14
22.03.2011, 17:45Lektura na 3 minuty

Biuro gier zaginionych: Race´n´Chase, czyli... oryginalna wersja pierwszego GTA!

W sieci pojawił się dokument będący roboczym projektem pierwszego Grand Theft Auto. Dowiadujemy się z niego, że początkowo gra miała różnić się znacznie od tego, co znamy dzisiaj. Gdyby stworzono ją według pierwotnego pomysłu, mielibyśmy do czynienia z produkcją nastawioną… na rozgrywkę w sieci.


Piotrek66

Mało kto zdaje sobie może z tego sprawę, ale początkowo Grand Theft Auto miało roboczy tytuł Race’n’Chase i miało zostać wydane na konsole SEGA Saturn i Ultra 64 (Nintendo 64). Mike Dailly, jeden z członków ekipy stojącej za grą, opublikował na swoim profilu w serwisie Flickr dokument pokazujący, jak miało początkowo wyglądać pierwsze GTA.

Znana wówczas jako Race’n’ Chase gra miała być tak naprawdę zestawem różnorodnych multiplayerowych trybów. Gracze mogliby wcielić się w policjantów i ścigać przestępców, sprawdzając ich położenie na wydrukowanej mapie, korzystając ze wskazówek podawanych przez radio.

Wśród dostępnych wariantów rozgrywki miały znaleźć się m.in. Cannonball Run (wyścig w linii prostej z opcjonalną obecnością botów), Demolition Derby (totalna rozwałka, gdzie wygrałby ostatni pozostający przy życiu gracz; planowano również alternatywną wersję trybu, w którym zabici odradzaliby się, a na koniec rundy podliczana byłaby liczba zlikwidowanych przeciwników), Bank Robbery (napad na bank i ucieczka przed stróżami prawa do wyznaczonego punktu) oraz Bank Robbery Cop (podobny do poprzedniego, tylko tym razem wcielamy się w policjantów).

W zasadzie główne mechanizmy rozgrywki nie zmieniły się względem tego, co znamy z ostatecznej wersji pierwszego GTA. W Race’n’Chase gracze mogliby bowiem kierować pojazdami i innymi środkami transportu, a nowe pojazdy zdobywaliby poprzez „pożyczanie” ich od właścicieli. Ponadto pojawiliby się przechodnie, którzy nie odskakiwaliby przed nadjeżdżającymi autami (w dokumencie wymienione są m.in. dzieci… i psy). Gdy wykonane zostałyby wszystkie zadania („zbrodnie”) w danym mieście, można by było przenieść się do następnego. Rozgrywka kończyłaby się dopiero wtedy, kiedy nasz bohater zginąłby lub został złapany przez policję.

Z kolei, jak wynika z dokumentu, mapy w Race’n’Chase miały być ogromne, złożone z „kilku obrazów”. Ówczesne PC-ty miały poradzić sobie z odpowiednim ograniczeniem ilości detali, dzięki czemu skala miasta miała przypominać tę znaną z oryginalnego SimCity. Osoby, które jednak chciałyby uruchomić grę w trybie SVGA musiałyby posiadać „bardzo szybki procesor”.

Pierwotna wersja pierwszego GTA wymagała 1 MB wolnego miejsca na kod i tyle samo na dźwięk. Prace nad wspomnianym dokumentem rozpoczęły się 4 kwietnia 1995, zaś zakończyły 31 maja 1995. Pierwszy tzw. „kamień milowy” w produkcji miał zostać osiągnięty 3 czerwca 1995, kiedy miano skończyć prace nad silnikiem. Drugi etap miał zostać zakończony 2 października 1995, trzeci – nazwany „pierwsza rozgrywka” – 3 stycznia 1996. Ostatni termin został wyznaczony na 1 kwietnia 1996. Wówczas gra miała wejść w fazę alpha. Produkcja miała zakończyć się 1 lipca 1996.

Rozważane było także wydanie pierwszego GTA na PC i PlayStation w 1997 roku. Cały dokument znajdziecie TUTAJ.

Podobałoby się wam takie Grand Theft Auto? A może lepiej, że jednak zrezygnowano z pierwotnych zamiarów i stworzono grę, jaką dziś znamy?


Redaktor
Piotrek66
Wpisów17556

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze