Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITTerraria - recenzja

Berlin wtorek, 31 maja 2011, 14:45 Recenzja
pc
Terraria
Terraria

Mówiło się, że Terraria to Minecraft w 2D. Rzeczywistość jest jednak nieco inna. Sprawdził to dla was Berlin. Recenzja cdaction.pl!

Terraria to Minecraft w 2D, a przynajmniej tak mówili. Miałem dostać sandboksowy tytuł, który oferuje możliwość stworzenia własnego czegokolwiek w dwóch wymiarach i bicia się nocą z potworami, których jedynym celem, jest zmuszenie mnie do zaczynania od spawn-pointu. OK, mniej więcej się zgadza, jednak po kilku godzinach zabawy okazało się, że Terraria to po prostu kolejna gra, która nie potrafi się zdecydować, czym w ogóle jest. Wygląda tak, jak wyglądałaby dowolna platformówka, gdyby ktoś je robił w RPG Makerze i trzeba jej przyznać, że jest całkiem ładna, o ile lubi się kreskówkową oprawę krzyczącą: "Nie stać nas na genialnych grafików!". Brzmi też, jak... nie no dobra, ile można słuchać dwóch utworów w kółko?

Wszystko, co w Terrarii widać i słychać jest do bólu standardowe i typowe, więc co zostaje? Sandbox, oto co. Świat, który kończy się tak daleko, że nawet nie chce ci się tam iść, a i rozciąga się w dół tak głęboko, że kilka ładnych godzin zajmie ci dokopanie się do dna z myślą, że zaraz wylądujesz w Chinach. Problem w tym, że - jak właśnie dzięki tej grze się okazało - sandbox nie jest kompatybilny z platformówkami, które muszą dawać graczom cel, żeby mieć w ogóle sens. Głupi cel, nawet, pokroju: "Dojdź do wyjścia", "przeskocz platformę", czy "znajdź księżniczkę". Terraria jednak dosyć nieumiejętnie kopiuje go z Minecrafta i nakazuje kopać, budować i przeżyć - jednak to, co w trójwymiarze sprawdza się doskonale, tutaj akurat nie ma żadnego uzasadnienia.

Terraria nie ma sensu, a przynajmniej ja nie dałem rady się do niego dokopać. Niestety: nie wiem nawet ile czasu musiałbym spędzić zbierając kamienie różnych ras i wyznań i jak wielką wioskę miałbym postawić na powierzchni, żeby to załapać. Potęgą Minecrafta było właśnie to, że był trójwymiarowy i tworząc wielkie, wspaniałe budowle dzięki niemu można było poczuć się, jak władca świata ograniczony tylko przez własną kreatywność. Potęgą Terrarii jest...? No właśnie.

Budynki w 2D, które zawsze wydają się wybrakowane (ściana, murek i sufit to żadna forteca) nie sprawiają, że czuję się jak architekt projektujący piramidy. Kopanie w ziemi w dwóch wymiarach też kojarzy mi się raczej z Boulder Dash, czy innym Supaplexem, niż przemierzaniem wirtualnego świata w poszukiwaniu tajemniczych jaskiń z lawą i skarbami. Walka z potworami, które pojawiają się w absurdalnych i nieprzewidywalnych miejscach też nie jest czymś, na czym mi zależy w sandboxowej grze górniczej.

Prawda, można przy Terrarii spędzić kilkanaście miłych godzin, ba - można i kilkadziesiąt, jak i w każdym sandboksie, który przecież nie ma końca. Przeciętny gracz zemrze jednak szybko z powodu monotonii, jaką jest kopanie bez widocznych rezultatów. Schodzenie pod ziemię w tej grze jest koniecznością, która irytuje: kopane korytarze nie są ładne i estetyczne, nie da się przerobić ich na jakieś pełne pułapek tunele łączące jedną fortecę z drugą, nie da się nawet oszklić ich z każdej strony, czy cokolwiek tam robicie z korytarzami w Minecrafcie. Jedyne, co należy do gracza w tej grze, to jego dom na powierzchni, który jest po prostu nędzny, a i nie ma sensu w nim siedzieć, bo kiedy już raz się go postawi... nie ma tam nic do roboty. Terraria to w 90% nudny schemat schodzenia po surowce, przerabiania ich i tłuczenia przeciwników, którzy wyrzucają kolejne przedmioty/surowce do przerobienia z okazyjnymi 10% pomysłowej i ciekawej rozgrywki.

Oczywiście można wyrównać te procenty, ale tylko i wyłącznie spędzając przy tej grze WIELE godzin i czytając jakąś Terrariapedię, która zdradzi wszystko to, czego nie chcieli zdradzić twórcy. To przeszło raz, w Minecrafcie, tam rzeczywiście na początku nie wiadomo co robić i jak robić, ale gdzie był problem, żeby mały crafting-tutorial zaaplikować w Terrarii? Ktoś ma jakikolwiek dobry argument, albo usprawiedliwienie? I nie, "bo takie rozwiązanie, jak pokazała gra Notcha, działa i jest fajne" to nie jest dobry argument. To lenistwo.

I niestety to jest Minecraft w 2D, owszem - tyle że metaforycznie. Terraria jest oskubaną z wszystkiego, co fascynujące grą, która nie bardzo wie, co ma ze sobą zrobić i nie potrafi się określić. Jest przystępna, miła i całkiem prosta, kiedy już załapie się o co chodzi, ale brakuje jej czegoś, co sprawiłoby, że miałbym ochotę w nią grać. Nie czuję się nawet przywiązany do mojej małej wioski, do sieci korytarzy, czy świecących grzybów głęboko w jaskiniach. Mogę skasować ten świat i jedyne czego będę żałować, to surowców, które zmarnowałem. Za mało w tym platformówki na platformówkę, za mało zręcznościówki, jak na zręcznościówkę... i wymieniać można dalej, aż skończą się pasujące do kontekstu gatunki gier.

Aaach, multiplayer.
Wychodzę z założenia, że jeżeli płacę za grę indie 40 złotych, to ma być dobra. Bez pyskowania, marudzenia i jęczenia, że studio prawie zbankrutowało, nie miało czasu i tak dalej - ma być po prostu dobra i, przede wszystkim, ma działać jak należy. W Terrarii multiplayer nie działa, jak należy.

Jest upierdliwy, wymaga stawiania serwerów, wymaga podłączania się do nich poprzez wpisywanie IP, wymaga wszystkiego tego, co sprawiło, że Minecraft jest dla mnie grą tylko i wyłącznie dla pojedyńczego gracza. Wymaga też dokładnie tego, co wrzuca ją automatycznie do szufladki: "Nie mam czasu na pierdoły - chcę grać, a nie ustawiać wszystko, żeby łaskawie to zaczęło, może w końcu, działać".

Dlatego Terraria, dopóki nie dorobi się sensownego multiplayera z obsługą prostą i przystępną, nie jest grą, która w moim wszechświecie oferuje multi. Nie mam znajomych, którzy w nią grają, nie mam zamiaru zmuszać ich do wydawania 10 Euro na takie rzeczy, a i nie mam czasu szukać po necie IP serwerów, które i tak z reguły nie działają - nie mam też czasu zajmować się rzeczami, które za 40 złotych powinny, po prostu, działać.

I tak dalej, i tym podobne
Terraria
sprzedała dwieście tysięcy kopii w lekko ponad tydzień opierając się na geniuszu i rosnącym z każdym miesiącem kulcie Minecrafta. Niestety jednak wydawanie gry niedopracowanej, która uzupełniana jest o kluczowe elementy razem z kolejnymi patchami i sprzedawanie jej za zaporową cenę dziesięciu Euro jest nie na miejscu. Chociażby dlatego, że Minecraft oferuje znacznie więcej i ma o wiele więcej sensu, a i cenę podobną.

Ocena: 7/10

---

Plusy:

  • Ładne, miłe i przyjemne
  • Po dziesiątej godzinie zaczyna być nawet interesujące

 

Minusy:

  • Przed dziesiątą godziną monotonne i ślamazarne
  • Nie bardzo wiadomo czym to ma być w ogóle

 

PS. Trailery i screeny, które promują Terrarię pochodzą z gier prowadzonych przez WIELE godzin - jeżeli liczycie, że ta gra będzie tak wyglądać, jak ją odpalicie to niestety, ale muszę was rozczarować.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:

Nasze zasoby

Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
niedziela, 17 września 2017, 15:28   FsLemon
Terraria to świetna gra ! Mam przegrane 235 h a nadal mi się nie nudzi. Wkurza mnie gdy ludzie mówią , że Terraria to Minecraft 2D. To jest nieprawda , jest o wiele bardziej rozbudowana. MC jest nastawiony na budowę , a Terraria na walkę i eksplorację. A na dodatek gra wydłuży się gdy pobierzesz mody, zagrasz z przyjaciółmi albo jak zagrasz w mapkę innych użytkowników.
sobota, 31 października 2015, 15:47   Soran123

Mam przegrane w Terrarie 472h. Jest tam tyle rzeczy do zrobienia,
ze aż głową boli. A crafting ogarniasz u pierwszego NPCa ktory jest obecny Guide ;)

wtorek, 18 sierpnia 2015, 23:14   Freshyy

z nią najpierw dobrze zapoznać, bo otworzenie menu i zobaczenie grafiki nie wystarczy. No i właśnie, co masz z tą grafiką. Według mnie jest ona bardziej klimatyczna niż w Minecrafcie. Tam bez texturepacków wszystko było szare i ponure, a mgła w MC przyprawiała mnie o mdłości. Grafika w Terrarii jest fajna, kolorowa, i przypomina mi parę oldschoolowych gier. Naprawdę, polecam Berlinowi zapoznać się lepiej z grą. Pozdrawiam.

wtorek, 18 sierpnia 2015, 23:11   Freshyy

spadające z sufitu, czy zatrute strzałki. Jest tego naprawdę wiele. Możemy też oszklić cały budynek, cokolwiek, a zrobienie szkła jest łatwiejsze niż w MC. No i jaki problem z poradnikiem craftingowym? Jak ktoś uznaje, że nie potrzebuje pomocy, to go nie używa. Jak ktoś potrzebuje pomocy, to go używa. Proste? Proste. Z tego co widzę, Berlin za długo nie grał w tą grę i uległ typowemu stereotypowi, że 3D jest lepsze niż 2D, bo przecież takie super efekty są. Żeby móc dobrze zrecenzować grę, trzeba się

wtorek, 18 sierpnia 2015, 23:07   Freshyy

zabiciu jednego, włącza się tryb Hardmode, czyli tryb dla hardkorów. W grze jest tyle przedmiotów, że aż głowa mała. W dodatku, npc z MC to brzydkie klony z długimi nochalami. Za to w Terrarii każdy NPC jest inny. Każdy może nam pomóc w inny sposób, każdy ma inny wygląd, inne wymagania, inne usługi, oraz inną historię (tak, tu przynajmniej postacie niezależne mają jako taką historię, choć nie wszystkie). Co więcej, Berlin przedstawia informacje nie prawdziwe. Możemy wstawiać pułapki, takie jak kolce, kule s

wtorek, 18 sierpnia 2015, 23:04   Freshyy

Cała recenzja jest nielogiczna. Najpierw recenzent wylewa swoje żale i nie przedstawia żadnej zalety, a potem wystawia ocenę 7/10. Trochę to dziwne, nieprawdaż? Co więcej, tak jak wspomnieli moi przedmówcy, wielu ludzi uważa, że jak w jakieś grze kopie się bloki sześcienne, to od razu jest to nędzna kopia Minecrafta, który tak naprawdę jest kopią Infiminera. Kropka w kropkę. W MC znajdziesz dwa bossy, trzy światy i grupę podstawowych potworków... i co dalej? W Terrarii bossów jest 3 razy więcej, w czym po

czwartek, 17 października 2013, 14:26   Kubjusz21

A i jeszcze jedno CDA chyba nie zbyt wybrał dobrego "komentatora" gry jeżeli nudzi mu się sandboxówka...

czwartek, 17 października 2013, 8:27   Kubjusz21

witam,
Jestem przed kupnem tej gry i prawdopodobnie ją kupie, chyba CD-Action wystawiło taki komentarz o tej grze żeby nie robic konkuręcji minecraftowi... I ja jakbym miał napisac kom. o tej grze myślę ze napisał bym ze gra jest super jeżeli ktoś lubi grac w 2D lub pltformówki (choć to jest to samo) i nie chce wydawac na minecrafta 80 zl, a aktualnie na promocji na steamie kosztuje ona 10 zl, a normalnie kosztuje 40

wtorek, 4 października 2011, 21:38   KosaQ

Super gra, polecam! Mnie wciągnęło na maksa szczególnie na multi! :D

O autorze

Berlin

Podobne newsy

Aktualizacja PlayStation Store (12-18 listopada). Assassin´s Creed: Unity i Rogue, PES 2015...

News
środa, 12 listopada 2014

aktualizacja-playstation-store-12-18-listopada-assassins-creed-unity-i-rogue-pes-2015 Sporo nowości przynosi ze sobą kolejna aktualizacja zawartości europejskiego cyfrowego sklepu PlayStation Store. Dwa nowe asasyny, PES 2015… A to oczywiście nie wszystko.

Komentarzy:
2

Artykuły

Tym, co sprawia, że Farming Simulator rok po roku przykuwa do monitorów setki tysięcy graczy na wiele tygodni, jest nie tylko wciągająca rozgrywka. Równie duże znaczenie ma społeczność zgromadzona wokół produkcji – i tworzone przez nią mody. Bardzo dużo modów. 

Komentarzy:
3

Ponad pół miliona egzemplarzy pudełkowych sprzedanych od 2012 roku w Polsce, ponad 100 tysięcy wiernych fanów nad Wisłą i społeczność żywo wymieniająca się doświadczeniami. To nie FIFA ani Call of Duty, to Farming Simulator.

Komentarzy:
2

Duży, szybki, z LED-ami i obsługą G-Synca. Nowy monitor LG świetnie nadaje się do grania.

Komentarzy:
10

Firma Vault-Tec zaprojektowała i zbudowała 122 schrony przeciwatomowe zwane kryptami. Oficjalnie miały one stać się schronieniem dla całej populacji USA, w praktyce dostali się do nich nieliczni wybrańcy, których szczęśliwcami bynajmniej nazwać nie można.

Komentarzy:
23

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z