Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.



Reklamacje płyt DVD - FAQ


Aby przyspieszyć rozpatrzenie reklamacji, a czasem nawet uniknąć wysyłania płyt, które są sprawne, warto zapoznać się z poniższym FAQ.

Zdarza się bowiem, że czytelnicy wysyłają do nas płyty, podczas gdy w zupełności wystarczyłby jeden telefon czy mail, aby rozwiązać ich problemy, bo problem nie leży w krążkach, ale w czym innym.

*************************

Najczęstsze problemy z płytami

1. Gra się nie instaluje.

Sprawdź czy komputer widzi zawartość płyty. Upewnij się, że nie masz za słabego sprzętu oraz że masz czysty czytnik. Niektóre gry instalują się bardzo długo. Może się zdarzyć, że podczas instalacji zniknie okienko instalatora i komputer będzie sprawiał wrażenie, że nic nie robi. Trzeba wtedy cierpliwie odczekać. Czasem nawet kilkanaście minut i instalacja powinna pójść dalej. Jeśli w ciągu godziny tak się nie stanie, przechodzimy do procedury opisanej w punkcie "Zanim wyślesz płytę".

Niektóre gry nie chcą się instalować też z innego powodu. Mianowicie może być za mało miejsca wolnego na dysku C, nawet jeśli instalujemy grę na innej partycji/dysku. Niektóre gry są spakowane na krążku DVD i żeby sie rozpakować podczas instalacji, potrzebują wolnego miejsca na dysku twardym. Czasem wykorzystują do tego celu windowsowy katalog TEMP, który domyślnie znajduje się na dysku C. Powoduje to czasem zabawne komunikaty, gdy podczas instalacji gry na dysku np. D, gdzie mamy wiele wolnego miejsca, instalator daje komunikaty typu "Brak wolnego miejsca na dysku twardym".
Należy wtedy zwolnić trochę wolnego miejsca na dysku C, a instalacja powinna przebiec bez kłopotów.

2. Gra nie działa.

Najpierw sprawdź specyfikację techniczną i upewnij się, że masz na tyle dobry sprzęt, że dana gra powinna zadziałać. Powinieneś posiadać też najnowsze sterowniki DirectX oraz aktualne sterowniki do karty graficznej i dźwiękowej. Jeśli gra nie działa w trybie DirectX, spróbuj ją uruchomić w trybie OpenGL (czasem pomaga). Kiedy i to nie skutkuje, spróbuj ją odpalić z najniższymi możliwymi ustawieniami (minimalna grafika i dźwięk). Jeżeli się uda, stopniowo podwyższaj parametry. Jeśli nadal nie działa, patrz punkt "Zanim wyślesz płytę".

3. Płyta się nie uruchamia.

Taka sytuacja może się zdarzyć na komputerach, w których wyłączone jest autoodtwarzanie płyt w danym napędzie. Niektóre programy do nagrywarek wyłączają tę funkcję, aby uniknąć problemów przy kopiowaniu płyt i testowaniu nagranych. Jeśli autoodtwarzanie nie zostało wyłączone, a mimo to płyta nie uruchamia się, należy sprawdzić, czy widać jej zawartość i spróbować ręcznie uruchomić menu. Jeśli to nie pomoże, wykonujemy operacje opisane w punkcie "Zanim wyślesz płytę".

4. Komputer nie widzi płyty.

Spróbuj sprawdzić płytę w innym czytniku, a najlepiej na innym komputerze. Sprawdź, czy komputer widzi zawartość krążka. Jeśli na żadnym napędzie nie widać, co się znajduje na krążku, proszę przysłać płytę do naszego działu reklamacji. Jeśli na innych czytnikach jest ona widoczna i czytana, być może trzeba przeczyścić napęd, w którym nie działa.

5. Nie działa mi demo.

Za niedziałające dema niestety redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Dema na ogół są tworzone na podstawie testowych wersji gry. A to oznacza, że mogą zawierać błędy, nie działać na niektórych konfiguracjach sprzętu, wywalać się bez powodu itp.

6. Nigdzie nie ma CDkey/numeru seryjnego.

Jeśli jest tylko jeden numer dla wszystkich egzemplarzy gry, to wtedy na ogół publikujemy go w piśmie, a prawie zawsze jest on nadrukowany na samej płytce lub jej opakowaniu.

Jeśli jest więcej numerów, to na jednej z płytek dołączonych do danego numeru pisma załączamy zwykle plik, w którym są podane numerki, z którymi można zainstalować grę. Ewentualnie dołączane są naklejki z odpowiednim numerem do każdego egzemplarza czasopisma.

7. Nie działa mi płyta DVD

Do odtworzenia płyty DVD potrzebny jest w komputerze czytnik DVD. Czytniki CD-ROM nie są w stanie odtworzyć płyty DVD. Jedynym wyjściem jest zakup takiego czytnika.

8. Płyta DVD nie działa mi w odtwarzaczu/konsoli

Płyty dołączane do CD-Action są płytami, które można odtwarzać tylko i wyłącznie w komputerowych czytnikach DVD. Nie zadziałają one ani w stacjonarnych odtwarzaczach DVD, ani w żadnej konsoli z takim napędem. Oczywiście nie dotyczy to płyt z filmami zapisanymi w formacie DVD Video.

9. Po instalacji, przy próbie uruchomienia jest komunikat o niewłaściwej płycie w napędzie (lub o jej braku).

Na ogół zdarza się to w komputerach z dwoma napędami optycznymi lub gdy jest zainstalowany program emulujący wirtualny napęd CD. Część gier do uruchomienia wymaga, aby płyta z grą była umieszczona w napędzie oznaczonym najwcześniejszą literą alfabetu. W przypadku dwóch napędów na ogół wystarcza przełożenie płyty do drugiego czytnika. Przy wirtualnym napędzie trzeba zmienić jego literę na jakąś dalszą.

************************

Zanim wyślesz płytę

1. Sprawdź ją w innym komputerze.
Najprostsza czynność, pozwalająca wykluczyć błąd posiadanego komputera. Czasem dana gra czy demo nie działa, a gdy sprawdzimy u kolegi/znajomego/kumpla/w szkole/pracy, nagle się okazuje, że chodzi bez kłopotów. Wniosek wtedy jest prosty: coś jest nie tak z posiadanym komputerem i wymiana płytki nie pomoże.

2. Co podać.
Jeśli już wysyłasz płytę, KONIECZNIE dołącz do niej opis problemu oraz konfigurację swojego komputera. Czasem dostajemy płytę, do której dołączony jest tylko adres zwrotny albo lakoniczny opis w stylu "nie działa". Najczęściej po sprawdzeniu takiej płyty na redakcyjnych kompach okazuje się, że wszystko jest OK i wtedy odsyłamy taką płytę z powrotem. A czytelnik jest wkurzony, bo u niego nadal płyta nie działa. Tylko skąd my mamy wiedzieć, co i dlaczego u czytelnika nie działa?

Dlatego najlepiej podesłać w miarę dokładny opis problemu. Jeśli pojawia się w komputerze jakiś komunikat, najlepiej zapisać jego treść i ją dołączyć. Warto dołączyć też konfigurację komputera (jaki system, procesor, ile pamięci, jaka karta graficzna, jaka karta dźwiękowa, jaki napęd CD/DVD). Również jeśli dzwonisz lub mailujesz, miej pod ręką przygotowane te dane. Czasem na podstawie takich informacji jesteśmy w stanie od ręki podać rozwiązanie problemu.

3. Inne rozwiązania.
A najlepiej: zanim wyślesz płytę, zadzwoń lub wyślij maila do nas. Pamiętaj o przygotowaniu informacji podanych powyżej.

************************

Wirusy na płycie

Co jakiś czas dostajemy powiadomienia, że na naszej płycie jest wirus. Nie da się ukryć, że taka możliwość MOŻE zaistnieć, ale niebezpieczeństwo, by tak się stało, jest naprawdę minimalne. Z czego wynika ta pewność? Z procesu przygotowania płyt.

1. Najpierw redaktor odpowiedzialny za zawartość płyty ściąga dane na nią z internetu, z e-maili, z płyt dostarczonych od producentów i dystrybutorów. Ponieważ ma komputer zabezpieczony antywirusem (jak wszyscy w redakcji), już podczas procesu kopiowania pliki te są sprawdzane.

2. Później podczas uruchamiania, rozpakowywania i testowania program antywirusowy kontroluje zawartość i działania wykonywane przez dany program.

3. Po ustaleniu zawartości płyty pliki kopiowane są na komputer, gdzie zainstalowana jest nagrywarka. Ten komputer również podczas kopiowania sprawdza pliki.

4. Po nagraniu płyta trafia na 3 komputery, gdzie jest testowana. Oczywiscie na wszystkich tych trzech kompach są różne RENONOWANE i STALE UAKTUALNIANE programy antywirusowe, które od razu podnoszą alarm, gdy coś jest nie tak.

5. Po zakończeniu testów wypalana jest płyta matka, tzw. master. Ten trafia na osobny komputer, gdzie już specjalnie jest testowany 3 silnymi programami antywirusowymi ustawionymi na wysoką heurystykę.

6. Następnie taka płyta wysyłana jest do tłoczni, gdzie przed wytłoczeniem po raz kolejny sprawdzana jest programami antywirusowymi.

Ponieważ opisana procedura trwa kilka, a czasem nawet kilkanaście dni, to nawet jeśli przez przypadek zostanie ściągnięty program z wirusem w środku, to w czasie całego testowania przynajmniej jeden (a na ogół wszystkie) program antywirusowy będzie miał aktualizację pozwalającą wykryć tego bakcyla.

Skąd się więc biorą komunikaty o wirusach na naszych krążkach?

Ze sprawdzania heurystycznego. Większość istniejących na rynku programów antywirusowych posiada taką funkcję. Sprawdzanie heurystyczne oznacza, że program antywirusowy nie tylko szuka znanych mu wirusów, ale też sprawdza, czy programy umieszczone na krążku nie mają w swojej zawartości podejrzanych procedur. Chodzi o działania takich programów na pamięć komputera, dyski twarde, sterowniki graficzne itp. Takie sprawdzenie pozwala czasem wykryć nieznanego programowi antywirusowemu bakcyla. Ale niestety również często daje fałszywe alarmy (o czym zresztą uprzedzają producenci oprogramowania antywirusowego).

Fałszywe alarmy mogą być wywołane przez różne programy. Spośród tych, które umieszczamy na krążku, najczęściej alarmy powodują trzy rodzaje programów:
- trainery,
- dema/animki,
- żartobliwe programy.

Dlaczego akurat te?

Trainery. Programy te mają na celu ułatwienie nam oszukiwanie w jakiejś grze poprzez danie nam nieśmiertelności, nieskończonej amunicji czy kasy. Działają poprzez np. zablokowanie obszaru pamięci, gdzie jest przechowywana informacja o tym właśnie parametrze gry. Czyli, mówiąc prościej, grzebią w pamięci komputera, i to w sposób brutalny. Więc nic dziwnego, że program antywirusowy zgłasza takie działanie jako podejrzane, choć sam trainer wirusem nie jest.

Dema. W świecie informatycznym istnieje grupa ludzi, którzy zajmują się tworzeniem dem muzycznych, graficznych albo mieszanych. Często do tworzenia ich wykorzystują różnego typu sztuczki i procedury, które odwołują się bezpośrednio do pamięci czy procesora. Ponieważ kod części wirusów bazuje na tych samych sztuczkach, takie dema rozpoznawane są jako podejrzane programy, a czasem nawet wręcz jako konkretne wirusy, choć oczywiście nimi nie są.

Żartobliwe programy. Część wirusów potrafi wykonywać zamierzone przez twórców zabawne sztuczki. Wypisują różne śmieszne napisy, grają melodyjki, wyświetlają jakieś grafiki lub powodują różne efekty wizualne, wysuwają tacki napędów CD-ROM, mrugają lampkami klawiatury itd. Zdarza się później, że w necie pojawiają się programiki, które w celach humorystycznych powodują takie właśnie żartobliwe efekty. Przy czym korzystają one z procedur wyciągniętych z tych wirusów, choć już bez działań destrukcyjnych. Bywa też odwrotnie, twórcy wirusów korzystają z efektów pokazanych w żartobliwych programikach. Dlatego właśnie takie programiki mogą być rozpoznane jako wirusy, chociaż nimi nie są.

*************************

Kontakt

W celu zgłoszenia reklamacji najlepiej zadzwonić lub napisać maila.
Telefon (0-71) 341 20 83 wew. 203
e-mail: reklamacja@cdaction.pl

Najbardziej polecamy kontakt przez email.

Najnowsze newsy

Artykuły

...krótka rozprawa o tym, jak NIE powinno się pisać newsów o grach.

Komentarzy:
38

…czyli krótka historia długich związków gier komputerowych ze Śródziemiem.

Komentarzy:
19

Maleństwo! Obudowa tego desktopa ma zaledwie 4,7 litra objętości i jest mniejsza od Xboksa One. Świetny wyczyn, bo to przecież maszyna spełniająca wymagania gogli VR, bez problemu radząca sobie ze wszystkimi nowymi grami w co najmniej Full HD, a także dowolnie złożonymi programami.

Komentarzy:
16

Świetnie się stało, że w Kanadzie podjęto jedyną słuszną decyzję o pożegnaniu się w kontynuacji najpopularniejszej space opery ostatniej dekady z Cytadelą i Żniwiarzami. Pracujący bez wytchnienia przez lata pisarze zapełnili wszechświat Mass Effect tak potężną ilością materiału, że grzechem byłoby zmarnowanie go na kolejne rozdziały Nieznanych przygód kapitana Sheparda.

Komentarzy:
60

Ostatnie sondy

Polecane gry

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane