11
25.11.2016, 15:36Lektura na 10 minut

Tyranny: Jak zacząć? I jak grać, żeby wygrać?

Wczoraj wzięliśmy na ruszt świat Tyranny. Dziś postaramy się rozgryźć mechanikę. I niejako przy okazji przybliżymy Wam pierwszą godzinę rozgrywki.


Mateusz Witczak

Przygodę rozpoczynamy od klasyki – określenia płci, tembru głosu oraz wyglądu protagonisty. Ras czy klas (i wynikających z tego modyfikatorów) w Tyranii nie uświadczymy.

Pewne znaczenie ma natomiast obranie historii, w wyniku której przyłączyliśmy się do armii władającego światem hegemona Kyrosa. Ale też nie za wielkie. Ot – mag wojenny, który przepędził młodość na studiowaniu zwojów, dostanie raz na jakiś czas dodatkową opcję dialogową, dzięki której błyśnie anegdotą na temat czarodziejskich arkanów, a dyplomata wykaże się nadzwyczajną znajomością protokołu.

Znacznie istotniejszy jest wybór umiejętności i cech. Zacznijmy od tych pierwszych. Niezależnie od tego, czy zamierzacie grać subtelnym iluzjonistą czy też rębajłą o wrażliwości pnia dębu – szczególnie ważne podczas rozgrywki okażą się:

Wiedza – bo pozwala odblokować dodatkowe linie dialogowe, a w konsekwencji: wytargować lepsze fanty, zbudować sobie fajniejszą reputację oraz swobodniej podejmować decyzje. To od niej też zależy, jak wymyślną magią będzie władać nasza postać.

Przebiegłość – bo umożliwia manipulowanie interlokutorami, a w dodatku odnajdywanie ukrytych w świecie gry skarby oraz otwieranie drzwi/skrzynie.

Atletyka – bo dostęp do wielu miejscówek jest uzależniony od tego, czy uda nam się na nie wdrapać (ergo: zaliczyć podsuwanego przez tytuł skillchecka). Przydaje się ona jednak także podczas konwersacji, podczas których niekiedy pojawia się opcja, by – przykładowo – doskoczyć do grożącego nam draba i władować mu sztylet pod serce, nim drab zdąży w ogóle wyciągnąć miecz.

(Zresztą – by unaocznić Wam przydatność tego współczynnika – stworzona na potrzeby naszego poradnika postać, magiczka, którą enigmatycznie ochrzciłem mianem 8trefl, ma bardzo niską wartość atletyki).

Równie istotny jest rozkład cech, których mamy tutaj 6 i... no cóż, nie są one zbyt intuicyjnie nazwane. Szczęśliwie gra sugeruje nam (na podstawie poprzednich wyborów), w które atrybuty powinniśmy zainwestować.

8trefl jest gotowa na przygodę! Ta rozpoczyna się od podboju ostatniej krainy, która opiera się władzy Kyrosa. Gra pyta nas, czy chcemy samodzielnie pokierować podbojem (oczywiście, że chcemy!), czy też wolimy zdać się na scenariusz przygotowany przez twórców (nah).

Warto postawić na samodzielność. Choćby dlatego, że w ramach tej prostej gry tekstowej poznajemy zręby scenariusza i organizacji świata gry. To też pierwsza okazja, by zbudować sobie reputację wśród występujących w Terasach organizacji. Podbój zmusza nas do nieustannego rozwiązywania sporów kompetencyjnych między obiema armiami uczestniczącymi w starciach (Szkarłatny Chór, Wzgardzeni), ale też do decydowania o losie ofiar ekspansji. Jeżeli skażemy najemników Spiżowego Bractwa na wygnanie, ci na późniejszym etapie fabuły nie przepuszczą nas przez kontrolowane przez siebie ziemie. Jeśli okażemy łaskę gildii Mędrców, ta poda nam w kłopocie pomocną dłoń.

Całość sprowadza się do serii (najczęściej binarnych) dylematów.

trn4_c04f8.jpg
trn5_c04f8.jpg

Przebrnąwszy wzrokiem przez kilkanaście ścian tekstu, opanowujemy sytuację i włączamy w posiadanie hegemona ostatnią piędź ziemi. Niespodziewanie jednak, dwa lata później, łeb podnoszą buntownicy!

I nie pozostaje nam nic innego, jak zakasać rękawy...

Na kolejnej stronie: system walki i reputacja


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze