100
29.08.2010, 11:48Lektura na 7 minut

Ranking: Czyny, nie słowa. Czyli niemi bohaterowie gier

Wujek Dobra Rada twierdził, że aby daleko w życiu zajść, trzeba mieć gadane. W grach spotkaliśmy się jednak z kilkoma postaciami, które tej zasadzie, naczelnej dla telemarketerów, zadały kłam. Co więcej, owi bohaterowie milcząc (bądź mówiąc niewiele) zostali przez nas, graczy, zapamiętani.


Adam „Adzior” Saczko

10. LEMMINGI

Gra : seria Lemmings
Milczące osiągnięcie : hmm…zależy…

Sympatyczne, małe potworki o zielonych czuprynach przez 19 lat istnienia serii są znane użytkownikom niemal wszystkich ważniejszych platform. Gwoli przypomnienia młodszym graczom – w grach musimy przejść różne etapy, w czym pomagają ślepo nam posłuszne lemingi, posiadające różne zdolności (budowniczy, górnik itp.). Nasi mali przyjaciele wykonują w milczeniu (podkreślenie autora) każde, absolutnie każde polecenie. Bez znaczenia, czy każemy im wspinać się na skały, czy spadać w przepaść. Dopiero ginąc odzyskują głos, krzycząc kultowe "Oh no!".§

9. CZERWONE KAPTURKI

Gra : The Path
Milczące osiągnięcie : sprawdźcie sami…

Drugi po lemmingach bohater zbiorowy i chyba jedyny, o którym nie sposób mówić z przymrużeniem oka. Obecne w jednej z najbardziej kreatywnych produkcji ostatnich lat dziewczęta przemierzają las będący metaforą życia pełnego zagadek, strachu i brnięcia w nieznane. Robin, Rose, Ginger, Ruby, Carmen i Scarlet różnią się od siebie wszystkim – wiekiem, marzeniami, modelami myślenia i postrzeganiem świata. Na bieżąco poznajemy ich przeżycia i doświadczenia wiążące się z symbolicznymi, znajdowanymi w dziczy, przedmiotami. W końcu natykamy się na, w pewnym sensie, ucieleśnienia ich marzeń. Do czego to w efekcie doprowadza? To pozostawiam wam.

8. WINSTON SMITH

Gra : Tomb Raider (kilka odsłon)
Milczące osiągnięcie : nieśmiertelność 

Postać poboczna, lecz niemal legendarna. W dodatku Winston mimo wąskiego wachlarza zachowań wzbudził wiele kontrowersji – jednych śmieszył, drugich drażnił, jeszcze innych okrutnie wystraszył. Lokaj Lary Croft, którego spotykaliśmy w tutorialu w drugiej części gry, zajmował się tylko jednym – podążał za panią archeolog z tacą, by w każdej chwili mogła napić się herbaty. I podążał … i podążał … Co ciekawe, mimo dość podeszłego wieku, imponował nieludzką wytrzymałością, gdyż można było wyładować w niego kilkadziesiąt magazynków, a ten wciąż … podążał. W Tomb Raider Chronicles i Legend Winston odgrywa bardziej złożoną rolę, jednak w pamięci graczy pozostał powolny staruszek, który przysporzył im tylu różnych, czasem skrajnych, emocji.

7. PIRAMIDOGŁOWY

Gra : Silent Hill (kilka odsłon)
Milczące osiągnięcie : strach wzbudzony w graczach

 Trudno cokolwiek powiedzieć, kiedy zamiast standardowej głowy z otworem gębowym na karku ma się zatknięty ostrosłup. Taka wizja potwora stała się wyjątkowo wymowna. Cichy potwór był ucieleśnieniem strachu i zarówno graczy, jak i publiczność w kinie (jak wiadomo, SH został zekranizowany) przyprawił o głębokie ciarki. Piramidogłowy to postać charakterystyczna dla miasteczka Silent Hill, którą kojarzą nawet ci, którzy nigdy bezpośrednio się z serią nie zaznajomili.

6. LINK

Gra : seria The Legend of Zelda
Milczące osiągnięcie : Uratowanie Hyrule i wieczna chwała

Link to postać w tym rankingu dość nietypowa. Po pierwsze, to w rzeczywistości nie jedna osoba, a kilku chłoptasiów o identycznym ubiorze i podobnych warunkach fizycznych. Po drugie, niektórzy Linkowie potrafili wydawać z siebie okrzyki bojowe, a główni bohaterowie późniejszych odsłon gry nawet pojedyncze słowa. Jednakże praktycznie przez zdecydowaną większość czasu Link nie odzywa się. Potwierdza się zatem porzekadło, że determinantą przyjaźni jest przyjemność wspólnego milczenia. Tytułowa księżniczka Zelda ufa przecież Linkowi bezgranicznie.

5. CHELL

Gra : Portal, Portal 2
Milczące osiągnięcie : Pokonanie sztucznej inteligencji, manipulowanie prawami fizyki

Słynna logiczna gra firmy Valve kontynuowała znany z Half-Life motyw futurystycznych eksperymentów dotyczących zmian w prawach fizyki oraz umożliwiających teleportację. W podobnym eksperymencie uczestniczy Chell. I analogicznie do przypadku Gordona Freemana badania wymykają się spod kontroli. Za pomocą urządzenia pozwalająca wejść i wyjść w dowolnym miejscu w zasięgu wzroku Chell rozwiązuje zagadkę laboratorium firmy Aperture Science i niemal doszczętnie niszczy panującą w nim sztuczną inteligencję. Z czego ją zapamiętaliśmy? Cóż – jednym skojarzy się z wybitną jednostką walczącą z teoretycznie niepokonaną siłą, innym z jedyną dziewczyną w dziejach świata, która sama siebie goni i sama sobie spada na głowę.

4. STEN

Gra : Dragon Age : Origins
Milczące osiągnięcie : Uratowanie Fereldenu przed Plagą, dozgonna sympatia graczy

Wyjątek od reguły, którego nie mogłem pominąć. Sten odzywa się, owszem, dość często, tyle że zdania przez niego wypowiadane są tak wspaniale lakoniczne, że mógłby się mierzyć na słowa ze Spartiatami. Mimo to qunari pozostaje postacią o wyraźnym portrecie psychologicznym i zyskał wielu fanów na świecie. Myślę, że niejeden gracz, który ukończył Dragon Age, w epilogu zdecydował się towarzyszyć Stenowi w powrocie do jego ojczyzny.

3. ISAAC CLARKE

Gra : Dead Space
Milczące osiągnięcie : Stawienie czoła złu na USG Ishimura

Na pokład gigantycznego statku USG Ishimura Isaac wybrał się w celu wykonania, zdawałoby się, rutynowego zadania naprawczego. W rzeczywistości spotkał się z ukrytym w kosmosie złem w każdej postaci – zdeformowani pracownicy stacji, mrożące krew w żyłach potwory czyhające na życie bohatera … z którymi zmagał się bez słowa. Trudno się temu dziwić – skoro gracz ma serce ściśnięte w okolicach krtani, jak miał się czuć bezpośredni uczestnik dramatycznych wydarzeń? Co prawda w nadchodzącej drugiej części Clarke staje się bardziej rozmowny, jednak na sequel musimy jeszcze poczekać, stąd obecność Isaaca w zestawieniu.

2. GORDON FREEMAN

Gra : seria Half-Life
Milczące osiągnięcie : doktorat z fizyki, wszczęcie ruchu oporu

Gordon to typowy człowiek czynu. Doktor fizyki teoretycznej słynnego Massachusetts Institute of Technology musiał zmierzyć się z rezultatami nieudanych teleportacyjnych eksperymentów w Black Mesa i niespodziewanie stał się nadzieją lokalnych zbiorowości. Naukowiec przymusowo przekwalifikowany na salwatora i zabójcę imigrantów z innego wymiaru stał się także inspiracją dla ruchu oporu obecnego w drugiej części. Charakterystyczny, pomarańczowy kostium z symbolem lambdy na klatce piersiowej oraz nieodłączny łom zyskały dzięki Freemanowi rangę symbolu. Po dłuższym zastanowieniu chyba jednak dobrze się stało, że bohater Half-Life’a nic nie mówi. Sprzątając międzywymiarowy bałagan zapewne zgromadził w myślach tyle przekleństw, że nawet Duke Nukem poczułby się jak cnotliwy, potulny baranek.

1. CLAUDE SPEED

Gra : GTA2, GTA3
Milczące osiągnięcie : Szafowanie interesami mafii Liberty City

Kariera Claude’a zaczęła się niezbyt obiecująco. Catalina, miłość jego życia, zdradziła go w momencie, kiedy najbardziej jej potrzebował. W rezultacie trafił do więzienia, z którego niebawem uciekł i po powrocie do Liberty City został z niczym. Szybko jednak pozyskał cenne kontakty z Luigim Goterelli, co okazało się furtką do świata przestępstw, brudnych pieniędzy i mafijnych porachunków. Claude nic nie mówiąc stał się znaczącą figurą decydującą o wpływach różnych ugrupowań. Niestety, jako że wciąż milczał, nie udało mu się zapisać na lekcje pływania, przez co kontakt z jakimkolwiek akwenem był dla niego śmiertelny.

--------------------------

WYRÓŻNIENIE : RED

Gra : wszystkie z serii Pokemon, za wyjątkiem Ruby/Sapphire/Emerald
Milczące osiągnięcie : najpierw mistrzostwo Pokemon, potem irytowanie graczy

W Reda (którego jednak mogliśmy nazwać wedle własnego uznania) wcielaliśmy się w pierwszych grach z serii, wydanych jeszcze na pierwszego Game Boya. Przemierzając długi i szeroki kontynent Kanto rozmawiał z wieloma osobami, a raczej … to one rozmawiały z nim. Opcji dialogowych do wyboru bowiem nie było, czasami jedynie wybór tak/nie. W tytułach drugiej generacji stworków był zaszytym na szczycie góry Mt.Silver (ciekawe miejsce do życia dla mistrza, doprawdy) trenerem po przejściach, z którym mogliśmy się zmierzyć po zwycięstwie w lidze. I tu ujawniała się jego wyjątkowa bezczelność. Red nawet się z nami nie przywitał, ba! Po wygranej walce nie usłyszeliśmy od niego podziękowań, ani gratulacji. Jedynie enigmatyczne wielokropki. Najwyraźniej, będąc schowanym poza światem, zapomniał o dobrych manierach.

 

----

SPROSTOWANIE: Informujemy, iż autor niniejszego tekstu jest również autorem niedzielnego rankingu pod tytułem "Obrońcy krzyża" (TUTAJ). Redakcja informuje, że brak pseudonimu Adziora (obecnie u nas na praktykach, ale sprawdza się chłopak, więc kto wie...) w "Obrońcach..." jest wynikiem błędu związanego z automatycznym logowaniem. Uprzejmie przepraszamy za wprowadzenie czytelników w błąd, Adzior dostał już czekoladki w ramach przeprosin.


Redaktor
Adam „Adzior” Saczko

Od lat gram, piszę, gadam i robię gry. W efekcie gadam o grach popisowo zrobionych. Zagraj w Unavowed.

Profil
Wpisów2882

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze