Mortal Kombat z systemem pozwalajacym na szybki balans postaci
Największym problemem większości bijatyk jest odpowiednie zbalansowanie dostępnych wojowników, co ma kluczowe znaczenie przede wszystkim w multi. Często twórcy próbują go poprawiać poprzez wydanie nowej wersji gry. Nie będzie z tym problemu w Mortal Kombat, w którym twórcy wprowadzili system pozwalający wprowadzać zmiany dużo mniejszym nakładem środków.
Ed Boon, twórca serii i główny producent nowego Mortal Kombat, w rozmowie z serwisem Eurogamer zdradził, że gdy zajdzie taka potrzeba twórcy będą mogli natychmiastowo zmodyfikować siłę i moc ataków poszczególnych wojowników. Co ważne – sami gracze nie zauważą, że jakiekolwiek zmiany są wprowadzane.
Jak mówi Boon:
To coś, co wbudowaliśmy w nasz system [walki]. Możemy zmienić balans bez potrzeby pobierania przez graczy patchy. Jesteśmy tym bardzo podekscytowani. Możemy sprawdzać, z jakimi rzeczami gracze mogą mieć problemy i poprawiać je w razie potrzeby. To nowa technologia stworzona na potrzeby tej gry. Inne bijatyki – w tym nasze własne – zawsze miały postacie, które powinny być lepiej zbalansowane - silniejsze lub słabsze. Opracowaliśmy więc system pozwalający nam dynamicznie modyfikować reguły gry. Możesz myśleć o tym, jako o mini aktualizacji, ale pobierana jest ona w tle.
Według Boona, niemożliwe jest zrobienie bijatyki idealnie zbalansowanej. Jak tłumaczy:
Balansowanie bijatyki zawsze jest wyzwaniem. Nie sądzę, aby istniała jakakolwiek gra z tego gatunku, gdzie każdy wojownik jest tak samo potężny. Ze względu na naturę ciosów specjalnych, jest to fizycznie niemożliwe. Nawet w Street Fighter IV, kiedy ukazał się po raz pierwszy, był niezwykle potężny Sagat i bardzo słaby Guile. W Super Street Fighter IV starano się to zbalansować.