8
5.03.2020, 14:59Lektura na 2 minuty

Amerykańscy psychologowie potwierdzają: brutalne gry nie mają związku z przemocą

Zalecają jednak prowadzenie dalszych badań, ponieważ temat nie jest wciąż wystarczająco dogłebnie poznany.


Witold Tłuchowski

Próby powiązania brutalnych gier z przemocą w prawdziwym życiu widzimy już o kilkudziesięciu lat. Tendencja ta nasiliła się po masakrze w Columbine w 1999, a podobne argumenty przywoływano później przy prawie każdym podobnym zdarzeniu z udziałem młodych ludzi (zresztą nie tylko) – ostatnio chociażby przy okazji tragicznych wydarzeń z sierpnia zeszłego roku. Jednocześnie naukowcy ciągle publikują kolejne badania poruszające tę kwestię.

Tutaj zresztą nie ma konsensusu. Jedni twierdzą, iż brutalne gry wideo nie mają związku z agresją nastolatków, inni z kolei wykazuje związek jej wzrostu z przemocą w grach. W 2015 American Psychological Association poinformowało zaś, że wciąż nie znaleziono wystarczających dowodów, aby łączyć przemoc w grach z przemocą w prawdziwym życiu. Po 5 latach kolejnych badań APA podtrzymuje swoją opinię:


Poniższej uchwały nie należy błędnie interpretować ani wykorzystywać w niewłaściwy sposób, łącząc przemoc, taką jak masowe strzelaniny, z graniem w brutalne gry wideo. Przemoc jest złożonym problemem społecznym, który prawdopodobnie wynika z wielu czynników zasługujących na uwagę badaczy, decydentów i społeczeństwa. Przypisywanie przemocy brutalnym grom wideo nie jest naukowo uzasadnione i odwraca uwagę od innych czynników.


Dalej możemy wyczytać, że aż 90% amerykańskich dzieci ma kontakt z grami; gdy zaś mowa o grupie wiekowej 12-17 liczba ta wynosi 97%. W uchwale krytykowana jest także postawa mediów:


Komentatorzy wiadomości często sięgają po granie w brutalne gry wideo, wskazując na powiązania przyczynowo-skutkowe aktów masowego zabójstwa. Media wskazują na nawyki gamingowe sprawców albo jako powód, dla którego zdecydowali się popełnić przestępstwo, albo jako metodę szkolenia.


Jednocześnie naukowcy nie twierdzą, że w przyszłości takiego powiązania nie uda się znaleźć. Zwracają również uwagę na wyniki wykazujące związki między brutalnymi grami a agresją (odróżnianą od przemocy); zalecają także dalsze szczegółowe badania oraz przestrzegają przed upraszczaniem. Dotychczasowy wniosek brzmi jednak następująco:


Nie ma wystarczających dowodów naukowych na poparcie tezy o związku przyczynowym między brutalnymi grami wideo a przemocą.



Redaktor
Witold Tłuchowski

Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.

Profil
Wpisów5501

Obserwujących13

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze