Bestsellery w USA we wrześniu
Firma NPD opublikowała raport podsumowujący amerykański rynek interaktywnej rozrywki we wrześniu. Uwaga - są spore zmiany i od tej pory przedstawiane przez analityków dane nie będą tak dokładne, jak dotychczas.
NPD zdecydowało, że nie będzie publikować danych dotyczących sprzedaży poszczególnych konsol – analizy i rankingi tworzone będą na podstawie liczb podawanych przez producentów sprzętu. Niektórzy jednak – tak jak Sony – nie dzielą się ze światem swoimi comiesięcznymi raportami.
Zmiany zaszły także w przypadku gier. NPD wciąż publikować będzie zestawienia najlepiej sprzedających się produkcji, jednak, liczba sprzedanych egzemplarzy podawana będzie tylko przy pierwszej piątce. Zrezygnowano również z podziału gier na poszczególne wersje – teraz rankingi będą ogólne, wieloplatformowe.
Przejdźmy jednak do meritum. Rynek amerykański we wrześniu wygenerował 1,22 miliarda dolarów przychodu, co oznacza, że jego wartość spadła o osiem procent w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (kiedy to wart był 1,32 miliarda dolarów).§
Największy, bo aż dziewiętnastoprocentowy, spadek zaliczył segment sprzętu, którego sprzedaż wygenerowała 383 milionów dolarów (rok temu: 427 milionów). Natomiast lepiej poradziły sobie wszelkiej maści akcesoria, które warte były 180 milionów dolarów – o 13 procent więcej niż rok temu.
Jeśli wierzyć Microsoftowi, najlepiej sprzedającą się konsolą we wrześniu w USA był Xbox 360, który znalazł 484 tysiące nabywców (co jest wynikiem o 37 procent lepszym niż rok temu). Natomiast, jak podaje Nintendo, NDS rozszedł się w liczbie 403 tysięcy egzemplarzy, podczas gdy Wii kupiło 254 tysiące Amerykanów. Sony niestety nie podzieliło się rezultatami PlayStation 3 i PSP.
Wartość gier w Stanach Zjednoczonych we wrześniu spadła o sześć procent w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego i wyniosła 614 milionów dolarów (rok temu: 649 milionów).
Wielkim zwycięzcą we wrześniu okazał się Halo: Reach, który znalazł 3,3 miliona nabywców. Oznacza to, że jest to trzecia gra obecnej generacji konsol, która przekroczyła barierę trzech milionów sprzedanych egzemplarzy w ciągu pierwszego miesiąca obecności na rynku amerykańskim (pierwszą było Halo 3).
Na razie nie poznaliśmy niestety danych liczbowych dotyczących sprzedaży pozostałej czwórki wrześniowych hitów - NPD ma je wkrótce opublikować. Na drugiej i trzeciej pozycji znalazły się odpowiednio Madden NFL 11 i Dead Rising 2.
Najlepiej sprzedające się gry we wrześniu w Stanach Zjednoczonych:
§