1
13.07.2023, 14:00Lektura na 2 minuty

Pierwszy polski samochód elektryczny. Nie, to nie jest Izera

Wyścigu o miano pierwszego polskiego twórcy samochodów elektrycznych nie wygrała należąca do Skarbu Państwa Izera, a spółka z niewielkiej miejscowości na Dolnym Śląsku.


Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Izera, reklamowana jako urzeczywistnienie marzeń o polskiej marce samochodowej, przegrała właśnie wyścig o tytuł pierwszego rodzimego i w pełni elektrycznego auta. Jej konkurentem była spółka Innovation AG ulokowana w Trójcy, niewielkiej miejscowości blisko granicy z Niemcami i Czechami. Stworzyła ona elektryczny samochód dostawczy, który okraszony został mianem eVAN-a.


Elektryczny samochód z kraju nad Wisłą

Jak chwali się producent, eVAN-y posiadają napęd 4x4 i są w stanie przebyć dystans nawet 400 kilometrów na jednym ładowaniu, co jest światowym rekordem. Zostały one dopuszczone do ruchu w kwietniu bieżącego roku, a w maju udało im się pokonać trasę o wspomnianej już odległości z siedziby przedsiębiorstwa do Zielonej Góry i z powrotem. Projekt auta powstał w ramach konkursu przeprowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a stojące za nim osoby postawiły już pierwsze kroki na drodze ku komercjalizacji swojego wynalazku.

Innovation AG chwali się przy tym, że eVAN-y składają się w niemal 70 procentach z komponentów pochodzących z naszego kraju, jednak ich klejnot koronny stanowi platforma EAGLE. W jej skład wchodzi podwozie, zawieszenie oraz układy: napędowy, hamulcowy i kierowniczy. Jednak co najważniejsze, jest ona inwencją polskich inżynierów. Jak przekazał agencji Newseria Tomasz Drzał z Innovation AG:


Wszystkie części, które zostały zaprojektowane w tym samochodzie, były od początku projektowane z myślą o polskich dostawcach. W tej chwili w zasadzie tylko baterie, na których jeżdżą pierwsze samochody eVAN, są sprowadzane z zagranicy, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby one również były produkowane w Polsce. Polska jest karoseria, polska jest przede wszystkim rama i polski jest też system sterowania tym autem i całe oprogramowanie.


Tomasz Drzał

Dopełnieniem konstrukcji samochodu jest poszycie wykonane z włókna węglowego, pneumatyczne zawieszenie oraz trzystopniowa skrzynia biegów. Na masce i fragmencie dachu pojazdów znalazło się miejsce na panele słoneczne, z kolei przejechanie 400 kilometrów na jednym ładowaniu umożliwia bateria o pojemności 105 kWh. Wedle zapowiedzi producenta, eVAN-y mają trafić do produkcji na przełomie lat 2023/2024. Dla kontrastu, pierwsze egzemplarze Izery opuszczą taśmę produkcyjną z końcem 2025 roku, a przynajmniej tak obiecują osoby odpowiedzialne za markę. Ich sprzedaż z kolei ma rozpocząć się dopiero za mniej więcej trzy lata.


Czytaj dalej

Redaktor
Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.

Profil
Wpisów791

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze