Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HIT[WEEKEND Z FALLOUTEM 76] „Krypty nie miały nikogo uratować”

Ninho sobota, 17 listopada 2018, 17:01 O grach inaczej

Firma Vault-Tec zaprojektowała i zbudowała 122 schrony przeciwatomowe zwane kryptami. Oficjalnie miały one stać się schronieniem dla całej populacji USA, w praktyce dostali się do nich nieliczni wybrańcy, których szczęśliwcami bynajmniej nazwać nie można.

Rok 2054. Świat targany jest napięciami oraz mniejszymi i większymi konfliktami zbrojnymi. Rząd Stanów Zjednoczonych postanawia wprowadzić w życie plan budowy schronów przeciwatomowych. Choć finansowany z pieniędzy publicznych, nigdy nie miał na celu ocalić wszystkich Amerykanów (których w momencie wybuchu wojny w 2077 roku było 400 milionów). Zaangażowanie środków publicznych zebranych od wszystkich obywateli było jednak niezbędne – z rozmachem inwestycji nie poradziłyby sobie nawet Stany Zjednoczone. Koszt budowy 122 krypt miał bowiem wynieść, bagatela, 400 miliardów dolarów, ostatecznie znacząco szacunki przekraczając i zamykając się w kwocie 645 miliardów.

Ultranowoczesne schrony zbudowała specjalnie powołana w tym celu firma Vault-Tec, a każdy obiekt miał pomieścić tysiąc obywateli. W niemal wszystkich kryptach miały następnie być prowadzone eksperymenty – tak psychologiczne, jak i biologiczne. Poza kilkunastoma miejscami, w których wszystko działało jak należy (każdy schron mógł w izolacji przetrwać nawet 900 lat!), wchodząc do betonowych budowli, ludzie nie zdawali sobie sprawy z tego, że staną się one ich grobami. Ot, jeden schron miał wadliwe drzwi i wszyscy wewnątrz zostali napromieniowani i zamienieni w ghule. Krypta 68 przewidywała zamknięcie jednej kobiety i 999 mężczyzn, a numer 69 odwracał te proporcje. Postanowiono także sprawdzić, jak na mieszkańcach odbije się konieczność życia z oświetleniem o mocy nieprzekraczającej 40 W. Nadzorujący eksperymenty naukowcy sprawdzili też (przy okazji Krypty 43), co się stanie, jeśli w betonowym sarkofagu zamkniemy 20 mężczyzn, 10 kobiet i... panterę.

122 budowle, każda z własną historią. Losy niektórych z nich przedstawiam poniżej.



KRYPTA 11
 ■ Z pozoru w tym schronie wszystko działało jak należy. Mieszkańcy byli wolni od promieniowania, mieli jedzenie, ubrania, rozrywkę – wszystko, co niezbędne, by przetrwać apokalipsę. Tyle tylko, że sielanka w każdej chwili mogła zostać przerwana przez komputer zarządzający kryptą, jeśli raz do roku mieszkańcy nie poświęciliby życia jednej osoby, zabijając ją w Komorze Ofiarnej. Jeśli by do tego nie doszło, system odciąłby dostawy wody i jedzenia dla całej populacji. Społeczność rokrocznie wybierała więc ofiarę, jak się później okazało – niepotrzebnie. Kiedy niedobitki postanowiły zaprzestać procederu („(...) odetnijcie nam wodę, gaz i co tam wam oprogramowanie każe. Mamy już dość posłuszeństwa”), dostały wiadomość:

Gratulacje, obywatele Krypty 11. Waszą decyzją jest nie poświęcać żadnego ze swych pobratymców. Możecie iść z podniesionymi czołami, wiedząc, iż wasze przywiązanie do ludzkiego życia jest dla nas wszystkich przykładem. Aby uczynić to uczucie dumy jeszcze pełniejszym, mam dla was wspaniałe wieści. Pomimo tego, co wam mówiono, populacja Krypty 11 nie zostanie zgładzona za niesubordynację. Zamiast tego został uruchomiony mechanizm otwierający główny właz. Możecie więc wchodzić i wychodzić wedle uznania. Nie tak prędko jednak! Koniecznie skonsultujcie się z nadzorcą i dowiedzcie się, czy na zewnątrz panują bezpieczne warunki. Dla Vault-Teca wasze bezpieczeństwo to najwyższy priorytet.



KRYPTA 22 
 Eksperyment polegający na prowadzeniu, w teorii, samowystarczalnej krypty rolniczej, mającej za zadanie tworzyć dla siebie pożywienie. Dzięki modyfikowanym genetycznie zarodnikom wzrost roślin miał ulec zdecydowanemu przyspieszeniu. Problem w tym, że Vault-Tec wspomniane zarodniki, stworzone przez populację krypty, wpuścił następnie do szybów wentylacyjnych, tym samym infekując mieszkańców. Większość z nich w wyniku tego zachorowała, ale część osób nie zamierzała bezczynnie czekać na kolejne objawy mutacji – opuściła schron w poszukiwaniu miejsca do osiedlenia się. Niestety, wielu wędrowców stało się już nosicielami i musieli zostać zlikwidowani. Kiedy odwiedzamy kryptę w trakcie wydarzeń z Fallouta: New Vegas, ta jest opuszczona, porośnięta bujną roślinnością i zamieszkana przez wiele zmutowanych zwierząt, m.in. modliszki.

KRYPTA 29 ■ Schron, do którego wpuszczono jedynie dzieci do piętnastego roku życia. Oczywiście wstępnie był on przeznaczona także dla ich rodziców, ci jednak w ostatniej chwili zostali skierowani do innych ośrodków. Kryptą zarządzał nie Nadzorca, lecz superkomputer ZAX – mający wychować dzieci na prymitywne istoty, które następnie wprowadzono by do społeczeństwa postatomowego. O planach dowiedział się ludzki mózg podłączony pod urządzenie, Diana, który postanowił zignorować założenia projektu i wychować dzieci na zwykłych ludzi, przystosowanych do wyjścia na powierzchnię. Krypta nigdy nie pojawiła się w grach z serii, wzmianka znajduje się jednak w pierwszej części oraz w Biblii Fallouta, czyli zbiorze dokumentów opisujących realia świata na potrzeby pierwszych odsłon serii.


CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
przedwczoraj, 17:34   Winograd
@BorekLR a kto bogatemu zabroni? ;) pewnie gdyby pomyśleli, to wydzieliliby w takim schronie jakąś małą część odizolowaną i tam mogliby przeprowadzić taki eksperyment...
wtorek, 27 listopada 2018, 22:54   IKY
https:www.bananki.pl/ps4/
poniedziałek, 19 listopada 2018, 15:43   BorekLR
I wydali parę miliardów na schron do którego wrzucili 1 gościa i kukiełki? Brzmi jak najbardziej cool.
niedziela, 18 listopada 2018, 20:51   Celdur
Ależ to naciągane, jasna choroba.
niedziela, 18 listopada 2018, 16:53   nortalf
Krypta 69. Ehhhh....
niedziela, 18 listopada 2018, 16:48   CzlowiekKukurydza
@GolemDorfl Oczywiście, Fallout powinien być przede wszystkim grą którą można skończyć bez masowego mordu. POWINIEN. Ale nie będzie. Takiego Fallouta nigdy nie dostaniemy, a tego typu RPG pewnie w najbliższych latach wyjdzie pewnie parę sztuk albo mniej. Jak napisałem wcześniej, to nie RPG tylko 'gra eksploracyjna' i tak właśnie 'RPG' Bethesdy powinny być traktowane i mam wrażenie, że Starfield to będzie trzecia marka z tym samym rdzeniem która wejdzie w wydawniczą rotację razem z TES i Fallout.
niedziela, 18 listopada 2018, 14:20   SolInvictus
Tak cos stawialem, ze Ninho rozpocznie artykul od krypty 11. Pamietam do dzis z jakim zaciekawieniem przemierzalem korytarze krypty probujac na podstawie wszedzie wiszacych plakatow wyborczych i notatek dociec, co wlasciwie sie tu wydarzylo. Ostateczne odkrycie tez bylo mocnym momentem. Dla mnie najbardziej pamietna krypta z New Vegas.
niedziela, 18 listopada 2018, 13:55   GolemDorfl
@CzlowiekKukurydza I właśnie dlatego F3 skończyłem z bólem, w Skyrima grałem tylko kilka godzin, a w F4 nie grałem i nie mam zamiaru. Od Fallouta wymagam by był grą RPG, a nie symulatorem pielgrzyma czy innego turysty.
niedziela, 18 listopada 2018, 12:20   tommy50
Właśnie dlatego Fallout winien być gra singlowa, żeby móc opowiadać wiecej tego typu historii i zapewnić powolny gameplay, żeby na spokojnie sobie to wszystko odkrywac.
niedziela, 18 listopada 2018, 10:45   CzlowiekKukurydza
@@TytanowyK Nie nastawiaj się na epickie RPG z kozacką fabuła, tylko na coś w stylu Skyrima z bronią palną. W Skyrima większość ludzi grał po to żeby zwiedzić jeszcze jedną jaskinię i sprawdzić jeszcze jedną lokację, a cała (lub większość) magia mijała (wg mnie) gdy już zwiedziłeś wszystkie lokacje. Tak samo jest z F4 - nieważne kto jest zły, a kto dobry, tylko czy jest jeszcze jakieś miejsce w którym Ciebie nie było albo broń w której nie masz wszystkich ulepszeń.

O autorze

Ninho

Podobne newsy

Bethesda przypadkowo ujawniła prywatne dane użytkowników

News
czwartek, 6 grudnia 2018

bethesda-przypadkowo-ujawnila-prywatne-dane-uzytkownikow Owszem, słynne torby z kolekcjonerki Fallouta 76 również odegrały w tym rolę.

Komentarzy:
38

Artykuły

Tym, co sprawia, że Farming Simulator rok po roku przykuwa do monitorów setki tysięcy graczy na wiele tygodni, jest nie tylko wciągająca rozgrywka. Równie duże znaczenie ma społeczność zgromadzona wokół produkcji – i tworzone przez nią mody. Bardzo dużo modów. 

Komentarzy:
3

Ponad pół miliona egzemplarzy pudełkowych sprzedanych od 2012 roku w Polsce, ponad 100 tysięcy wiernych fanów nad Wisłą i społeczność żywo wymieniająca się doświadczeniami. To nie FIFA ani Call of Duty, to Farming Simulator.

Komentarzy:
2

Duży, szybki, z LED-ami i obsługą G-Synca. Nowy monitor LG świetnie nadaje się do grania.

Komentarzy:
10

Firma Vault-Tec zaprojektowała i zbudowała 122 schrony przeciwatomowe zwane kryptami. Oficjalnie miały one stać się schronieniem dla całej populacji USA, w praktyce dostali się do nich nieliczni wybrańcy, których szczęśliwcami bynajmniej nazwać nie można.

Komentarzy:
24

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z