23
15.08.2010, 19:38Lektura na 7 minut

MMO(nk) RAPORT(uje) #5 - wieści ze świata MMO

Na najciekawsze zapowiedzi i newsy trzeba nam będzie zaczekać do Gamescomu... jednak i ostatnie dni przyniosły fanom MMO nieco ploteczek, informacyjek i ogłoszonek.


Monk

Wyłączywszy jednak pogłoski o Bieber Fancy Fan Online, specjalnie obrazoburczych wieści brak.

World of... Carscraft?

Największą (bo w zasadzie jedyną) premierą MMO ostatnich dni była sieciowa egranizacja filmu Disneya "Auta", The World of Cars Online. Zagrać w tę branżową perełkę dla milusińskich, olśniewającą grafiką, miażdżącą grywalnością i porażającą możliwościami możecie wchodząc na tę stronę. Gra wpisuje się w dość standardowy model free-to-play z opcjonalnym abonamentem (6$/miesiąc), oferując płacącym m.in. dostęp do większej liczby minigierek oraz ozdób przeznaczonych dla naszego samochodu i garażu. Jedną z ważniejszych (?) cech gry ma być udostępnienie tzw. ochrony rodzicielskiej. Jakby gdzie indziej tego nie było...

Vindictus sp. z o.o. - windykacja & more

W komentarzach do Raportu zostałem parokrotnie ochrzaniony za pomijanie nadchodzącej gry Nexonu, Vindictusa. Teraz warto jednak poinformować, że 10 sierpnia oficjalnie wystartowały zamknięte betatesty tej, bazującej na silniku Source, jakże brutalnej produkcji fantasy. Rozlew hektolitrów wirtualnej krwi, ekscytacja wirtualną fizyką i irytacja z powodu wirtualnego robactwa potrwa do 24 sierpnia. Co ważne, jak wynika z pierwszego beta-raportu, kolejna partia kluczy do bety zostanie rozesłana już w przyszłym tygodniu. Vindictus, podobnie jak inne gry Nexonu, będzie pozycją free-to-play z mikrotransakcjami.

Sarah Palin, "Going Rogue"

Nie wiem, czy ma to coś wspólnego z tą książką, ale już we wtorek światło dzienne ujrzy najnowszy - i największy, po równorzędnym do podstawki City of Villains - dodatek do City of Heroes. Going Rogue ma wprowadzić ciekawy element "szarości" do dotychczas wyraźnie podzielonego, czarno-białego świata walczących ze sobą Super-Herosów i Super-Złoczyńców. Jednocześnie z premierą dodatku na serwery zawita update Issue 18: Shades of Gray, jeszcze bardziej wydłużając listę zmian i nowości, z jakimi już niebawem będą się mierzyć gracze. Nie ma co, umożliwienie (byłym) Super-Złoczyńcom legalnego wędrowania po ociekającym praworządnością Paragon City (i vice versa) to naprawdę ciekawy pomysł.

Spellborn - dziękuję, dobranoc

Agonia dobiega końca. Całkiem udane (i nie mainstreamowe) MMORPG fantasy imieniem Chronicles of Spellborn zostanie zamknięte z końcem sierpnia po dłuższym okresie smutnego stanu niegrywalności. Gra, początkowo w wersji pay-to-play, została w 2009 udostępniona za darmo po bankructwie twórców (studia Spellborn Works) i rzucona na pastwę losu przez ówczesnego dystrybutora, Acclaim Games. I choć obiecano późniejszy relaunch w formie free-to-play, ostatecznie jednak gry kompletnie nikt nie ruszył. Doszło do sytuacji, w której do zalogowania się konieczne były dodatkowe modyfikacje... tworzone przez samych wiernych fanów. Kopniętych teraz bezpardonowo w twarz.

Transformers MMO - będzie!

Po niespodziewanym sukcesie Transformers: War for Cybertron gracze odzyskali wiarę w możliwość stworzenia dobrej gry sygnowanej tą marką. Korzystając z chwilowego kredytu zaufania firma Hasbro postanowiła najwyraźniej zaryzykować zmierzenie się z potencjalnie najbardziej zyskownym gatunkiem, tj. MMO. Jak nie możemy przeczytać w tym oświadczeniu, Transformers Online ma się ukazać w przyszłym roku w Chinach, Azji, Rosji i Afryce. Wybór rynku jest, delikatnie mówiąc, nietypowy, być może ma to jednak związek z faktem, że grę ma stworzyć chińskie (!) studio, Net Dragon. Aha.

 Neverwinter Nights MMO - może będzie!

Z nieco mniejszą pewnością można zakładać, że za jakiś czas ujrzymy na półkach sklepowych sieciówkę osadzoną w realiach Neverwinter Nights. Wskazywałyby na to uzyskana na GenConie informacja o zbliżaniu się kolejnej gry wideo z cyklu Dungeons & Dragons, obietnica letniego ogłoszenia nowej sieciówki studia Cryptic (od 2008 w szeregach Atari) oraz zarejestrowanie paru charakterystycznych domen - neverwintergame.com, playneverwinter.com czy visitneverwinter.com. Neverwinter Nights Online (?) byłoby drugą, po Dungeons & Dragons Online, sieciówką osadzoną w realiach DnD i pierwszą, której akcja rozgrywałaby się w najbardziej znanym settingu systemu - Forgotten Realms. Bo staroci typu tamto inne Neverwinter Nights nie liczymy, OK?

He feeds on your tears

Alganon to gra, której tytuł kojarzy się fanom World of Warcraft dość jednoznacznie... a i rozgrywka, interfejs czy miejscami nawet grafika zdają się być mocno "inspirowane" grą Blizzarda. Alganon wystartował pod koniec zeszłego roku jako gra z abonamentem i, cóż za zaskoczenie, sukcesu nie odniósł. W kwietniu 2010 ogłoszono relaunch gry na zasadach "kupujesz pudełko za 20 dolarów, po czym wydajesz jeszcze więcej kasy na mikrotransakcje". Gdy, o dziwo, nie poprawiło to kondycji gry, twórcy (w tym jakże akuratnie zwący się Derek Smart) postanowili przejść na model free-to-play z ciągiem dalszym mikrotransakcji. Stało się to faktem w piątek, trzynastego.

Wojenko, wojenko, cóżeś ty za pani, że rządzisz klonami (...hep!)

Jeśli koniecznie chcecie zdeprawować swe dziecię i wprowadzić je w świat MMO, zapomnijcie o Free Realms, Lego Online czy nawet ww. "Autach". Jak poinformowało Sony Online Entertainment, już 15 września (wraz z premierą trzeciego sezonu kreskówki "Star Wars: Clone Wars") oficjalnie otworzą się serwery gry Clone Wars: Adventures. Gra ma być przeznaczona dla graczy młodszych i keżualowych, oferując m.in. wiele mini-gierek i możliwość czerpania przyjemności z gry nawet podczas przysłowiowego "wpadnięcia na 15 minut". Dla największych fanów tego free-to-play z mikrotransakcjami przewidziano możliwość zakupu pudełka z grą i szeregiem udogodnień w rodzaju statusu Premium (w sprzedaży od 5 października).

The Old Republic i kubeł zimnej wody na łeb

Niniejsza informacja również dotyczy sieciowych Gwiezdnych Wojen, aczkolwiek napawa dużo mniejszym optymizmem. Jak być może pamiętacie, dobre dwa tygodnie temu pyszczki fanów Mocy uśmiechnęły się szeroko na wieść o zamieszczeniu w The Old Republic fragmentów polegających na walce w kosmosie prowadzonej z wnętrza naszego własnego statku kosmicznego. Niestety, gracze liczący na "grę w grze" i powrót Wing Commandera właśnie srogo się zawiedli. Jak wynika z wywiadów przeprowadzonych w niemieckiej prasie (i informacji zamieszczonych później w serwisie OnlienWelten.com), powyższe elementy mają przypominać minigierkę i polegać na strzelaniu do celów wyłaniających się przed naszym statkiem podczas podróży po z góry zaplanowanej trasie. Żadnych więc malowniczych uników, beczek i garnków, a jedynie tzw. "tunnel-shooter". Tyle dobrego, że będą rozmaite zadania, zróżnicowana broń... i brak PvP. Klops.

MMO warte 8 miliardów dolarów...

...w sumie. Dzisiejszy MMO(nk) Raport(uje) warto zakończyć bardzo-raportową informacją: jak wynika z analiz Poważnych Panów z firmy Strategy Analytics Digital Media, rynek gier MMO osiągnie w tym roku wartość ok. 8 miliardów dolarów. Stanowi to bardzo znaczący wzrost (o blisko 60%) w stosunku do zeszłego roku, w którym - wg tej samej firmy - rynek MMO był warty ponad 5 miliardów. Przyczyną skoku ma być błyskawiczny rozkwit sieciówek w Azji i działania firm w rodzaju Nexonu (m.in. wspomniany już Vindictus) czy NCsoft (Aion, Lineage). Na zachodzie również mamy do czynienia wzrostem, jednak jest on duuużo wolniejszy. Aha, odkryto też, że tradycyjny model Pay-to-Play stopniowo ustępuje formule Free-to-Play. A mleko jest białe.

Do zobaczenia po Gamescomie! :)


Redaktor
Monk
Wpisów66

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze