Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITValve: wybory moralne w grach nie istnieją

Piotrek66 sobota, 1 sierpnia 2009, 3:15 News
Chet Faliszek: "moralnych wyborów nie ma, są tylko strategiczne"
Chet Faliszek: "moralnych wyborów nie ma, są tylko strategiczne"

Ostatnimi czasy producenci wielu gier chwalą się, że w ich dziełach można dokonywać moralnych wyborów. Dziś to cecha charakterystyczna nie tylko RPG-ów, ale i gier akcji. Jednakże według Valve nie ma czegoś takiego, jak ?moralne wybory?. Są tylko strategiczne decyzje. Interes.

Taką odważna opinię wygłosił Chet Faliszek z Valve. Stwierdził on, że nie ma prawdziwych „moralnych decyzji” w wirtualnym świecie, ponieważ tak naprawdę nie musimy ponosić ich realnych konsekwencji. „Uważam, że to, na co pozwalają gry, to wcale nie są moralne wybory. A to, na co pozwalają, to być złym, robić złe rzeczy”. Jako przykład podał serię Grand Theft Auto – grając w dowolną z jej odsłon może przejeżdżać przechodniów, choć w prawdziwym świecie wcale się tak nie zachowuje.

Faliszek podsumował to w ten sposób: gry nie dają moralnych wyborów, a tylko każą podejmować strategiczne decyzje. I trudno się z nim nie zgodzić. Ile razy przyłapałem się na tym, że robię coś nie dlatego, że tak bym postąpił w realnym świecie, ale tylko dlatego, by zdobyć kryjącą się za tym nagrodę (dodatkowy quest, zdolność, rzecz)? Mogę się założyć, że wielu graczy również dokonuje „moralnych” wyborów, opierając je wyłącznie na potencjalnych zyskach i stratach, wcale nie biorąc pod uwagę kwestii moralnych. Prawda?

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: Ciekawostki, Valve,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
niedziela, 23 sierpnia 2009, 23:35   golonqa

ja źle sie czuje gdy zabijam kogoś niepotrzebnie :P nigdy nie ukończyłem ani fable ani jade empire po stronie zła, nawet w blood omenie 2 czy legancy of kain defiance nie wypijam krwi z ludzi jak nie muszę xD

wtorek, 4 sierpnia 2009, 14:56   grzybb

kolega niżej fajną część zdania napisał, z której ciągle się smieję ;D

ale podobnie jak on, podejmuję takie decyzje, jakie podjąłbym w prawdziwym życiu

poniedziałek, 3 sierpnia 2009, 9:00   KiJaNa

Gierzyn -> 3/4 społeczeństwa. Nie tylko polskiego. Decyzja z Mass Effecta zależy od tego, którą płeć się preferuje. ;]

A w grach nie patrzę na zysk. Robię to, co w życiu bym uczynił. To znaczy nigdy nie robię komuś dobrze ze stratą dla siebie.

niedziela, 2 sierpnia 2009, 20:38   R2r

Fakt, w wielu wypadkach to korzyść liczy się najbardziej, ale chodzi o to, że nie zawsze.

Zireael>>>Jak zabijesz Dimitriego, to wtedy mordują dziewczynę. ;] Sprawa Darko większego wpływu na fabułę nie ma. No chyba, że się mylę, to przepraszam.

niedziela, 2 sierpnia 2009, 18:25   Orthomyxovirus

Co do tego są różne poglądy... w dużym stopniu zgadzam się z tym o czym mówi pan z valve ale np. ja jeśli gram w gry kiedy mogę wybrać dobrą lub złą stronę zawsze wybieram tą pierwszą bo czuje że tak należy :D samo tak, a dalej to już co innego

niedziela, 2 sierpnia 2009, 18:11   Zireael

R2r >>> Jak zabijasz to ci dziewczynę zamordują. Mass Effect nie jest dobrym przykładem,bo i tak tam jest 70 % akcji i te 30 % reszty,ten pan nie grał w klasyczne rpgi chyba ...

niedziela, 2 sierpnia 2009, 13:52   R2r

Zgadzam się z przedmówcą, bzdura. Chociażby właśnie GTA IV jest tu dobrym przykładem, bo jaka nagroda kryła się za oszczędzeniem/zabiciem Darko Brevica? W tym wypadku liczyło się tylko sumienie gracza.

niedziela, 2 sierpnia 2009, 11:44   Chmielok

Bzdura, w Bioshocku nie wiedzialem jaka bedzie nagroda za uratowanie dziewczynek lub ich zabicie. Skoro nie wiedzialem tych rzeczy, nie moglem zbudowac dobrej strategii.

niedziela, 2 sierpnia 2009, 4:09   Fitman

a ja wcale korzyściami sie nie kieruje bo wybierając jedna i drugą opcje można bez problemu daną gre skończyć tak więc wole wybrać opcje z która bede sie czuł dobrze a nie która mi da lepsze korzyści;)

sobota, 1 sierpnia 2009, 21:39   ZiZi

I tutaj również po części bym się zgodził. Nie raz było tak, że myślałem nad tym jakie korzyści i jakie straty przyniesie mi dany wybór. Z opinią o GTA się nie zgodzę, tam nie ma wyborów, co napisał Reizen. W niektórych grach takie wybory jednak istnieją.

Podobne newsy

Steam: Podpisano oficjalne porozumienie w sprawie startu chińskiej wersji platformy

News
czwartek, 29 listopada 2018

steam-podpisano-oficjalne-porozumienie-w-sprawie-startu-chinskiej-wersji-platformy Valve wychodzi z chińskiej szarej strefy.

Komentarzy:
8

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Tym, co sprawia, że Farming Simulator rok po roku przykuwa do monitorów setki tysięcy graczy na wiele tygodni, jest nie tylko wciągająca rozgrywka. Równie duże znaczenie ma społeczność zgromadzona wokół produkcji – i tworzone przez nią mody. Bardzo dużo modów. 

Komentarzy:
3

Ponad pół miliona egzemplarzy pudełkowych sprzedanych od 2012 roku w Polsce, ponad 100 tysięcy wiernych fanów nad Wisłą i społeczność żywo wymieniająca się doświadczeniami. To nie FIFA ani Call of Duty, to Farming Simulator.

Komentarzy:
2

Duży, szybki, z LED-ami i obsługą G-Synca. Nowy monitor LG świetnie nadaje się do grania.

Komentarzy:
10

Firma Vault-Tec zaprojektowała i zbudowała 122 schrony przeciwatomowe zwane kryptami. Oficjalnie miały one stać się schronieniem dla całej populacji USA, w praktyce dostali się do nich nieliczni wybrańcy, których szczęśliwcami bynajmniej nazwać nie można.

Komentarzy:
24

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z