8
11.07.2019, 09:51Lektura na 2 minuty

StarCraft 2: Niedługo w multiplayerze zmierzymy się z SI, która pokonała profesjonalnych graczy

Co najlepsze – nie będziemy nawet nic o tym wiedzieć.


Witold Tłuchowski

Kiedy na początku tego roku dowiedzieliśmy się, że AlphaStar, SI stworzona przez należącą do Google firmę DeepMind, pokonała profesjonalnych graczy w StarCrafcie 2, niejednemu z nas opadły witki. „Skynet” – pomyśleli co bardziej przezorni i od tego dnia zaczęli traktować z większym szacunkiem toster czy inne czajniki. Faktycznie, wygrana w grudniu z Grzegorzem „MaNą” Kominczem oraz Dario „TLO” Wünschem była ogromnym sukcesem jego twórców, szczególnie że oba starcia zakończyły się wynikiem 5:0. Rzecz jasna SI miała w tych meczach nieco ułatwione zadanie, ponieważ będąc podłączoną bezpośrednio do interfejsu gry, nie musiała chociażby skakać kamerą po mapie – innej wersji AlphaStar, która miała takie same ograniczenia jak ludzcy gracze, już nie udało się zwyciężyć MaNy. (ale warto pamiętać, że trenowano ją dużo krócej niż pozostałe).

Zachęceni tymi sukcesami Blizzard i DeepMind nie zamierzają porzucać tego projektu i idą z nim o krok dalej. Dość zaskakujący krok, dodajmy. Mianowicie już niedługo europejscy gracze, którzy zechcą rozegrać mecz rankingowy, zmierzą się z nowym i to nie byle jakim zawodnikiem – AlphaStarem (a właściwie kilkoma nieco różniącymi się od siebie wersjami AlphaStara). Jeżeli uda nam się ją pokonać, nie będziemy mogli się tym niestety pochwalić, ponieważ nie będziemy nic o tym wiedzieć. Sztuczna inteligencja będzie bowiem anonimowa, więc nieraz będziemy podejrzewać Bogu ducha winnych graczy o bycie maszyną i vice versa. Istnieje nawet spore ryzyko, że ani razu nie wpadniemy na pogromcę prosów – i może dobrze, skoro StarCraft będzie traktować w rankingu starcie z SI tak samo jak z żywym człowiekiem.

Zresztą nie będzie to wersja, z którą mierzyli się MaNa i TLO – tym razem AlphaStar potrafi grać wszystkimi trzema rasami, a nie tylko Protossami, ale przy tym musi polegać na widoku kamery. Do tego ma mieć wbudowany ogranicznik liczby akcji na minutę, co powinno nieco wyrównać szanse. Na szczęście paranoicy mogą spać (w miarę) spokojnie – aby mieć szansę na zmierzenie się z SI, musimy najpierw wyrazić na to zgodę w opcjach (w każdej chwili da się ją cofnąć). Warto też zaznaczyć, że AlphaStar nie będzie uczyć się na podstawie meczów rozgrywanych z żywymi graczami – spotkania te mają przetestować sztuczną inteligencję i pomóc twórcom w dalszych badaniach nad nią.


Czytaj dalej

Redaktor
Witold Tłuchowski

Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.

Profil
Wpisów5501

Obserwujących13

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze