98
20.04.2011, 11:11Lektura na 3 minuty

Badania: Granie czyni grubszym?

Kanadyjska gazeta National Post zamieściła artykuł, który zdecydowanie nie przyczyni się do wzrostu liczby graczy płci pięknej. Tekst nosił dość wiele mówiący tytuł "Gry wideo sprawią, że będziesz jeść więcej". Dlaczego? I przede wszystkim - czy na pewno?


Adam „Adzior” Saczko

W artykule czytamy:


Badania przeprowadzone w Kanadzie przyniosły nową wskazówkę w walce z narodową epidemią otyłości, sugerując, iż gry wideo stanowią nie tylko szerzący się i osiadły substytut wysiłku fizycznego, ale istotnie skłaniają graczy do jedzenia w większych ilościach - nawet, gdy nie są głodni.


Doktor Jean-Philippe Chaput, który był koordynatorem badań, sprawdził wchłanianie kalorii przez nastolatków siedzących przed posiłkiem godzinę w wygodnym fotelu. Druga grupa, która w tym czasie grała, wchłaniała 80 kalorii więcej, niż "siedzący". Ponadto granie z przyjaciółmi może być tym bardziej niszczące, gdyż w towarzystwie podgryzanie przekąsek jest powszechnym obrządkiem. W National Post dalej czytamy:


Ankiety wypełnione przez 22 młodych ludzi, którzy uczestniczyli w badaniach, wykazały, że gracze średnio w ciągu dnia konsumują o 163 kalorie więcej [niż sugeruje norma]. Badania krwi ze szczególnym uwzględnieniem hormonów wywołujących apetyt nie wykazały jednak dowodu, że granie wywarło wpływ na głód [badanych].


W sprawie zabrał też głos doktor Arya M. Sharma z Uniwersytetu w Albercie. Naukowiec ten znany jest z prowadzenia badań nad otyłością. Sharma neguje tezę postawioną w tytule artykułu:


Istnieje dość powszechne, błędne przeświadczenie, że otyłość jest uwarunkowana w głównej mierze brakiem fizycznej aktywności ludzi i tym, że nie spalają oni kalorii. Kanadyjczycy nie tyją dlatego, że są leniwi. Przybierają na wadze, bo nie mają czasu, stresują się, pracują zbyt wiele... nigdy się nie "wyłączają".


Doktor Chaput zapowiedział, że w następnej kolejności przyjrzy się bliżej posiadaczom Nintendo Wii i podobnych systemów, w których ruch jest podstawą rozgrywki. Czyżby miało się okazać, że gry ruchowe są skuteczniejsze niż diety-cud? Czy też gracze faktycznie jedzą więcej, i zdrowotny profit wynikający z aktywności przed ekranem jest zerowany przekąskami?

Badania przeprowadzone przez różne ośrodki w ciągu ostatnich kilku lat wskazują jednak, że gry ruchowe istotnie potrafią sprawić, że gracze są "fit". W 2007 roku John Moores z Uniwersytetu w Liverpool przeprowadził testy z użyciem konsoli Nintendo Wii. Okazało się, że dzieci regularnie bawiące się w ruchowe gry z użyciem kontrolera WiiMote mogą zrzucać nawet 12 kilogramów w skali roku.

Miesiąc temu trójka naukowców z Uniwersytetu w Południowo-Wschodniej Luizjanie doszła do wniosku, że podczas rozgrywki w minigrę Hula (szczególnie na wyższych poziomach trudności) zawartą w programie Wii Fit badane kobiety potrafiły spalać 5 kalorii na minutę, co jest pokaźnym rezultatem, jeśli mówimy o grach wideo.

Nawet starsi ludzie mogą zyskać na ruchowej zabawie z konsolą. Neil Dold i Katie Bieryla zorganizowali regularne sesje z Wii Fit dla grupy rezydentów Buffallo Valley w USA. Mimo, że były to osoby w wieku 70-92, niemal wszystkie były zadowolone z ćwiczeń. Dość powiedzieć, że o najstarszej, 92-letniej kobiecie, autor badań wypowiadał się w samych superlatywach. "Miała chyba więcej energii, niż inni badani" - mówił o nestorce grupy Neil Dold.

Nie zapominajmy też o najnowszych cudach techniki, czyli kontrolerach PlayStation Move i Microsoft Kinect. Szczególnie ten drugi zasługuje na uwagę, gdyż w gry mu dedykowane najzwyczajniej nie da się grać bez solidnych wygibasów. Do jednego z tytułów dla Kinecta, Kinect Sports, ukaże się w niedalekiej przyszłości dodatek, w którym mierzymy się na ringu z różnymi pokarmami, a pojedynek wygrywamy, gdy spalimy ilość kalorii równą wartości odżywczej danego produktu. Pomysł ciekawy i bardzo miarodajny.

Oczywiście, porcja ruchu w grach wideo, nawet tych uwzględnionych w badaniach, nie jest pełnoprawnym odpowiednikiem partyjki w squasha, jednak ich możliwości są wystarczające, by obalić tezę szybszego tycia graczy. Zresztą, czy ktokolwiek podczas zadyszki pasjami myśli o jak najszybszej przekąsce?


Redaktor
Adam „Adzior” Saczko

Od lat gram, piszę, gadam i robię gry. W efekcie gadam o grach popisowo zrobionych. Zagraj w Unavowed.

Profil
Wpisów2882

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze