4
2.12.2018, 16:10Lektura na 7 minut

[Weekend z Farming Simulatorem 19] Farma modów

Tym, co sprawia, że Farming Simulator rok po roku przykuwa do monitorów setki tysięcy graczy na wiele tygodni, jest nie tylko wciągająca rozgrywka. Równie duże znaczenie ma społeczność zgromadzona wokół produkcji – i tworzone przez nią mody. Bardzo dużo modów. 


Tomasz „Ninho” Lubczyński

Możliwość modyfikowania dostępnej i dodawania własnej zawartości jest kwestią kluczową w kontekście popularności Farming Simulatora. Dość napisać, że kilkanaście dni po premierze najnowszej odsłony serii pojawiło się już kilkadziesiąt naprawdę dużych modów – zarówno usprawniających rozgrywkę, jak i pozwalających na użycie maszyn, których twórcy nie zawarli grze. Kluczowe w mnogości dostępnych przeróbek jest to, że modyfikację przygotować może każdy i zgłosić ją na oficjalniej stronie serii. Co więcej, jak przyznaje jeden z developerów, Marc Schwegler, mod nie musi być najwyżej próby, wystarczy, by „nie sprawiał, że gra się wysypuje”. 

Próg wejścia wydaje się więc bardzo niski, co poświadczać może szereg małej i zupełnie bezużytecznej zawartości fanowskiej. Inna sprawa, że na trzy kiepskie mody przypada jeden bardzo dobry, wynagradzający miałkość pozostałych. Trzeba przy tym zaznaczyć, że wątpliwa jakość niektórych „usprawnień” wynika głównie z tego, że stworzenie takowego w Farming Simulatorze wcale nie jest łatwe. Choć developerzy przygotowali specjalny edytor i narzędzia dla potencjalnych twórców, to dla nowicjusza będą one jak czarna magia. Giants Editor to nie „zabawka” dołączana do wielu gier strategicznych sprzed dekady, w których swoją mapę mógł stworzyć każdy. To potężne narzędzie oferujące ogromne możliwości tym, którzy zdecydują się poznać jego tajniki. Najlepsi zyskują nie tylko uznanie społeczności skupionej wokół Farming Simulatora – 1/3 obecnych pracowników studia to właśnie byli modderzy.


(Kliknij, aby powiększyć)

Kolejnym dowodem na to, jak istotną częścią Farming Simulatora są mody, niech będzie fakt, iż twórcy nie pozostawili użytkowników bez wsparcia. Na stronie gdn.giants-software.com znaleźć można obszerne wideotutoriale wprowadzające w zawiłości interfejsu programu. Mało tego, powstała nawet książka „Modding for dummies”, w której poszczególne możliwości Giants Editora (i nie tylko, bo są też np. elementy Blendera) są wyjaśniane w przystępny sposób. Publikacja zawiera 250 stron, jednak w przedmowie możemy przeczytać, że developerzy „zdają sobie sprawę z tego, że nie sposób w tak krótkiej formie wyczerpać temat”.

Do podobnych wniosków można dojść, przeglądając najpopularniejsze modyfikacje do Farming Simulatora, Na kolejnych podstronach zebraliśmy dziesięć ciekawych i/lub dziwnych modów do dwóch ostatnich dużych odsłon serii – 17 i 19 („osiemnastka” wyszła na konsole przenośne i smartfony). Znajdują się wśród nich zarówno proste „ułatwiacze” rozgrywki, jak i bardzo przydatne rozwinięcia koncepcji twórców. Nie zabraknie także rzeczy stworzonych dla zabawy oraz polskiego akcentu – rodzimi modderzy bardzo aktywnie zajmują się przenoszeniem kultowych polskich maszyn do gry.
 


CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

%pagebreak%

fs19-1_1796y.png

Przyspieszenie czasu

Niewielka modyfikacja pozwalająca na zdecydowanie szybszy upływ czasu. Choć na roli w Farming Simulatorze zawsze jest coś do roboty, to czasem oczekiwanie na zaproponowanym przez twórców przyspieszeniu potrafi doskwierać. Na szczęście z pomocą przychodzi FS19 fastForward V 1.0 Script, w którym wystarczy wcisnąć kombinację klawiszy Ctrl + R, by czas zaczął płynąć zdecydowanie szybciej. Co istotne, aby zminimalizować ryzyko przypadkowego włączenia przyspieszenia, twórca modyfikacji wprowadził możliwość jego aktywacji tylko w trybie pierwszosobowym.

FS19-fastForward-V-1.0-Script_1796y.jpg
fstraktor_1796y.png

Nieograniczona kasa

Mod nie wprowadza zbyt wielu zmian w kodzie gry, za to pozwala poszaleć bez ograniczeń finansowych. FS19 Money Tool v1.0.0.0 to świeżutka modyfikacja pozwalająca na otrzymanie nieograniczonych funduszy. By je uzyskać, wystarczy wcisnąć klawisz =. Dzięki temu nie będziemy musieli dłużej przejmować się finansami podczas rozwijania naszego wymarzonego gospodarstwa. Mod przyda się także w momencie, gdy będziemy chcieli wypróbować niektóre modyfikacje, za wiele z nich trzeba będzie bowiem zapłacić ciężko zarobionymi na wirtualnej roli pieniędzmi.

Money-Tool-v1.0.0.0-1024x576_1796y.jpg
fstraktor_1796y.png

Podrasowana grafika

Zdecydowanie poważniejszą modyfikacją jest Shadermod V2.0, za którym stoi znany na scenie modderskiej Farming Simulatora GermanWarrior. Choć najnowsza odsłona gry wygląda lepiej niż którakolwiek wcześniej, to użytkownik ten postanowił poprawić część oświetlenia, a także cieni. Efekt jest piorunujący, a różnicę łatwo sprawdzić, bo zmiany w grze widzimy po wciśnięciu klawisza Scroll Lock. Dostęp do menu moda otrzymujemy natomiast za pomocą kombinacji Shift + F2. 


(Kliknij, aby powiększyć)


CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

%pagebreak%

fs17-1_1796y.png

Krowy muczą, kury gdaczą

Animal Notifications V1.1 to bardzo przydatna modyfikacja, która pozwala na spokojny wyjazd traktorem w pole. Nie musimy się bowiem dłużej przejmować tym, czy zwierzęta nie potrzebują naszej pomocy. O tym, że na przykład powinny otrzymać jedzenie, poinformuje nas specjalne przypomnienie wyskakujące na ekranie. Mod podaje dokładny powód, dla którego musimy wrócić do naszej trzódki, oraz pozwala na odroczenie alarmu, jeśli jesteśmy w trakcie np. koszenia zboża. 


(Kliknij, aby powiększyć)

fstraktor_1796y.png

Pory roku farmera

Świetna modyfikacja do Farming Simulatora 17 wprowadzająca do gry dynamiczne pory roku. Tutaj nie ma nad czym się rozpisywać, Seasons 1.3.1.0 trzeba po prostu zobaczyć:

fstraktor_1796y.png

Graj w zielone

Trudno być zaskoczonym faktem, że ktoś wpadł na pomysł, by stworzyć modyfikację Greenhouse 1.1.0.1, pozwalającą na prowadzenie własnej plantacji marihuany. W niewielkiej szklarni rośnie kilkadziesiąt krzaczków, które należy regularnie podlewać, by dały plony. Te są warte więcej niż jakiekolwiek inne plantacje roślin w grze. Produkcja jest bardziej opłacalna nawet od zainstalowania paneli słonecznych. A przy tym pozbawiona ryzyka, którym obciążony jest podobny proceder w rzeczywistości.


(Kliknij, aby powiększyć)

Zdolności manualne

Modyfikacja Manual Attaching 1.3.0.0 wprowadza do gry więcej realizmu. Po jej instalacji nie będziemy już mogli podczepiać przyczep czy innych sprzętów do traktora bez wychodzenia z kabiny. Od teraz będzie trzeba zgasić silnik, wysiąść, podejść do zaczepu i osobiście go założyć i/lub zablokować. Mała rzecz, ale dla ludzi parających się uprawą roli w rzeczywistości jest to jedna z niezbędnych modyfikacji rozgrywki.


(Kliknij, aby powiększyć)


CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

%pagebreak%

fspl_1796y.png

Polonez Caro

Legenda polskich szos odtworzona z dbałością o najmniejsze szczegóły. Do tego stopnia, że przy wyborze kamery pierwszosobowej istnieje możliwość zmiany ustawienia lusterek i położenia siedzenia kierowcy. Moda (przeznaczonego do FS17) znajdziecie TUTAJ.

polonezfs_1796y.jpg
fstraktor_1796y.png

Fiat 126p

Dostępny w kilku wersjach kolorystycznych, z otwieraną klapą na silnik i drzwiami oraz możliwością konfiguracji bagażnika czy zderzaków. Legendarny pogromca polskich szos w Farming Simulatorze rozwija zawrotną prędkość 86 km/h. Mógłby pewnie więcej, ale wszyscy wiemy, że wibracje przy tej szybkości byłyby tak duże, że poczciwy Maluch mógłby się zwyczajnie rozlecieć. Brawa dla twórcy za oddanie realizmu! Modyfikację do Faming Simulatora 17 znajdziecie TUTAJ


(Kliknij, aby powiększyć)

fstraktor_1796y.png

Ursus 912

Każdy, kto na wsi przynajmniej spędzał wakacje, zna ciągniki marki Ursus. 912 to jeden z modeli, którym miał okazję jeździć także ja – i wspominam go bardzo dobrze. Modyfikacja (do pobrania w wersji kompatybilnej z FS17 TUTAJ) odtwarza maszynę z wielką precyzją – a kto raz wsiądzie do Ursusa, do wygodnej kabiny New Hollanda nie zechce już wrócić. Ostrzegaliśmy!


(Kliknij, aby powiększyć)


Redaktor
Tomasz „Ninho” Lubczyński

W CD-Action jestem od 2016 roku, wcześniej publikowałem m.in. w Przeglądzie Sportowym. W redakcji robiłem chyba wszystko – byłem sprzętowcem, prowadziłem działy info i zapowiedzi, szefowałem newsroomowi, jak i całej stronie. Następnie bezpieczną przystań znalazłem w social mediach, którymi zajmowałem się do końca 2022 roku, gdy odszedłem z CDA. Nie przestałem jednak pisać – wciąż możecie mnie więc czytać: zarówno na stronie www, jak i w piśmie.

Profil
Wpisów730

Obserwujących7

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze