2
21.07.2020, 08:50Lektura na 2 minuty

Wpływ pandemii na branżę: 33% developerów opóźniło premiery swoich gier

Z drugiej strony prawie 40% nie zauważyło żadnego jej wpływu na ich firmy.


Witold Tłuchowski

Przyzwyczailiśmy się do myśli, że gry wideo są jedną z niewielu gałęzi gospodarki, które na koronawirusie skorzystały (lub przynajmniej za dużo nie straciły). I faktycznie, nie można zaprzeczyć, że w tym okresie branża generowała rekordowe przychody, a same tytuły cieszyły się niewidzianą wcześniej popularnością. Jednocześnie jednak stale pojawiały się głosy o opóźnieniach przyszłych premier i niedogodnościach pracy zdalnej, nie wspominając już o problemach z produkcją nowych konsol.

Z kwestią wpływu pandemii postanowiono zmierzyć się w tegorocznej edycji ankiety Game Developers Conference. W ramach „The State of the Industry: Work from Home Edition Survey” prawie 2500 developerów (z tego 1/5 stanowili samodzielni twórcy, a 18% pracowało w studiach liczących ponad 500 osób) zapytano o to, co koronawirus zmienił w ich życiu zawodowym.

Przede wszystkim można jednak dojść do wniosku, że pandemia... nie miała aż takiego znaczenia dla branży. Aż 37% pytanych stwierdziło, iż nie wpłynęła ona w ogóle (lub co najwyżej nieznacznie) na ich firmę. Po 24% zgromadziły zaś opcje „nieco zaszkodziła” i „nieco wspomogła”. Nie doszło też do rewolucji w kwestiach finansowych: 62% odpowiedziało, że ich zarobki pozostały w tym czasie bez zmian. U 8% zmalały zaś znacząco, u 18% odrobinę, a u 10% nieco wzrosły, gdy 2% mogło cieszyć wyraźnym skokiem. Poważnego wstrząsu, tj. zwolnienia, doznało 8% ankietowanych.

Zaskoczenia nie wzbudzą też chyba odpowiedzi na pytanie o pracę z domu. Tylko 3% nie musiało się na nią zdecydować, gdy aż 70% przerzuciło się na pracę zdalną (27% działało tak już wcześniej). Przyniosło to zauważalne skutki, ponieważ 64% respondentów stwierdziło, że ich firmy przyjęły lub zamierzają zachować na stałe część rozwiązań z tego okresu. Nie można również zignorować utrudnień, jakie z tego wynikają: 33% developerów odpowiedziało, iż ich gry doświadczyły opóźnień z powodu pandemii. Większość (bo aż 46%) jednak niczego takiego nie zauważyła. 21% pytanych nie pracowało w tym czasie nad żadną produkcją.

Oczywiście samo badanie nie pozwala wyciągnąć pełni wniosków na ten temat. Nie wiemy np. jak rozkładały się odpowiedzi między poszczególnymi firmami (być może jedno- i kilkuosobowe projekty poradził sobie lepiej, gdy tytuły AAA musiały mierzyć się z poważnymi wyzwaniami). 

Kończąc: 66% developerów odpowiedziało, że ich firmy już planują powroty do biur. 

„The State of the Industry: Work from Home Edition Survey” znajdziecie TUTAJ.


Redaktor
Witold Tłuchowski

Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.

Profil
Wpisów5501

Obserwujących13

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze