16
3.11.2010, 14:16Lektura na 3 minuty

Polskie Imperium: Od Krzyżaków do Potopu - Relacja ze spotkania z Jackiem Komudą

Pod koniec października w Muzeum Narodowym odbyło się spotkanie z pisarzem i historykiem Jackiem Komudą, który brał czynny udział w pracach nad grą Polskie Imperium: Od Krzyżaków do Potopu. W jego trakcie mówiono m.in. o tym, jak powinna wyglądać idealna gra strategiczna.


Piotrek66

Spotkanie rozpoczęto wyświetleniem stworzonego przez Tomasza Bagińskiego (autora m.in. intra do Wiedźmina) filmiku, który powstał z okazji rocznicy 600-lecia Bitwy pod Grunwaldem. Następnie odbył się na żywo pokaz walki rycerzy średniowiecznych.§

Główną ideą stojącą za powstaniem Polskiego Imperium był fakt, że do tej pory na rynku nie pojawiła się żadna gra, która w odpowiedni sposób przedstawiałaby historię naszego kraju. Próżno też było szukać produkcji, która posiadałaby walory edukacyjne i byłaby zgodna z hasłem „bawiąc-uczyć”.

Twórcy chcieli także dać graczom możliwość wiernego rozegrania historii Polski, jak i umożliwić im pokierowanie naszym krajem w inny sposób. Dzięki temu można byłoby sprawić, że nasze państwo stałoby się światową potęgą.

W trakcie produkcji Polskiego Imperium przyjęto założenie, że gra ma koncentrować się na budowie potęgi Rzeczypospolitej. W tym też celu umieszczono w niej najważniejsze postacie historyczne oraz wyjątkowe i charakterystyczne dla naszego kraju jednostki bojowe, takie jak husaria. Starano się również wiernie przedstawić najważniejsze wydarzenia z okresu XIV-XVII wieku.

Nad grą pracowało kilkadziesiąt osób zarówno z Polski, jak i z całego świata. W produkcji gry brał udział Jacek Komuda, który pełnił rolę konsultanta merytorycznego. Jego zadaniem było tłumaczenie Polskiego Imperium na język polski, dostosowywanie nazewnictwa oraz pojawiającego się w trakcie rozgrywki tekstu, tak by dokładnie pasował do wydarzeń z historii naszego kraju w XIV-XVII wieku.

Głównym daniem konferencji był wykład pisarza, który koncentrował się na zgodności gier strategicznych z realiami, w których są one osadzone. Według Komudy, twórcy najlepiej radzą sobie z wynalazkami i jednostkami wybitnymi (politykami, królami, dowódcami, czy naukowcami) oraz rolami, jakie pełnią one w rozwoju państw i społeczeństw. Dobrze odwzorowywane są również takie elementy, jak klęski żywiołowej oraz mechanizm prowadzenia polityki zagranicznej – czy to środkami pokojowymi, czy siłowymi.

Tym, co trzeba poprawić w strategiach to, jak twierdzi Komuda, odwzorowanie skomplikowanych układów społeczno-politycznych, a także zmuszenie graczy do stosowania w sytuacjach kryzysowych rozwiązań bardziej zaawansowanych. Lepiej przedstawiać powinno się również zmiany zachodzące  wraz z postępami w rozgrywce w obyczajach i kulturze prezentowanych społeczeństw, czy konflikty stanowe. Twórcy powinni skupić się także na pokazaniu bardziej zaawansowanych procesów religijnych.

Według Komudy, idealna gra strategiczna to taka, która zawiera w sobie klasyczne elementy władzy, jak budowanie obiektów, odkrywanie nowych technologii, czy rozbudowywanie armii, które istnieją już w dotychczasowych produkcjach.

W dobrej strategii powinny się również znaleźć rozbudowane mechanizmy rozgrywki, oparte na prawdziwych danych i badaniach socjologicznych. Gracze powinni mieć także możliwość ingerowania w nie, na zasadzie podobnych do tych znanych z Wikipedii.

Jak twierdzi Komuda, w idealnej grze strategicznej gracze powinni dysponować zakresem podejmowanych decyzji, takim jaki posiadał prawdziwy władca, zaś rekrutowanie doradców i współpraca z nimi ma być najważniejszym elementem rozgrywki. W grze obecny powinien być także znany z RPG-ów system współczynników opisujący poszczególne jednostki.

W naszej GALERII znajdziecie kilka zdjęć z tego spotkania.
§


Redaktor
Piotrek66
Wpisów17556

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze