9
30.11.2017, 17:28Lektura na 2 minuty

Wartość branży gier przebije przychody z profesjonalnego sportu?

A może gry wideo już teraz są warte więcej?


Mateusz Witczak

Analitycy z Newzoo opublikowali optymistyczny raport na temat stanu branży. Na podstawie wyników z trzech minionych kwartałów firma postanowiła podnieść swoje prognozy, obecnie badacze przewidują, że w mijającym 2017 roku gry wideo wygenerują 116 mld dolarów (wzrost o 10,7% w stosunku do 2016)!

To o 7,1 mld więcej, niż przewidywano na początku roku. Korektę prognoz zawdzięczamy przede wszystkim większemu zyskowi z tytułów mobilnych (początkowo sądzono, że przychody wyniosą 46,1 mld dolarów, teraz przewiduje się 50,4 mld). Nie powinno to dziwić, bo taki Tencent (który ostatnio zarobił więcej niż Ubisoft, Activision Blizzard, Electronic Arts oraz Take-Two razem wzięte) zbudował swoją pozycję właśnie na tytułach przeznaczonych na iOS-y i telefony z Androidem. 

Nieco mniej wzrósł rynek pecetowy (z 29,4 mld do 32,3 mld). 

nwz2_c0c56.png

(Kliknij, by powiększyć)

Jeśli dynamika wzrostów się utrzyma, w 2020 roku przychody osiągną niebotyczne 143,5 mld dolarów, z czego połowę zapewnią właśnie tytuły mobilne. 

nwz1_c0c56.png

(Kliknij, by powiększyć)

Na pecetach nadal rosnąć będą tytuły nastawione na multi. Najbliższe dwa lata okażą się kluczowe zwłaszcza dla rozwoju e-sportu, który – jak piszą analitycy – wchodzi w fazę dojrzałości i musi się zmierzyć z szeregiem wyzwań (budową lokalnych lig, modernizacją struktur, tworzeniem nowych formatów gier, rentownością profesjonalnych drużyn, sprzedażą praw do transmisji). Zależnie od tego, jak poradzi sobie z powyższymi kwestiami, w 2020 e-sport może wygenerować przychody na poziomie od 1,1 mld do 2,4 mld dolarów.  

nwz3_c0c56.png

(Kliknij, by powiększyć)

Co więcej, pod względem wartości branża gier zbliża się do... rynku sportowego. Jak czytamy w raporcie:


W przeszłości przychody z rynku gier były często porównywane do sprzedaży biletów w kinach na całym świecie. W tym roku gry wygenerują ponad trzy razy więcej niż 38,6 miliarda dolarów, jakie zgłosiła w 2016 organizacja Motion Picture Association of America. (...) Gry można porównać do globalnego biznesu sportowego, którego wartość szacowana jest na 130 do 150 miliardów dolarów, w zależności od definicji i źródła raportu. 


Prognozy są nader optymistyczne.


Przy obecnych wskaźnikach wzrostu obu rynków przychody z gier okażą się wyższe niż przychody ze sportu już za trzy-cztery lata. 


Z zastrzeżeniem, że jeśli doliczymy zyski ze sprzedaży konsol, podzespołów i akcesoriów, gry są warte od sportu więcej... już w tej chwili.


Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze