Jakie gry kupowali w 2017 Amerykanie?
Call of Duty i koszykówkę. Poza tym z raportu dowiadujemy się, że sprzedaż sprzętu zanotowała odczuwalne wzrosty, oferta gier pudełkowych (o dziwo!) również, konsole mają się lepiej niż kiedykolwiek, USA rośnie w siłę, a ludziom żyje się dostatniej.
Analitycy NPD (agencja monitorująca amerykański rynek) podsumowali ostatnich dwanaście miesięcy. I poinformowali, które gry sprzedawały się w USA najlepiej.
Otóż...
(*) Dane nie uwzględniają edycji pecetowej.
(**) Dane nie uwzględniają wersji cyfrowych.
W grudniu, w którym tradycyjnie gry rozchodzą się najlepiej, królowały zaś...
(*) Dane nie uwzględniają zbytu edycji pecetowej.
(**) Dane nie uwzględniają wersji cyfrowych.
Zwycięstwo CoD-a nie powinno dziwić. Activision przyznało, że to najlepiej sprzedająca się odsłona serii od 2012 roku. Szóste miejsce Grand Theft Auto V też nie jest zaskoczeniem. Wydana w 2013 produkcja oficjalnie piastuje w USA miano bestsellera wszech czasów. Co ciekawe, mimo późnej premiery (i kontrowersji narosłych wokół loot boksów) Battlefront II wyszedł (przynajmniej w Ameryce) na swoje, stając się jednym z najpopularniejszych tytułów roku.
Ogółem: raport jest bardzo optymistyczny. Badacze twierdzą, że amerykańska branża (gry, sprzęt, akcesoria) urosła w skali roku o 11% i w efekcie jej wartość wyniosła zawrotne 14,6 mld dolarów. Stało się tak w największej mierze dzięki lepszej (o 28%) sprzedaży sprzętu. Analitycy punktują w tym miejscu sukces Switcha (w Stanach to najszybciej sprzedająca się konsola w historii!), ale jako że ten zadebiutował dopiero w marcu, to do PS4 powędrował laur najlepiej sprzedającej się konsoli roku. Najwolniej (o 2%) "rosły" zaś akcesoria (najchętniej nabywano kontroler DualShock 4). Co zaskakujące, wydania pudełkowe odbijają się od dna. W 2017 w ojczyźnie wuja Sama wydano w ten sposób 314 gier (o 16% więcej niż w 2016, o 36% więcej niż w 2015).
Z ciekawostek warto odnotować, że ósma generacja konsol radzi sobie w USA odczuwalnie lepiej niż dwie poprzednie. Po ponad pięćdziesięciu miesiącach obecności na rynku łączna liczba sprzedanych egzemplarzy PS4 i XBO jest o 18% wyższa niż wyniki, jakie przez pięćdziesiąt miesięcy uzyskały PS3 i X360 oraz o 4% lepsza niż rezultaty PS2 i pierwszego Xboksa.
Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.