Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITCyberpunk 2077: CD Projekt wprowadza sześciodniowy tydzień pracy

Witold środa, 30 września 2020, 12:29 News

Rok temu firma zapowiadała, że nadgodziny będą dobrowolne, ale teraz „wyczerpano inne możliwości”.

Na temat crunchu napisano już chyba wszystko, a wciąż dalecy jesteśmy od konsensusu. Towarzyszy on bowiem branży od samego początku, stając się po latach nieodzownym elementem romantycznej legendy tworzenia gier. Jednocześnie jednak doprowadza do wypalenia się nawet najlepszych developerów, co na dłuższą metę może branży nie pomagać – szczególnie że współczesny tytuły AAA wcale nie są robione przez garstkę zapaleńców, a liczące dziesiątki lub setki osób studia.

W ostatnich latach niektóre firmy zaczęły zwalczać to zjawisko. Przykładowo Bungie konsekwentnie opóźnia premiery dodatków czy aktualizacji, tłumacząc się niechęcią do wymuszania nadgodzin na swoich pracownikach. Podobną drogę obrał przed rokiem CD Projekt – Marcin Iwiński w rozmowie z Jasonem Schreierem obiecywał wtedy, że jeśli pojawi się potrzeba siedzenia po godzinach, to każdy z developerów będzie miał możliwość odmowy pracy wieczorami czy w weekendy.

Przez rok zdążyło się jednak dużo zmienić. Ten sam Schreier (Bloomberg) poznał treść wiadomości rozesłanej przez reżysera produkcji Adama Badowskiego do członków zespołu zajmującego się Cyberpunkiem. Wynika z niej, że w firmie wprowadzony zostanie 6-dniowy tydzień pracy, ponieważ „wyczerpano już wszystkie inne możliwości”.

Biorę na siebie pełną odpowiedzialność za podjęcie tej decyzji. Wiem, że stoi to w sprzeczności z tym, co mówiliśmy o kryzysie. Jest to również sprzeczne z tym, w co sam od dawna osobiście wierzę – że crunch nigdy nie powinien być rozwiązaniem. Ale wyczerpaliśmy wszystkie inne możliwości poradzenia sobie w tej sytuacji.

Nie można przy tym nie wspomnieć, że nadgodziny w CD Projekcie są oczywiście płatne.

Na artykuł odpowiedział już na Twitterze Adam Badowski:

Ostatnie 6 tygodni to finalny sprint przy projekcie, nad którym wszyscy spędziliśmy sporą część naszego życia. To coś, na czym nam bardzo zależy. Większość zespołu rozumie tę presję, zwłaszcza w świetle faktu, że właśnie wysłaliśmy grę do certyfikacji i każdy dzień wyraźnie przybliża nas do wydania gry, z której chcemy być dumni. To jedna z najtrudniejszych decyzji, jakie musiałem podjąć, ale każdy pracownik jest dobrze wynagradzany za każdą dodatkową godzinę, którą poświęci na projekt. I podobnie jak w poprzednich latach, 10% rocznego zysku, jaki nasza firma wygeneruje w 2020 roku, zostanie rozdzielone bezpośrednio między zespół.

Poprosiliśmy CD Projekt Red o komentarz w tej sprawie, firma odsyła jednak do powyższego komentarza Badowskiego.

Cyberpunk 2077 ukaże się na PC, PS4, PS5, Xboksie One i Xboksie Series X/S 19 listopada

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: CD Projekt,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
piątek, 2 października 2020, 16:07   slawek
@liczyrzepa - masz rację!
piątek, 2 października 2020, 11:53   slawek
@Zszywacz - Z faktu iż pracodawca cię [autocenzura] chcesz wyciągnąć wniosek że [autocenzura] powinni być wszyscy. Wtedy nie będziesz czuł się pokrzywdzony przez los, prawda? A może jednak odwrotnie - piętnujmy KAŻDĄ formę mobbingu - z nadzieją iż w ten sposób mobbing zostanie wyeliminowany także i w naszym najbliższym otoczeniu. I że uniknie się w ten sposób nieuczciwej konkurencji - firm łamiących prawo, a przez to mogących taniej, szybciej i wygodniej dla akcjonariuszy?
piątek, 2 października 2020, 11:45   slawek
@Avaler - Ogólnie masz rację. Dopiszę jeszcze: dla pracodawcy praca pracownika w nadgodzinach jest niekorzystna: większe koszty, mniejsza efektywność (także w czasie nie-nadgodzin) pracy itp. itd. Lepszym rozwiązaniem jest po prostu zatrudnienie więcej ludzi. Nadgodziny są trochę jak piąte ciastko z kremem - skoro chciałeś zjeść cztery, zjesz i piąte. Ale jeżeli ktoś będzie cię do tego codziennie zmuszał - to nie będzie to ani zdrowe, ani przyjemne. Nawet gdy są to papieskie kremówki.
piątek, 2 października 2020, 11:20   slawek
@qwercik - cd. I drobiazg jeszcze. Jeżeli nadgodziny są korzystne dla obu stron, to znaczy że źle zawarto umowę o pracę już od początku. Bo lepiej było od razu ustalić max tego na co pozwalają przepisy - wtedy pracodawca nie musi płacić za nadgodziny wyższej stawki - a pracownik jest szczęśliwy że więcej zarobi i spędzi pracując tyle czasu ile chce. Z drugiej strony jeżeli pracownik MUSI brać nadgodziny aby godnie zarobić - to powinien poszukać innej pracy - zamiast pracować 24/7 bo tak spłaci kredyt w CHF.
piątek, 2 października 2020, 11:12   slawek
@qwercik - Według ciebie "wykonanie planu" jest ważniejsze niż dotrzymanie umowy pomiędzy pracodawcą a pracownikiem? Strach byłoby się bać gdybyś był kierownikiem PGR - w PRL też wykonanie planu (a nawet jego przekroczenie) było ważniejsze niż cokolwiek innego. Co najśmieszniejsze - nadgodziny są NIEKORZYSTNE dla pracodawcy - musi płacić więcej za roboczogodzinę niż normalnie. Społecznie? Prowadzą do wzrostu bezrobocia (nie zatrudnia się dodatkowych ludzi).
piątek, 2 października 2020, 11:06   slawek
Kodeks Pracy. I w zasadzie to powinno wystarczyć. A co do "dobrowolności" - jeżeli de facto nadgodziny miałyby być dobrowolne, to decyzje o nich podejmowałby sam pracownik, a nie szef. Problemem nie jest jednak to czy jest mobbing w CDP... ale niezaprzeczalny fakt że CDP (podobnie jak 99.99% innych firm softwareowych) nie potrafi precyzyjnie określić pracochłonności realizowanych projektów. Nie ma (lub nie zastosowano) właściwej metodyki do określenia horyzontu czasowego - i tak jest w zasadzie zawsze.
czwartek, 1 października 2020, 20:01   Zszywacz
Łolaboga, ale krancz. Ja od miesiąca tyram 12-17 godzin dziennie (w budżetówce, gdzie niby nic się nie robi) na tempie bez przerwy śniadaniowej i nikt nawet nie wspomina o odbiorze nadgodzin (a tym bardziej o zapłaceniu za nie) i to za kasę nie mającą porównania z ich wypłatą. Jest robota do zrobienia, to się ją robi, a jak nie pasuje, to zawsze można zmienić branżę.
czwartek, 1 października 2020, 16:05   EastClintwood
@GeDo
Dla graczy liczy się efekt końcowy. Póki co z crunchu studiów EA wychodzą same szmiry a od CDP co najmniej dobre gry.
czwartek, 1 października 2020, 15:59   GeDo
Dobrze ze to nie o EA lub Ubisoft bo hejt by był niesamowity.Czyzby hipokryzja.
czwartek, 1 października 2020, 15:39   GeDo
Nadgodziny owszem ale dobrowolne,zmuszanie do nich pracowników nie wrozy nic dobrego.CD Projekt sie nie popisał tym razem.

O autorze

Witold
Naczelny plotkarz cdaction.pl

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Bezkompromisowa zabawa w 4K.

Komentarzy:
8

...i LG 27GN950 wychodzi ta sztuka bardzo dobrze.

Komentarzy:
6

W tym roku World of Tanks, niezwykle popularna gra free-to-play online, obchodzi swoje 10. urodziny. Świętowanie trwa już dobre pół roku i powoli zbliża się do końca, jednak wciąż jest czas, by... zgarnąć kilka prezentów!

Komentarzy:
11

Mitologia grecka, legendy arturiańskie i płaska Ziemia.

Komentarzy:
6

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z