8
8.09.2019, 12:43Lektura na 2 minuty

Nikt nie spodziewał się polskiej inkwizycji [FRAGMENT]

Jak mówią mi twórcy, jedynym, co łączy The Dust i CD Projekt, jest to, że oba są polskimi studiami adaptującymi twórczość polskiego pisarza.


Witold Tłuchowski

Jak by się przed tym developerzy nie bronili, porównanie nasuwa się samo. W końcu Jacek Piekara należy do ekstraklasy rodzimej fantastyki, a jego „Cykl Inkwizytorski” rozchodzi się na pniu. Jednocześnie zarówno on, jak i Sapkowski wykreowali nieszablonowe, „dorosłe” światy, w których dobro i zło nie zawsze są oczywiste. Dlaczego więc z grami na nich opartymi miałoby być inaczej? Krótko tłumaczy mi to Jakub Wolff, prezes studia: – Nie mamy na projekt 75 milionów dolarów lub nawet złotych. Mamy 7 i celujemy w jakość AAA, ale będzie to gra premium indie.

Przyjść na gotowe

Czytelnicy poznają losy inkwizytora Mordimera Madderdina od roku 2003, kiedy to na rynku ukazał się „Sługa Boży”, pierwszy zbiór opowiadań z jego udziałem. Od tego czasu doczekaliśmy się 13 (a jesienią już 14) powieści dziejących się w tym wyjątkowym uniwersum. „Wyjątkowym”, ponieważ w tym świecie Jezus zamiast skonać na Golgocie, zszedł z Krzyża i poszedł nieść płomień i śmierć niewiernym. XV-wieczna Europa z książek Piekary różni się więc dość znacznie od tej znanej z kart historii ze swoim swego rodzaju przeciwieństwem chrześcijaństwa (bohaterowie zaklinają się tu na Jezusa Niemiłosiernego czy Matkę Boską Bezlitosną) i zupełnie innym układem sił w świecie – vide Polska jako królestwo trzech mórz.

Skąd pomysł, by osadzać debiut w tych właśnie realiach, zamiast tworzyć własne uniwersum? Jakub Szymczak z The Dust wskazuje przede wszystkim na poczucie pewności: – Nie musimy testować, czy świat, który tworzymy, spodoba się ludziom, ponieważ Jacek Piekara ma tysiące czytelników. Materiał źródłowy nie służy zresztą twórcom tylko za papierek lakmusowy. Dużym walorem jest także spójna, działająca rzeczywistość, w ramach której mogą opowiedzieć swoją historie...

 

...jak współpracę ze studiem ocenia Jackek Piekara (i dlaczego wygląda ona inaczej, niż Andrzeja Sapkowskiego z CD Projektem), dlaczego musimy się godzić na niezgodność z kanonem i jakie kompromisy wymusza literatura na grach wideo – przeczytacie w CDA 10/2019.


Redaktor
Witold Tłuchowski

Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.

Profil
Wpisów5501

Obserwujących13

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze