21
13.12.2018, 12:22Lektura na 3 minuty

CD-Action 01/2019: King’s Bounty – Dark Side główną pełną wersją

Fani turowych strategii fantasy – grzejcie pecety!


Tomasz „Ghost” Matusik

Grę dajemy w wersji Steamowej, dostępne są w niej polskie napisy. Tak o grze wypowiada sie gem:


Na początku, zanim jeszcze świat poznał i pokochał Heroes of Might & Magic, było King’s Bounty. To w nim Jon Van Caneghem, założyciel studia New World Computing, testował unikatową formułę turowej strategii fantasy, w której bohaterowie używający zarówno magii, jak i miecza, przemierzają świat, gromadzą wojska i rozwijają moce, by móc zmierzyć się z armiami wrogów i ostatecznie sięgnąć po „królewską nagrodę”. Po latach, w 2008 roku, ta niesłusznie zapomniana marka wskrzeszona została przez rosyjskie studio Katauri Interactive, które nieznacznie tylko modyfikując istotę „hirołsów”, przekonało nas, że jej siła wcale nie osłabła. Jej sukces zresztą okazał się trwały i sama Dark Side, albo Mroczna Siła, to już czwarta i jak na razie ostatnia odsłona King’s Bounty. Pod względem rozgrywki King’s Bounty: Dark Side nie wykracza jakoś znacząco poza gatunkowy kanon. Jest bohater na oparach, jest świat fantasy, jest główny wróg i daleka droga do niego. Pokonuje się ją, na przemian eksplorując krainy, co pozwala zgromadzić armię i zwiększyć moce, i rozgrywając taktyczne bitwy w turach na arenach podzielonych na heksy. W sposób typowy dla gier Katauri jednak cała ta droga jest mocno sfabularyzowana – w Mrocznej Sile jest dobrze ponad 100 niekoniecznie banalnych questów – co wyraźnie zmienia charakter rozgrywki i pozwala doświadczyć sytuacji, o jakie trudno w standardowych strategiach. Do role-playing z prawdziwego zdarzenia Dark Side przybliża także nasycenie dialogami, które nie tylko tworzą kontekst dla zdarzeń, ale często stanowią dobry pretekst, by się uśmiechnąć, a nawet zachichotać. Niezwykłą odmianą jest także w King’s Bounty: Dark Side odwrócenie klasycznych ról, gdyż tym razem przychodzi nam reprezentować tę drugą stronę. To dlatego, że równowaga pomiędzy dobrem i złem została poważnie zachwiana i siły światłości – ci wszyscy obrzydliwie dobrzy paladyni, kapłani i inni łowcy wampirów – zyskali niezwykła przewagę. W tej sytuacji zaszczutym przedstawicielom „tych złych” – orkowi, demonicy i wampirowi (okładkową wampirzycę przywróciły dopiero mody) – nie pozostaje nic innego, jak zrobić to po swojemu, a przy okazji spuścić manto naszym dawnym bohaterom. Rozgrywkę uprzyjemniają wciąż niezła grafika i znakomita ścieżka dźwiękowa, i choć to wciąż jeszcze więcej tego samego, to przyznam, że chciałbym zobaczyć, nad czym obecnie pracują ludzie z Katauri.


We wcześniejszych przeciekach dowiedziliście się, że drugą pełną wersją jest Anna’s Quest, a dodatkowo do pisma dołaczamy dwa lubiane bonusy. Pierwszym jest duży, dwustronny plakat z kalendarzem, a drugim – kody do World of Tanks. Jeszcze dziś pokażemy okładkę numeru, a jutro będziecie mogli zapoznać się z pełną zapowiedzią pisma.


Czytaj dalej

Redaktor
Tomasz „Ghost” Matusik

Z redakcją byłem związany przez ponad 20 lat. Nie pisałem zbyt dużo, ale w inny sposób się udzielałem. Zajmowałem się forum, reklamacjami, sklepem, konkursami, infrastrukturą IT w redakcji, opieką nad praktykantami, nadzorowaniem tworzenia nowych serwisów i ogarnianiem całej masę innych spraw. Teraz mam inne zajęcie. Coś tam pewnie jeszcze będę się udzielał, ale zdecydowanie rzadziej niż kiedyś.

Profil
Wpisów792

Obserwujących3

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze