Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITPięć gier, które nie miały prawa działać na Nintendo 64

spikain piątek, 17 października 2014, 21:30 O grach inaczej
Conker's Bad Fur Day
Conker's Bad Fur Day

Po krótkiej przerwie wracamy z kącikiem retro. Tym razem mówić będziemy o Nintendo 64, konsoli, która możliwościami sprzętowymi deklasowała konkurencję, ale w starciu z pierwszym PlayStation przegrała z kretesem. W świadomości przeciętnego polskiego gracza praktycznie nie istniała, a wydano na nią wiele gier, o których wiedzieć po prostu należy.

Jakieś 20 lat temu Nintendo spojrzało na PlayStation i stwierdziło, że nie ma sensu robić 32-bitowej konsoli. Z 16 bitów przeskoczono od razu do 64 – tym samym powstało Nintendo 64, w chwili premiery najmocniejsza konsola na świecie, a jednocześnie doskonały sprzęt dla software’owych magików. Czasami bowiem naprawdę trzeba było znać się na czarach – a to wszystko z powodu nośnika, jaki wybrano. Mimo że „sześćdziesiątka-czwórka” (obiecuję, że ostatni raz tak napisałem) była mocniejsza od konkurencyjnej maszynki od Sony, obsługiwała wyłącznie kartridże. Relikt przeszłości, który nie współgrał nijak z jej możliwościami – maksymalna pojemność takiej dyskietki wynosiła 64 MB. Czyli jakieś 10 razy mniej, niż CD.

Dlatego w przypadku Nintendo 64 możemy w szczególności mówić o tytułach, które nie powinny działać, a działały. Oto pięć (no, siedem) gier, które nie miały prawa ukazać się na tej konsoli.


Banjo-Kazooie/Banjo-Tooie

Z bólem serca nie wrzuciłem do tego zestawienia jednej z moich ulubionych gier wszech czasów – Super Mario 64. Musiałem pogodzić się z faktem, że nie jest to lista „fajnych gier na Nintendo 64”. Niniejszym wynagradzam to sobie dwiema innymi platformówkami w 3D, które w chwili premiery nie miały sobie równych. Były po prostu najlepsze. Super Mario 64 było niesamowicie grywalne, jak na jednego z pierwszych przedstawicieli gatunku, ale tam, gdzie kulało (ta kamera…), brylowało właśnie Banjo-Kazooie. Świetny klimat, charakterystyczne postacie… i ta grafika, która do dzisiaj wygląda niebywale świeżo – niemal wcale się nie zestarzała, co w dużej mierze zawdzięczać można specyficznemu kierunkowi artystycznemu. No i ta muzyka…

Jeżeli lubicie platformówki, a nie graliście w Banjo-Kazooie (lub/i Banjo-Tooie), to nie wiem, co robicie ze swoim życiem, ale bardzo mi się to nie podoba.


Goldeneye 007/Perfect Dark

Jeżeli wychowaliście się w Polsce, gdzie Nintendo 64 praktycznie nie istniało, nowością może być dla was fakt, że niektóre z najważniejszych FPS-ów w historii były ekskluziwami na sprzęcie Nintendo. Jedną z nich jest Goldeneye 007. Była to gra wybitna nie tylko jak na Nintendo 64, ale konsole w ogóle – przypisuje się jej tak dumnie brzmiące dokonania, jak „zrewolucjonizowanie gatunku” czy „otworzenie go na zupełnie nowy rynek”.

Prawdziwie sensacyjny był jednak „duchowy następca” Goldeneye 007, czyli Perfect Dark. Już bez Bonda, ale z lepszym silnikiem, lepszą grafiką… i właściwie wszystkim innym. Można dyskutować na temat tego, czy Metacritic ma sens, czy nie, jednak w tym przypadku 97% (!) jest jak najbardziej zasłużone, co zgodnie przyznają niemal wszyscy, którzy mieli z grą styczność. Czapki z głów i oglądajmy:

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: Nintendo, Retro,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
wtorek, 21 października 2014, 20:50   anok98

@Heremis Conker na N64 w tej chwili stoi po kilkaset dolców, więc chyba lepszy będzie Xbox :P

wtorek, 21 października 2014, 2:05   Heremis

Największym hitem był i tak Expansion Pak - w prawdopodobnie żadnej innej konsoli nie trzeba było dokupować RAM&039;u, żeby jakaś gra zadziałała (nie liczę 32X do Megadrive&039;a, bo gry na niego były na innych Cartridge&039;ach). ;)Poza tym - musieliście mi przypomnieć jak bardzo uwielbiam Conker&039;a? Ehh, czas zaopatrzyć się w N64 albo w pierwszego Xbox&039;a i grę. :P
Jak wspomniał kolega w pierwszym komentarzu: Conker 2 (albo jak miało być Conker: Other Bad Day) byłby w sumie jedyną grą, dla której bym kupił Klocka. :P

poniedziałek, 20 października 2014, 21:52   KFM

@Rzulwiu: Chodziło im o ograniczoną pojemność kartridża, czytaj uważniej.

poniedziałek, 20 października 2014, 15:00   Rzulwiu

Dlaczego sądzicie, że Resident Evil 2 nie miał prawa działać na N64? Ta konsola była mocniejsza od aktualnie panującej PS1 (32 bity vs 64?). Ogólnie te gry były spoko, ale szału nie było (PS1 było słabsze a miało podobne tytuły).

niedziela, 19 października 2014, 13:26   TheGlocKPL

@OldSchoolGames nieźle :)

niedziela, 19 października 2014, 9:29   OldSchoolGames

Ja swoją konsole z całym okablowaniem i 2 padami oraz Goldeneye i kilkoma innymi tytułami nabyłem za jedyne 15zł. Kumpel miał ją wywalić więc kupiłem mu 4-pak piwa i ją przygarnełem. Szkoda mi było aby taka konsola poszła na śmietnik.

niedziela, 19 października 2014, 0:17   Skelldon

@kacper0000: Dzięki za info. 3DSa i tak na pewno kiedyś kupię, więc dobrze wiedzieć, że zaliczę wiele w jednym. :D
@anok98: Dotychczas grałem jedynie w demo właśnie wersji L&R i byłem niezwykle mile zaskoczony. Jeśli miałbym przejść całość to musiałbym odkopać starego Xboxa ze stosu gratów, bo jednak oryginału nie dostanę na xboxowym Marketplace, w przeciwieństwie do tych tytułów, o których mówiłem wcześniej. I w sumie szkoda Rare, MS mógłby go wykorzystać niczym asa z rękawa.

sobota, 18 października 2014, 22:37   anok98

@Skelldon To remake. Jeśli nie jesteś przekonany co do Conkera - po prostu zagraj. Albo chociaż zobacz gameplay&039;e. Uwierz mi, śpiewająca kupa to jeszcze nic :D

sobota, 18 października 2014, 17:10   SerwusX

Banjo-Kazooie - gra o pasożytniczym kurczaku na plecach?

sobota, 18 października 2014, 12:14   TheGlocKPL

Goldeneye i Perfect Dark - tyle godzin przegranych. Wprawdzie Perfect Darka nie miałem, tak więc grałem tylko u znajomego, ale jednak się grało w to co najmniej kilkadziesiąt godzin. W Goldeneye liczba godzin jest nie do zliczenia. Majora&039;s Mask nigdy nie przeszedłem, a w te dwie inne nie miałem przyjemności pograć. Jednak i tak zagrywałem się godzinami, chociaż i tak F-Zero X i Super Mario 64 chyba nic nie przebije.

O autorze

Dawid 'spikain' Bojarski
Dawid 'spikain' Bojarski
Redaktor naczelny CD-Action
Redaktor naczelny cdaction.pl
Człowiek
Mit
Legenda


My loony bun is fine, Benny Lava.

Podobne newsy

Nintendo Switch: Konsole z zestawami Labo trafią do szkół w USA i Kanadzie

News
środa, 24 października 2018

nintendo-switch-konsole-z-zestawami-labo-trafia-do-szkol-w-usa-i-kanadzie Wygląda na to, że tablice elektroniczne wychodzą z mody.

Komentarzy:
0

Artykuły

Tym, co sprawia, że Farming Simulator rok po roku przykuwa do monitorów setki tysięcy graczy na wiele tygodni, jest nie tylko wciągająca rozgrywka. Równie duże znaczenie ma społeczność zgromadzona wokół produkcji – i tworzone przez nią mody. Bardzo dużo modów. 

Komentarzy:
3

Ponad pół miliona egzemplarzy pudełkowych sprzedanych od 2012 roku w Polsce, ponad 100 tysięcy wiernych fanów nad Wisłą i społeczność żywo wymieniająca się doświadczeniami. To nie FIFA ani Call of Duty, to Farming Simulator.

Komentarzy:
2

Duży, szybki, z LED-ami i obsługą G-Synca. Nowy monitor LG świetnie nadaje się do grania.

Komentarzy:
10

Firma Vault-Tec zaprojektowała i zbudowała 122 schrony przeciwatomowe zwane kryptami. Oficjalnie miały one stać się schronieniem dla całej populacji USA, w praktyce dostali się do nich nieliczni wybrańcy, których szczęśliwcami bynajmniej nazwać nie można.

Komentarzy:
26

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z