nie wyraziłem się dokładnie, świat Elex dalej jest ciekawy i chce się go zwiedzać ale mało rzeczy tam jest spójne. Nie cierpie takich motywów gdzie obok siebie jest pustynia i lodowiec a kawałek dalej jeszcze dżungla. To samo się tyczy np broni. Łuk i miecz kontra lasery czy broń palna. Nie ma to sensu za bardzo.
Co właściwie Piranha robiła od czasu premiery Eleksa? Rozumiem, że opłacani programiście coś musieli robić poza „tworzeniem studia”?
@SerwusX Niewielkie studio ma Twoim zdaniem w 2 lata zrobić rozbudowanego RPGa z otwartym światem?
Nic takiego nie powiedziałem?
@scorpix Elex miał chyba najlepsze AI towarzyszy w grach mimo, ze pełno trudno dostępnych lokacji nigdy nawet raz mi sie towarzysz nie zablokował, wszedzie potrafili wejść. Co do wcześniejszych produkcji gothic z poczatku XXIw. Swietnie sobie radził mimo bardzo trudnego terenu. Latwiej w trąbe było zrobić AI w wiedzminie 3 niz w gothicach.
@Darku22 wejść potrafią, ale walka z mobami to tragedia. Jeżeli jakiś potwór nas zaatakuje to nasz towarzysz stoi z boku i patrzy, dopiero po jakimś czasie załapuje że pasowałoby nam pomóc 🙂 AI jak najbardziej do poprawy, tak samo model walki.
@dami909|Gothic 2 miał taka sama różnorodność terenu, zobacz Górniczą Dolinę albo Jarkendar. G3 podobnie. Chcąc pokazać rozległość świata, takie zabiegi łączenia różnych klimatów są konieczne. Co do zestawienia broni białej i palnej zobacz sobie Fallouty. To jest jak najbardziej prawidłowe dla klimatu postapokaliptycznego. Gry PB to jedne z nielicznych, które mam ochotę przechodzić w całości. Wiele tych pseudo AAA nie ma do zaoferowania nic prócz grafiki i zwyczajnie są nudne.
To świetna wiadomość. Co z tego, że Piranie były niezależne skoro nie dysponowały zbyt wysokim budżetem i nie mogły rozwinąć do końca skrzydeł? A i tak mimo to trylogia Risen oraz Elex to bardzo dobre gry. Liczę więc, że pod skrzydłami takiego wydawcy będą tworzyć lepsze i bardziej dopracowane tytuły. Być może inne studia THQ zasilą PB technologią i będą wspomagać je przy elementach, które przeważnie w ich grach kulały, jak animacje czy system walki. Czas wreszcie wymienić leciwy Genome Engine.
THQ wydaje się raczej rozsądnym wydawcą i nie powinien popełnić błędów JoWoodu. Może na E3 czy gamescomie Piranha Bytes zapowie kolejną grę, bo od Elexa minęły 2 lata a w temacie ich kolejnej produkcji cisza. Zapewne będzie to Elex 2, ale może w świetle tej wiadomości THQ zapowie kolejną grę PB po drugim Eleksie.
I może bardzo dobrze. i kto wie czy ghotic ma się doczekac swojego sequela.
@Madjack|Świąt gothica 3 był dużo większy i bardziej spójny. Strefy klimatyczne były podzielone na oddzielne krainy. W Elex mamy gorącą pustynię i dosłownie obok pada śnieg.
– ciekawie poprowadzona fabuła na poziomie Gothic 1|- dopracowany gameplay jak w Risen 1|- dopieszczone animacje nagrane w motion capture przez zewnętrzne studioI nic więcej do szczęścia mi nie potrzeba 🙂 miło by było gdyby rozwijali uniwersum Gothic
@arisa|+1