41
19.09.2014, 21:00Lektura na 6 minut

Pięć gier, które nie miały prawa działać na Nintendo DS

Dzisiejszym tekstem z cyklu "gier, które nie miały prawa działać na" zamykamy (na razie) handheldy, by w przyszłym tygodniu skupić się na konsolach stacjonarnych. A skoro tydzień temu sprawdzaliśmy Game Boya Advance, to następny musi być Nintendo DS.


Dawid „spikain” Bojarski

Nintendo DS był co prawda mocniejszy od wydanego kilka lat wcześniej Game Boya Advance, jednak w czasach, w których się ukazał (2004) jego specyfikacja techniczna nie budziła podziwu – co najwyżej śmiech. Już wydawane wtedy PDA były pod tym względem wielokrotnie lepsze. DS posiadał dwa procesory 32-bitowe ARM i 4 MB RAM-u, a największą innowacją technologiczną były dwa ekrany (co zresztą innowacją wcale nie było, bo w latach 80. miały je niektóre handheldy Nintendo z serii Game & Watch).

O jakości konsoli świadczy jednak nie jej specyfikacja, a jakość samych gier. Oto pięć tytułów na DS-a, które nie miały prawa ukazać się na tej konsoli.


Kingdom Hearts 358/2 Days

Nie mogłem zdecydować się, czy wybrać Kingdom Hearts Re:coded, czy Kingdom Hearts 358/2 Days. Ostatecznie na liście znalazło się to drugie, chociaż z powodzeniem mogłoby i pierwsze. Wygląda trochę, choć nieznacznie lepiej, dlatego wygrało. Tak czy siak – pierwsze Kingdom Hearts ukazało się na PlayStation 2, więc o wiele słabszy DS powinien mieć jakieś problemy z dostarczeniem podobnej rozgrywki. Okazuje się jednak, że ani trochę. "Feeling", czy jakkolwiek to nazwać, jest dokładnie ten sam. Grafika trochę gorsza, chociaż i ta na PS2 nie wygląda dziś już zbyt dobrze. Słowem: zarówno 358/2 Days, jak i Re:coded to pełnoprawne Kingdom Hearts. Zarówno pod względem jakości, jak i długości – obie części zabiorą wam po około 30 godzin z życia.


Metroid Prime: Hunters

Przenieśmy się na chwilę do świata, w którym zestaw klawiatura+mysz nie istnieje, a ludzie grają w FPS-y tylko na konsolach. Brzmi przerażająco? Niekoniecznie – twórcy różnych odsłon serii Metroid Prime regularnie pokazują, że da się zrobić dobrego FPS-a na konsoli. Na GameCube'ie grało się padem – co prawda genialnym, ale jednak padem. Na Wii precyzję osiągnięto dzięki bardzo dokładnemu pilotowi. Nikt normalny nie spodziewałby się jednak, że ten sam gameplay da się przenieść na DS-a. Przecież nie dość, że nie ma to ani jednego analoga (a przydałyby się dwa), to i sprzęt jest za słaby, aby taką grę pociągnąć.

Najwidoczniej nie jest, bo Metroid Prime: Hunters wygląda wręcz kosmicznie – nietrudno zapomnieć, że gra się na sprzęcie ze śmiesznie brzmiącym 4 MB RAM-u. A sterowanie? Oczywiście na ekranie dotykowym. Jest więc super-precyzyjnie, w każdym razie jak na konsolę. Problem z przystosowaniem się mogą mieć leworęczni. Ja miałem. I jeszcze jedno: gra pozwala przy pomocy jednego kartridża grać w multi we cztery osoby dzięki Download Play. Nie chce porównywać tego trybu do Quake'a, bo Berlin mnie zabije, ale zagrajcie kilka partyjek, a zobaczycie sami, że takie budzi skojarzenia.


 

Super Mario 64 DS

Nie powinienem wspominać o tej grze, bo jestem na nią śmiertelnie obrażony. Twórcy jedną niemądrą decyzją skutecznie popsuli pierwowzór z Nintendo 64, jedną z najlepszych platformówek, jakie kiedykolwiek powstały. Chodzi o ruch postaci – Nintendo DS nie posiada analoga, więc sterujemy miziając po ekranie dotykowym. Mario niemal natychmiast biegnie, co odpowiada przesunięciu analoga do oporu. W grze, w której często musimy iść bardzo powoli i niezwykle istotna jest precyzja... to po prostu nie działa.

Dlatego powinienem pominąć Super Mario 64 DS w tym zestawieniu. Ale nie mogę – ta gra obiektywnie zasługuje na swoje miejsce na liście. Oprócz ograniczeń sprzętowych wynikających z braku "gały", DS jest po prostu słabszy od Nintendo 64. A port Super Mario 64 w wielu miejscach wygląda lepiej, działa sprawniej i na dodatek stworzony został już na premierę DS-a, a więc zapewne na długo przed tym, jak twórcy poznali wszystkie sztuczki i skróty, które pozwoliłyby im na więcej. No i można grać Luigim.


Redaktor
Dawid „spikain” Bojarski

Redaktor naczelny CD-Action. Zagraj w Unavowed.

Profil
Wpisów3672

Obserwujących37

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze