12
12.04.2019, 11:36Lektura na 3 minuty

W 2018 roku Polacy wydali na gry ponad 2 miliardy złotych, pecety i konsole idą łeb w łeb

Rozwijają się prawie wszystkie gałęzie rynku, ale najszybciej robią to gry na smartfony.


Paweł „Cursian” Raban

Zajmującą się analizą branży gier firma Newzoo oraz znany m.in. z World of Tanks Wargaming podzieliły się interesującym raportem na temat stanu polskiego rynku gier. Z dokumentu wynika, że w zeszłym roku nad Wisłą na elektroniczną rozrywkę Polacy przeznaczyli ok. 541 milionów dolarów, czyli trochę ponad 2 miliardy złotych. Oznacza to, że w porównaniu z 2017 wydaliśmy o prawie 38 milionów dolarów więcej. Wspomniany wynik plasuje nas na drugim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej. Więcej wydali tylko Rosjanie.

Wydatki na gry w Europie Środkowo-Wschodniej w 2018 roku (w dolarach):

1. Rosja – 1 657 000 000
2. Polska – 541 500 000
3. Kazachstan – 207 000 000

Jeśli wziąć pod uwagę cały kontynent, sprawa wygląda oczywiście zupełnie inaczej, choć i tak łapiemy się do pierwszej dziesiątki.

Wydatki na gry w Europie w 2018 roku (w dolarach):

1. Niemcy – 4 989 000 000
2. Wielka Brytania – 4 731 000 000
3. Francja – 3 366 000 000
(...)
7. Holandia – 646 000 000
8. Polska – 541 500 000
9. Szwajcaria – 537 000 000

Analitycy zdecydowali się też pokazać, jak wiele nasi rodacy wydawali w poszczególnych segmentach. Względem poprzedniego roku urosły wszystkie gałęzie rynku z wyjątkiem gier przeglądarkowych, które odnotowały spadek w wysokości -7,8%. Najszybciej rozwijał się rynek gier na smartfony (+12,49%), następnie konsole (+8,12%) i wreszcie pecety (+4,66%). Konkretne kwoty, które możecie zobaczyć poniżej, ujawniają, że rynki konsol i pecetów są u nas w zasadzie tak samo ważne, ale oba ustępują mobilnemu, nawet jeśli podążyć za logiką analityków i rozbić go na sektory smartfonów i tabletów:

Wydatki na gry w Polsce w 2018 roku z podziałem na poszczególne segmenty rynku (w dolarach):

1. Gry mobilne na smartfony – 157 800 000
2. Gry PC (pudełkowe i dystrybucja cyfrowa) – 152 600 000
3. Gry konsolowe – 151 700 000
4. Gry mobilne na tablety – 58 400 000
5. Gry PC przeglądarkowe – 21 100 000

Firmy Newzoo i Wargaming spodziewają się, że to dopiero początek, a elektroniczna rozrywa stanie się u nas (podobnie jak i na całym świecie) jeszcze ważniejszą gałęzią gospodarki. Konrad Rawiński z Wargaming powiedział:


Prognozuje się, że 2019 rok będzie jeszcze lepszy, a ma to związek z systematyczną popularyzacją gier w społeczeństwie oraz nowymi metodami dotarcia do odbiorców. Streamingi, abonamenty na tytuły poszczególnych wydawców, większe zaangażowanie właścicieli platform oraz kluczowych studiów deweloperskich i wydawców w Polsce czy wciąż rosnący esport – to wszystko sprawia, że wirtualna rozrywka jest coraz powszechniejsza, zrozumiała i dostępna dla statystycznego Polaka.



Przy okazji analizy Wargaming pochwalił się też ciekawostką z własnego podwórka. Do końca marca 2019 nad Wisłą utworzono ponad 7 milionów kont dla wszystkich gier firmy. Wydawca podkreśla, że przy 38 milionach ludności Polski oznacza to, że z ich grami miało styczność ponad 18% obywateli naszego kraju, ale nie można tego oczywiście brać całkiem serio, choćby ze względu na to, że wiele osób grywa często na więcej niż jednym koncie.


Redaktor
Paweł „Cursian” Raban

Jestem wielbicielem turówek i wszelkiej maści erpegów: zarówno klasycznych, jak i współczesnych. Do tego zdeklarowanym zwolennikiem tytułów dla jednego gracza, przy czym od tej zasady istnieje jeden poważny wyjątek – World of Warcraft. W Azeroth przesiedziałem więcej godzin, niż chciałbym przyznać, raz ciesząc się każdą chwilą, kiedy indziej zrzędząc na czym świat stoi. Nie wyobrażam sobie dnia bez książki (niemal zawsze fantastyki), za to spokojnie obyłbym się bez kina i seriali. Z CDA związany jestem od 2011 roku.

Profil
Wpisów3206

Obserwujących6

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze