14
31.08.2013, 14:00Lektura na 2 minuty

Tipsomaniak 2013 - Gry inne niż wszystkie: Braid

W nowym Tipsomaniaku opisujemy kilkadziesiąt gier, które w jakiś sposób uznaliśmy za "inne niż wszystkie". Czy to fabularnie, czy grywalnościowo, czy jeszcze inaczej - jedną z nich jest Braid, o którym głupio by było w takiej książce nie wspomnieć.


Berlin

Braid
UWAGA: SPOILERY!

Producent: Jonathan Blow
Platformy: PC, X360, PS3, OS X, Linux
Rok Wydania: 2008 

Większości graczy Braid kojarzy się z nietypową rozgrywką – manipulując czasem, nie mogliśmy w tej platformówce umrzeć. Po prostu cofaliśmy się o kilka sekund. Zapomina się jednak o tym, jak wielką zagadkę stanowi fabuła tej produkcji. 

W Braidzie zwodzeni jesteśmy od samego początku – widząc zapożyczenia z Mario, automatycznie zachowujemy się tak, jakbyśmy grali w Mario. Gonimy księżniczkę zawsze znajdującą się w innym zamku i nie zdajemy sobie sprawy z tego, że wpadliśmy w pułapkę sztywnej konwencji.

Pomiędzy etapami dowiadujemy się, w jaki sposób mogliśmy dziewczynę stracić – wiemy, że nabroiliśmy, i podejrzewamy, iż rozstanie było wyłącznie naszą winą – marząc o tym, by cofnąć czas i wrócić do momentu, gdy było nam dobrze. Równocześnie Braid zostawia nam sugestie, że tak naprawdę wcale nie interesuje nas bycie z księżniczką, lecz gonienie jej.

Blow zmienił te proste motywy – platformówkową konwencję i banał fabularny – w prawdziwą zagadkę, podszywając je drugim, trzecim i piętnastym dnem, do którego tylko najdociekliwsi będą w stanie się dokopać. Kiedy ostatecznie po raz pierwszy widzimy porywaną przez rycerza księżniczkę – wyrywającą się z jego objęć i uciekającą razem z nami przed ścianą ognia – czujemy, że historia zmierza do finału.

Mylimy się, bo w jednym z zakończeń dokładnie w momencie, gdy do sdziewczyny docieramy, czas zawraca, a cała gra nabiera zupełnie innego znaczenia – księżniczka uciekała przed nami. Goniliśmy ją samolubnie, wbrew jej woli. Wszystko, co zrobiliśmy, było jedynie desperacką próbą cofnięcia czasu, zrealizowania swojego widzimisię.

Kiedy wczytamy się w rozrzucone po świecie gry teksty, będziemy w stanie znaleźć dodatkową opowieść. Historię o księżniczce symbolizującej energię atomu, która chciała nam się wyrwać, a którą ostatecznie ujarzmiliśmy, prowadząc do tragedii pokroju Hiroszimy.

Blow zamknął w Braidzie dziesiątki motywów, jakie odkryć trudno. Możemy więc bawić się w skakanie ludkiem po innych ludkach albo wyciągnąć z tej produkcji dużo więcej.


Redaktor
Berlin

Everybody wants to be a Master — everybody wants to show their skill. Everybody wants to get there faster, make their way to the top of the hill. Each time you try you're gonna get just a little bit better. Each day we climb one more step up the ladder. It's a whole new world we live in — it's a whole new way to see. It's a whole new place, with a brand new attitude. But you've still gotta catch 'em all... And be the best that you can be!

Profil
Wpisów1396

Obserwujących9

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze