Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HIT[BLOGI] Miasto utracone - The Forge (Heroes of Might & Magic III)

Blogi czwartek, 24 października 2013, 19:22 Blogi
Kuźnia
Kuźnia

Nasza blogerka Ylthin swój świetny wpis zaczęła tak: "Przystańcie na moment i posłuchajcie... Oto opowieść o zaginionym mieście Kuźni, mieście nie do Mocy ni Magii należącym, a nauki i technologii, jakiej nie widziały oczy śmiertelnych. Opowieść o tym, co mogło być - a nie nastało...". Teraz nie macie wyboru - musicie przeczytać.

Krótka piłka - co kojarzy wam się z Heroes of Might & Magic? Wielu zapewne odpowie: baśniowe krainy, fantastyczne stwory oraz sami bohaterowie, walczący w owych krainach z rzeczonymi stworami mocą (armii) i magią (czarów). Słowem - fantasy pełną gębą. Są jednak tacy, którzy ogrywali RPGi spod znaku Might & Magic - i wiedzą co nieco o settingu obu cyklów. Były one osadzone w świecie... science-fiction, z podróżami kosmicznymi, Obcymi, planetami i zaawansowaną technologią.

W tym momencie przyznam się do swojej totalnej niewiedzy o M&M (i pozostawię temat dla osób obeznanych *patrzy na Rankina*). Wiecie, zagrywałam się wyłącznie w Hirołsy (czyli "fantastyczny" spin-off serii), do tego nie zagłębiając się zbytnio w fabułę. Wstyd, wstyd, wstyd. Dlatego opisując fabułę i sprawy pokrewne, opieram się na tym, co ma do zaoferowania Internet - możecie mnie zjeść za pisanie głupot, dziękuję.

A zatem... Kuźnia. Czym była? Skąd pojawiła się w pozornie baśniowym świecie Hirołsów? Dlaczego przepadła i co po niej zostało?


Widok w pełni rozbudowanego miasta wraz z kilkoma jednostkami w garnizonie - E3, Maj 1999

 

Kuźnia (The Forge, The Heavenly Forge) miała być dziewiątym, przyporządkowanym Złu miastem w Heroes of Might & Magic: Armageddon's Blade. Charakteryzowała się zawartością wysoce zaawansowanej, szczególnie jak na "średniowieczne" realia HoMM, technologii - czołgów, wyrzutni rakiet, laserów...

W zamierzeniu Kuźnia miała ostatecznie połączyć cykl Might & Magic z jego spin-offem, kontynuując zarazem wątki z siódmej odsłony M&M i wprowadzając do HoMM motywy science-fiction, dotychczas słabo lub wręcz wcale zaznaczone w strategicznej "połówce" uniwersum. Miasto miało do dyspozycji choćby zombie z piłami łańcuchowymi zamiast rąk, minotaury z jet-packami czy niewiarygodnie potężne, mechaniczne bestie zwane Juggernautami. Budynkiem specjalnym miała być Rafineria (Oil Pump), strukturą Graala - Cewka Tesli (Tesla Coil).

Jednostki? Proszę bardzo.

  • 1. Grunt/Foot Soldier - gobliny wyposażone w blastery i noże do walki wręcz
  • 2. Cyber-Dead/Cyber-Zombie - żywe trupy z piłami łańcuchowymi/tarczowymi umocowanymi w miejsce gnijących ramion
  • 3. Pyro/Pyromaniac - przypuszczalnie słaby punkt Kuźniowej armii: ludzie (?) wyposażeni w miotacze ognia
  • 4. Stinger/Bruiser - ogry wyposażone w wyrzutnie rakiet
  • 5. Jump Soldier/Jump Trooper - wspommniane już minośki z plecakami odrzutowymi, walczyły wręcz z użyciem wielkich szponów
  • 6. Tank/Heavy Tank - ciało nagi osadzone na czołgu; jednostka wzbudziła duże kontrowersje za sprawą jednego z... niezbyt cenzuralnych szkiców przedstawiających sporawe walory nag w pełnej krasie
  • 7. Juggernaut/Dreadnought - w pełni zmechanizowany, stalowy potwór zadający duże obrażenia, być może zdolny do lotu

 

Kuźnia - pod względem "składu" podobna nieco do rycersko-erathiańskiego Zamku - mogła być jednym z najpotężniejszych pod względem jednostek miast w grze, groźnym w rękach nawet niedoświadczonych graczy.

Co poszło nie tak?

Dodany obrazek
Stinger - grafika na podstawie szkicu koncepcyjnego, 1999

 

Zacznijmy może od balansu.

Twórcy zapewniali, że jednostki takie jak Grunt czy Stinger, pomimo technologicznej przewagi, zadawałyby obrażenia zbliżone do pozostałych jednostek strzelających pierwszego i czwartego poziomu. Istniały również spekulacje o (tylko) trzypoziomowej Gildii Magów i wysokich kosztach zakupu/ulepszania połączonych z niskim przyrostem. Nie łagodziło to jednak obaw fanów o "przekokszenie" Kuźni i zrujnowanie równowagi w grze.

No właśnie... fani.

Powiedzmy sobie szczerze, spora grupa nieobeznanych z Might & Magic fanów Hirołsów zachowała się jak dzieci. Narzekania na "mechaniczny" charakter Kuźni (niepasujący do reszty miast), zapowiedzi bojkotu gry, nawet maile z pogróżkami (w tym i groźbami śmierci) - choć według Grega Fultona, głównego projektanta gry, liczba niezadowolonych graczy odmawiających kupna gry nie przekroczyłaby 5%, studio zdecydowało się usunąć miasto i zastąpić je pośpiesznie przygotowanymi Wrotami Żywiołów (Conflux), frakcją, która miała pojawić się dopiero w drugim dodatku do H3.

Osobną kwestią była sama idea łączenia fantasy i science-fiction. Choć stanowiła ona podstawę uniwersum M&M, nie wiadomo, jak sprawdziłoby się tak otwarte mieszanie dwóch gatunków i stawianie laserów przeciw mieczom. Mogłoby być świeżym, unikalnym konceptem - ale i niezjadliwym zakalcem, budzącym raczej uśmiech politowania. Patrząc jednak z perspektywy czasu, myślę, że ówczesne New World Computing - wielbione za wydanie kolejnych wyśmienitych gier, niezatopione jeszcze problemami finansowymi 3DO - podołałoby zadaniu, a Kuźnia byłaby strzałem w dziesiątkę. Jestem nawet ciekawa, jak mój siedmio-, może ośmioletni móżdżek zareagowałby na nagły i niespodziewany widok kosmicznej technologii w pozornie fantastycznym świecie - i jaki byłby tego wpływ na moją wyobraźnię... Kto wie, może rysowałabym mecha-jednorożce?

Stało się jednak, co się stało. Około tygodnia po ujawnieniu concept artów na E3 w maju 1999 roku, GameSpot opublikował informacje o usunięciu Kuźni z Armageddon's Blade i zastąpieniu jej nowym miastem:

(...)Greg and 3DO decided to take Forge Town out of the game. Greg and his development team will now replace Forge Town with an elemental town, which will include the phoenix.

Krótko po tej decyzji Fulton opublikował na stronie Astral Wizard FAQ dotyczące usuniętego miasta, napisane w formie wywiadu z samym sobą. Jak napisał:

P[ytanie]: Dlaczego wycofaliście Forge?

G[reg]F[ulton]: Powód pierwszy: Z tego, co zrozumiałem działania wielu fanów wykazywały brak (wizji, fantazji, wyobrażenia) oraz narastający brak zaufania do firmy, która dała im setki godzin wspaniałej gry. Nigdy nie chciałem walczyć z naszymi fanami. Powód drugi: Nie było wystarczająco dużo aktywności opowiadającej się za Forge.
(...)
P: Czy otrzymałem kulturalne maile proszące mnie o usunięcie Forge?

GF: Tak. Otrzymałem kilka bardzo kulturalnych maili.

P: Czy otrzymałem maile 'z nienawiścią' w treści?

GF: Tak. Otrzymałem liczne, naprawdę nienawistne maile.

P: Czy otrzymałem groźby śmierci?

GF: Tak. (...)


Szkic koncepcyjny przedstawiający budynek kuźni, mający produkować zupełnie nowy typ machiny wojennej.


W sieci krążą liczne szkice, przedstawiające niektóre z jednostek i budynków Kuźni, w tym niesławny szkic roznegliżowanej nagi. Istnieją również rendery poszczególnych budynków, puzzle Graala i (wrzucony już we wpisie) screen w pełni rozbudowanego miasta z istniejącymi jednostkami pierwszych trzech poziomów.
 

Puzzle kryjące fragment mapy świata z zaznaczonym miejscem ukrycia Graala. Warto zauważyć obecność czterech neutralnych smoków (Kryształowy, Czarodziejski, Rdzawy, Błękitny) i co najmniej trzech jednostek Kuźni - Grunta, Pyro i Cyber-Dead (bykopodobny kształt u dołu może być Jump Soldierem).


Około roku 2009/2010 (w zależności od źródła) internauta kryjący się pod nickiem benhur opublikował na jednym z forów poświęconych serii HoMM - Heroes Community - plik Forgottenforge.rar, zawierający - jak się okazało - zbiór istniejących grafik ekranu miasta i roboczy plik XLS ze współrzędnymi tychże. Nie wiadomo, czy pliki są w 100% autentyczne - istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że istotnie pochodzą one z usuniętego miasta.

Istnieją co prawda fanowskie projekty przywrócenia Kuźni, oparte o VCMI bądź Wake of Gods ("duże" mody do H3), jednak według wszelkich przesłanek pozostają one zawieszone bezterminowo lub porzucone. Tylko jeden doczekał się realizacji i został włączony do rosyjskiej modyfikacji Horn of the Abyss (wraz z nowym, "pirackim" miastem).
 

Dodany obrazek
Ocenzurowany na potrzeby wpisu (na wszelki wypadek) szkic koncepcyjny Tank.

 

...I tak oto kończy się historia zaginionej Niebiańskiej Kuźni. Do dziś trwają spory, czy usunięcie jej z gry było dobrym posunięciem (według tworców miasto było w dużej mierze ukończone - istniały pierwsze wersje m.in. ekranu miasta i niemalże gotowa kampania) i czy sama idea była słuszna. Nie dowiemy się jednak już nigdy, jakim miastem była tak naprawdę Kuźnia.

 

[Wpis na blogu autorki]

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: Blogi,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
czwartek, 31 października 2013, 22:34   Kedzioras

W HoMM i w HoMM II nie było nic o żadnych kuźniach i technologiach, więc do III to nie pasowałoby w ogóle. Wątek takowej kuźni byłby chyba w tej grze pasował jak pięść do nosa, choć chciałbym sprawdzić jak brzmiałaby fabuła dla tej frakcji. Choć domyślam się, że poszłaby w kierunku zabijania dla stworzenia własnej armii doskonałych istot, które mogłyby zawładnąć światem. Mogłoby być fajne, choć niepasujące do tego świata.

wtorek, 29 października 2013, 20:04   rtx

Projekt na VCMI rozwija się dużo szybciej niż HoTa, chociażby dlatego, że jest w pełni grywalny, mimo iż w obecnej wersji zupełnie zmienili większość jednostek.
W kwestii minotaurów - zarówno HoTa Crew jak i Witchking z ekipą wywalili minotaury właśnie z powodu ich nieoficjalności. Według Acid Dragona [zdecydowanie najbardziej wiarygodny wg mnie i chyba sporej części społeczności człowiek w kwestii HoMM] było raptem wspomniane o jakiejś jednostce rekrutowanej z pasa startowego. Na 90% i tak coś pokręciłem.

poniedziałek, 28 października 2013, 21:51   hefpiot

Wrota żywiołów były bezklimatyczne, takie miasto wniosłoby dużo do całej serii. Szkoda że zdecydowali inaczej :(

niedziela, 27 października 2013, 21:29   Ylthin

Każde źródło mówiące o The Forge wspomina o minośkach z jet-packami, a po tylu latach ciężko oddzielić prawdę od wymysłów fanów. Projekt na VCMI chyba słabo się rozwija, Modern Forge kojarzę, ale ze względu na duże różnice nie uwzględniłam go w tekście.

niedziela, 27 października 2013, 20:27   rtx

HoTa jest żywotna, ale zanim skończą Forge minie chyba 5 lat.
Osobiście kojarzę 2 grywalne projekty tego miasta:
-Modern Forge - dziwna wariacja na temat miasta, ma mało wspólnego z oryginalnym konceptem.
-Jest jeszcze projekt na VCMI (VCMI to NIE mod, tylko kompletny rewrite gry na C++) autorstwa Witchkinga. Polecam starą wersję sprzed zmiany jednostek.Swoją drogą - minotaury to bodajże wymysł fanów, ale już nie pamiętam tego dokładnie.

niedziela, 27 października 2013, 15:13   Ylthin

Jedyny "żywotny" projekt odtworzenia Forge jest, o ile mi wiadomo, realizowany w ramach moda Horn of the Abyss. Twórcy HotA otrzymali pliki od twórców jednego z wcześniejszych projektów, który - z nieznanych przyczyn - został permamentnie zawieszony. Widoczne screeny czy portrety jednostek były, według Grega Fultona, "pierwszą" wersją i mogły ulec zmianom. Szkic z roznegliżowanym Tankiem wyciekł przypadkiem i powstał wyłącznie "for internal use" (do użytku wewnątrz NWC), oficjalny art byłby inny.

niedziela, 27 października 2013, 15:08   Ylthin

Ktoś zarzucił mi nieoryginalność i brak szerszych informacji. Cóż, ciężko napisać coś nowego o mieście, które zostało otrąbione na każdej niemal stronie o HoMM - mały dodatek znajdziecie, jak zauważył Rankin-san, w komentarzach do wpisu, a dla leniwych: Conflux miał być 10. miastem dodanym w drugim dodatku, jednak wycięcie Kuźni zmusiło twórców do wciśnięcia go w Armageddon&039;s Blade. Mieli na to 4 miesiące - i to, niestety, widać.

piątek, 25 października 2013, 17:57   skoczny

Ja o dodatku dowiedziałem się dopiero ze 2-3 lata temu (a przynajmniej nie zapamiętałem wcześniejszych zapowiedzi) i szkoda mi, że nie wyszedł, ponieważ byłbym zachwycony jak pieseł.
@Winfrid: niby tak, ale zmiany wprowadzone w tym nieoficjalnym dodatku i tak za bardzo będą odbiegać od oryginalnej wizji...

piątek, 25 października 2013, 16:58   ema

Jakoś braku kuźni mi nie szkoda.

piątek, 25 października 2013, 16:47   loccothan

Do dzis gram w WOG-a ale w Randomy XXXXL lol Zagrywam się Castle - Orin&039;em he he ale bardziej Gustuję w silnie zModowanej V TotE, bo VI im trochę koślawo wyszła (przeszedłem Kampanię i pograłem Multi trochę) Ale najlepszą wersją Hirołsów (chodzi mi o grafikę i WALKI) jest HoMM Online Ten nowy Alpha co mam i testuję (w zasadzie 2gi raz kończę bo zresetowali Herosów uff ten Balans) ale na końcu HoMM On jest tylko Farmienie Epickich przedmiotów (zbieranie zestawów) a to stanowczo za mało ;-)

O autorze

Blogi

Podobne newsy

Weekendowy Przegląd Blogów: Ciemno wszędzie tylko nie tu

News
niedziela, 27 października 2013

weekendowy-przeglad-blogow-ciemno-wszedzie-tylko-nie-tu Coraz zimniej i ciemniej na dworze, nikomu się wychodzić nie chce (no dobra, może tylko mnie) to i tekstami obrodziło. Dzisiaj macie dużo do poczytania, więc nie zabieram wam ani chwili i życzę miłej lekturki!

Komentarzy:
0

Artykuły

Parametry nadchodzącej konsoli Sony pojawiły się w anonimowym wpisie na forum Beyond3D. Sugeruje to fejka, ale kilka lat temu w identyczny sposób zdradzono wnętrzności Wii U, a do tego nieoficjalne informacje dotyczące PS5 wydają się bardzo sensowne.

Komentarzy:
24

Najpierw było E3, na którym po raz pierwszy pokazano na żywo rozgrywkę. Potem – również podczas E3 – zamknięta prezentacja, w której sam trzymałem pada. Niezła. Ostatnio przyjąłem jednak na klatę całego kombosa: zaczęło się od paru godzin z pierwszymi misjami oraz endgame’em w Londynie, potem była zamknięta beta dla VIP-ów, a na koniec otwarta, już dla wszystkich. I mimo paru problemów nie mogę się doczekać premiery!

Komentarzy:
16

To topowy model GeForce’a RTX 2080 w ofercie MSI, a wyróżnia się nie tylko rozbudowanym systemem podświetlania. I całe szczęście, bo RGB nie każdego przecież interesuje.

Komentarzy:
22

Recenzja The Settlers History Collection w aktualnym numerze CDA miała pierwotnie zawierać ramkę na całą stronę, jednak z powodu braku miejsca musieliśmy opublikować tekst bez niej. Przy okazji recenzji zagrałam również w te części Settlersów, które wcześniej omijałam z daleka – oto mój bardzo zwięzły i osobisty ranking, który nie wszedł do pisma.

Komentarzy:
59

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z