Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITNvidia: 3D Vision vs. PhysX - wrażenia

enki niedziela, 8 listopada 2009, 12:14 Technologie
PhysX: symulator sauny wydaje sie być kwestią czasu
PhysX: symulator sauny wydaje sie być kwestią czasu

Niedawno ponownie dotarł do naszej redakcji zestaw 3D Vision od Nvidii, tym razem z grą Batman: Arkham Asylum, której patch 1.1 wprowadził obsługę PhysX. Jak się gra lepiej – w 3D czy w kłębach pary?

 

3D Vision

Decydując się na 3D Vision trzeba mieć na uwadze fakt, że potrzebny do tego jest cały pakiet – okulary z nadajnikiem podczerwieni/monitor 120 Hz (Samsung Syncmaster 2233RZ)/GeForce 8800 (lub lepszy). Taki właśnie pakiet (tyle że z GeForce GTX 275) otrzymaliśmy do testów. O samej technologii 3D Vision pisaliśmy w magazynie, w Trendach, w numerze 06/09. Tutaj w skrócie przypomnę jedynie, że chodzi o to, iż dzięki specjalnym sterownikom Nvidii karta graficzna w grach 3D jest w stanie generować naprzemiennie dwa przesunięte względem siebie obrazy – każdy dla jednego oka. Efekt stereoskopii zapewniany jest przez okulary, które są zsychronizowane z kartą graficzną i w odpowiednim momencie zasłaniają jedno lub drugie oko, aby oglądany obraz nie był zamazany. Dzięki temu obiekty i sceny oglądane na monitorze wyraźnie zyskują trójwymiarową głębię, a przy odpowiednim przygotowaniu animacji mogą również „wyskoczyć” z ekranu.

Efekt jest ciekawy, tym bardziej, że ma to zastosowanie w dziesiątkach wydanych już gier bez ściągania dodatkowych patchy. Ale wszystko to ma swoją cenę. Po pierwsze, jako że każda klatka renderowana jest „podwójnie”, wypadkowa płynność animacji również spada o połowę. Po drugie, choć same okulary są w miarę wygodne, dłuższe oglądanie zaciemnionego i nieco wyblakłego obrazu męczy oczy, a niektórych może nawet przyprawić o nudności. Po trzecie wreszcie, wszystkie elementy dwuwymiarowe pozostają płaskie i przy całej głębi obrazu pozostają na pierwszym planie utrudniając skupienie na nich wzroku.

Jeżeli chodzi o samego Batmana, muszę przyznać, że faktycznie grało mi się w niego w okularach 3D Vision najprzyjemniej ze wszystkich testowanych tytułów. Być może dlatego, że zarówno jego paleta barw, jak i sama akcja nie były przesadnie żywe, dzięki czemu oczy nie męczyły się przy tym tak szybko, a powiewający koniec peleryny Uszatego tuż przed oczami wyglądał naprawdę fajnie. Niestety sterowniki nie potrafiły poprawnie wyrenderować cieni w grze, w związku z czym trzeba było je wyłączyć. Chwilę potem odpaliłem zresztą Need for Speed: Shift, którego widok zza kierownicy wydaje się być całkowicie nieprzystosowany do 3D Vision (nie wspominając o dziesiątkach liter i liczb przy włączonej opcji full HUD). Przy jeździe znad maski było lepiej. Mijane przeze mnie samochody wyglądały jawiły mi się co prawda jak pudełka oglądane z nieco zakrzywioną perspektywą, ale prawdopodobnie był to efekt braku przyzwyczajenia do oglądania gier w taki sposób. 

3D Vision to jeden z odważnych sposobów, na które Nvidia próbuje tworzyć przyszłość grania na pecetach. Nie wiem, czy obniżenie jakości oglądanego obrazu (migotanie, przyciemnienie) w zamian za efekt głębi do krok w dobrą stronę. Zobaczymy, co przyniesie druga generacja 3D Vision, jeżeli kiedykolwiek powstanie. Póki co – meh.

PhysX

Tak, tutaj zdecydowanie szerzej uśmiechałem się oglądając rozwiewane przez Batmana kłęby pary, rozrzucane kartki podczas starć z pensjonariuszami Arkham Asylum i szatkowane batarangami proporce pod sufitem. Po ściągnięciu patcha 1.1. i odpaleniu efektów PhysX musiałem się pożegnać z 3D Vision, ale za to gra zyskała według mnie odrobinę więcej klimatu. Oczywiście fizyczne bajerki nie są w sumie (póki co) nikomu potrzebne do gry (przede wszystkim dlatego, że silny konkurent Nvidii ATI również ma sporo swoich, nie obsługujących PhysX kart w komputerach pecetowców na całym świecie), ale na pewno w niczym nie przeszkadzają. Czysta wartość dodana. 

Problem? Wsparcie tylko od GTX 260 w górę. Jako szczęśliwy posiadacz 9600 GT w domu również mogłem odpalić PhysX i nawet pooglądać kłęby pary w sekwencji otwierającej grę, ale chwilę później szybko zostałem przywołany do porządku przez jej wyjście do pulpitu. Zresztą po odesłaniu sprzętu, na redakcyjnym komputerze, w którego trzewiach siedzi Radeon, też nie mogłem sobie spokojnie pograć. Szkoda. Ostatecznie przeszedłem Batmana bez 3D Vision i PhysX i bawiłem się świetnie. Nvidia ma według mnie jeszcze długą drogę nim jej rozwiązania trafią pod większość naszych strzech, ale i tak należy się jej inżynierom poklepanie po plecach za próby pchania do przodu pecetowej techniki graficznej, w dużej mierze zahamowanej przez obecną generację konsol. ATI – wasz ruch!

 

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: NVIDIA, akcja, symulacja, Rocksteady Studios, Cenega Poland, Eidos Interactive, Slightly Mad Studios, EA Polska, Electronic Arts,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
wtorek, 9 marca 2010, 18:45   NoNamePL

Jak tylko od GTX 260, to dlaczego moja GTS 250 obsługuje PhysX?

sobota, 19 grudnia 2009, 22:21   Fuma

"Mijane przeze mnie samochody wyglądały jawiły mi się co prawda jak pudełka"
"Wsparcie tylko od GTX 260 w górę."Pierwszy błąd to oczywiście jeden wyraz za dużo, drugi to błąd rzeczowy. PhysX wspierane jest od 8800 w górę.

środa, 11 listopada 2009, 19:32   Khasim

Również potwierdzam - mam GF 8800GTS 512mb i PhysX działał mi całą grę, bez żadnego crasha.

poniedziałek, 9 listopada 2009, 2:12   Shleizer

@MaXKiller
Na początku wyzwania, pojawia się info, który klawisz wcisnąć (chyba tab), żeby zobaczyć cele

niedziela, 8 listopada 2009, 20:01   MaXKiller

I pozamiatane. Wlaczylem test. Fps-ki troszki spadly te maksymalne i srednie. No ale nie ma co porownywac. Dym, flagi i kartki papieru poprostu wymiataja. Wygladaja jak prawdziwe.

niedziela, 8 listopada 2009, 19:48   MaXKiller

Aha do juz wiem dlaczego mimo pacha 1.1 przy wlaczeniu w opcjach Physx wyskakuje blad ze moja karta jest nieodpowiednia, a wczesniej w cda sie oczytalem ze dziala z gf 8800GTS. Ale jesli u Netratu dziala to i ja sprobuje. Zyczcie mi powodzenia :P. A tak pozatym dopiero co ukonczylem watek fabularny. Aha zapomnial bym zna ktos nazwy w trybie lowcy bo ja niepotrafie ich rozszyfrowac(chodzi mi o cele) np koziol ofiarny czy uwaga na glowe... Dla mnie to niezrozumiale i nie wiem co mam zrobic by to zaliczyc.

niedziela, 8 listopada 2009, 17:29   carlst

Ciekawe, czy w Crysisie 2 będzie PhysX. Właściwie to przez CryEngine3 już go nie potrzeba ale może by coś wprowadzał...

niedziela, 8 listopada 2009, 16:34   Shleizer

cholera, zapomniałem dopisać, że wysypywał mi się gdy miałem patcha do angielskiej wersji, a z polskim działa jak należy.

niedziela, 8 listopada 2009, 16:32   Shleizer

@enki - ściągnij patcha od cenegi. U mnie na 9600GT batman działa bez problemów z PhysX, tylko fps nie za wesoły momentami.

niedziela, 8 listopada 2009, 16:08   Netratu

Ja mam GeForce 8800GTS i PhysX mi w Batmanie działał bez problemu.

O autorze

Michał 'enki' Kuszewski

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Parametry nadchodzącej konsoli Sony pojawiły się w anonimowym wpisie na forum Beyond3D. Sugeruje to fejka, ale kilka lat temu w identyczny sposób zdradzono wnętrzności Wii U, a do tego nieoficjalne informacje dotyczące PS5 wydają się bardzo sensowne.

Komentarzy:
24

Najpierw było E3, na którym po raz pierwszy pokazano na żywo rozgrywkę. Potem – również podczas E3 – zamknięta prezentacja, w której sam trzymałem pada. Niezła. Ostatnio przyjąłem jednak na klatę całego kombosa: zaczęło się od paru godzin z pierwszymi misjami oraz endgame’em w Londynie, potem była zamknięta beta dla VIP-ów, a na koniec otwarta, już dla wszystkich. I mimo paru problemów nie mogę się doczekać premiery!

Komentarzy:
16

To topowy model GeForce’a RTX 2080 w ofercie MSI, a wyróżnia się nie tylko rozbudowanym systemem podświetlania. I całe szczęście, bo RGB nie każdego przecież interesuje.

Komentarzy:
22

Recenzja The Settlers History Collection w aktualnym numerze CDA miała pierwotnie zawierać ramkę na całą stronę, jednak z powodu braku miejsca musieliśmy opublikować tekst bez niej. Przy okazji recenzji zagrałam również w te części Settlersów, które wcześniej omijałam z daleka – oto mój bardzo zwięzły i osobisty ranking, który nie wszedł do pisma.

Komentarzy:
59

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z