113
11.11.2010, 15:20Lektura na 2 minuty

Steam zabija rynek PC?

Valve wraz ze swoją platformą dystrybucji cyfrowej Steam jest bez wątpienia monopolistą, jeśli chodzi o sprzedawanie elektronicznych wersji gier na PC. Ten stan rzeczy nie podoba się zarówno zwykłym sprzedawcom, jak i bezpośrednim konkurentom, którzy uważają, że Steam „zabija rynek PC”.


Piotrek66

Jak donosi serwis MCV, Steam ma 80 procent udziałów w sektorze cyfrowej sprzedaży na PC. Nic dziwnego, że inni ważni sprzedawcy i bezpośredni konkurenci – którzy chcą pozostać anonimowi – twierdzą, że platforma Valve jest zagrożeniem dla całego rynku PC.

Wydawcy nie przejmują tym się, co się stanie z klientem. A Steam tak, [dba o klientów] i to decyduje o jego powodzeniu. Ja jednak też walczyłem ciężko o swojego klienta i nigdy wcześniej nie musiałem z niego zrezygnować. [Pozycja tego serwisu sprawia jednak, że] Steam zabija rynek PC i nic dziwnego, że dystrybutorzy cyfrowi upadają” – mówi jeden z przedstawicieli „znanej platformy dystrybucji cyfrowej” w rozmowie z MCV.

Podobne zdanie mają zwykli sprzedawcy (oferujący swoje towary w realu), którzy żądają od wydawców usunięcia z ich gier narzędzi Steamworks – grożąc, że jeśli tak się nie stanie, przestaną je sprzedawać. Według nich, integracja ze Steamem sprawia, że produkcje te sprzedają są tylko przez platformę Valve.

Jeśli mielibyśmy własną usługę dystrybucji cyfrowej, to nie chciałbym sprzedawać we własnym sklepie produktów rywala. Wydawcy stworzyli potwora – mówimy im, by zaprzestali korzystania ze Steama w swoich grach [bo to złe dla rynku]” – wyjaśnia przedstawiciel jednej z największych brytyjskich sieci sklepów z grami.

Do słów poprzednika odnosi się cytowany wyżej przedstawiciel jednej z platform dystrybucji elektronicznej. „W tej chwili wielcy dystrybutorzy cyfrowi muszą sprzedawać gry zintegrowane ze Steamem. [Jedyna] nadzieja tkwi w prawdziwych sklepach, które mogą odmówić umieszczania w swoim asortymencie tych tytułów. Wydawcy nie mają jeszcze stanowiska w tej sprawie, i to sprzedawcy z sieci sklepów muszą wywrzeć na nich presję” – twierdzi.

Jak uczy historia (i ekonomia) monopol jest rzeczywiście zły dla rynku, przynajmniej w większości przypadków. Czy tym razem również?§


Redaktor
Piotrek66
Wpisów17556

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze