90
8.11.2013, 17:00Lektura na 5 minut

[Weekend] Jak zrobić dobrą grę o polskiej historii

Polacy gry robić umieją, co udowodniły najdobitniej znakomite Wiedźminy. Ale czy potrafią stworzyć dobrą produkcję nie o zombie, kowbojach czy fantastycznych światach, tylko o swojej własnej historii?


Faraon

Jak do tej pory się nie udało. Przeciętne Mount&Blade: Ogniem i Mieczem, tacy sobie Krzyżacy, tragiczna wtopa pod tytułem Uprising 44… Jakie są przeszkody, które sprawiają, że porządna gra o naszej historii dotąd się nie ukazała?

Po pierwsze, finanse. Wygląda na to, że jeżeli za bary z polską historią nie wezmą się albo Techland, albo CDP, nie ma szans na produkcję, która dorównywałaby rozmachem zachodnim tytułom. A te studia jak na razie tematu nie podejmują. Po drugie, słynne polskie zamiłowanie do patosu. Istnieje olbrzymie prawdopodobieństwo, że autorzy gry nie wstaną z klęczek i wyprodukują podniosły gniot – komputerowy odpowiednik "Bitwy Warszawskiej" czy "Bitwy pod Wiedniem".

To prowadzi wprost do trzeciej bariery, czyli tak zwanego „sienkiewiczyzmu”. To pewna skaza na polskiej duszy, która jest wiarą w miłe dla serca, ale jednak infantylne i niewiarygodne mity o polskiej historii. To czarno-białe postrzeganie trudnych dziejów naszego kraju. Objawia się ono snami o dawnej potędze, światowej misji i wiecznym męczeństwie niewinnej ojczyzny. Tę chorobę wynikającą z kompleksów widać w polskiej kinematografii, więc aby powstała naprawdę przyzwoita gra historyczna, stworzyć ją musi zespół ludzi dojrzałych, którzy w domowej biblioteczce nie mają jedynie „Trylogii” i „Konrada Wallenroda”.

Czwarta przeszkoda to kolejna przywara narodowa, czyli nadwrażliwość. Spójrzmy prawdzie w oczy, Polacy obrażają się o wszystko. Pamiętacie zadymę, jaka rozpętała się po premierze Codename: Panzers? Wydaje mi się, że przyczyną małej liczby tytułów, które poruszają tematykę historyczną, jest strach producentów i wydawców przed "butthurtem" potencjalnych odbiorców. Zwłaszcza ze strony wzmożonych moralnie delikatnisiów, dla których każde najmniejsze wybicie z pięknego snu o nieskazitelnym Polaku-husarzu-męczenniku jest jak nadepnięcie klocka Lego bosą stopą. Chórkiem oburzonych zazwyczaj dyrygują szukający sensacji niedoinformowani dziennikarze, uwielbiający sprzedawać kolejne newsy o tychszkodliwychgrachwideo.

No i wreszcie ostatnia, techniczna bariera – o wielu wydarzeniach i postaciach historycznych mamy mało informacji. Przy tworzeniu produkcji konieczne są konsultacje ze znawcami oraz solidne pokłady wyobraźni. Nie uniknie się jednak nigdy pomyłek i uproszczeń, które mogą odrzucić od gry ortodoksyjnych fanów danej epoki.

Powyższa litania sugeruje, że mamy do czynienia z misją nie do wykonania. Ale, jak mawiał Napoleon, „gdzie diabeł nie może, tam Polaka pośle” (czytaj: wprost pod armaty), więc żywy nie utraciłem nadziei. Oto moja listę motywów i wydarzeń historycznych, które mogłyby być wykorzystane przez producentów. Proszę:

Okres historyczny: czasy Mieszka I
Gatunek gry: strategia
Opis: tajemniczy czas, w którym formował się polski organizm państwowy, to świetny lejtmotyw dla ambitnej strategii w stylu Europy Universalis. Co by było, gdyby Mieszko przyjął chrzest od Bizancjum albo nie ochrzcił się wcale?

Okres historyczny: XIV i XV wiek
Gatunek gry: RPG
Opis: od dawna marzy mi się gra fabularna, której głównym bohaterem jest Zawisza Czarny, najsławniejszy rycerz piętnastowiecznej Europy. Niestety, postać ta otoczona jest nimbem nieskazitelności, co może prowadzić wprost do pułapki „sienkiewiczyzmu”. Istnieje na szczęście pewna recepta na jej ominięcie – nadanie pomnikowemu Zawiszy cech ludzkich (które niektorzy historycy dostrzegli, ale jakoś nikt o nich słyszeć nie chce...).

Okres historyczny: koniec XIX i początek XX wieku
Gatunek gry: skradanka
Opis: aby uniknąć patosu, można zgrabnie wyminąć czasy powstań i skupić się na latach, gdy Polacy w konspiracji starali się podkopać zaborcze władze. Można byłoby zrobić emocjonującą grę o nielegalnych drukarniach, ucieczkach przed Ochraną i napadach na transporty z pieniędzmi. W tamtym czasie jako polski Billy Kid wsławił się przecież sam Józef Piłsudski…

Okres historyczny: dwudziestolecie międzywojenne
Gatunek gry: strategia
Opis: niezwykle trudne lata w naszych dziejach, które mogą stać się kanwą dla porządnej strategii. To, że można, pokazali już polscy moderzy, tworząc całkiem grywalny mod do Hearts of Iron II. Jeśli kiedykolwiek powstanie produkcja osadzona w dwudziestoleciu międzywojennym, warto, by nie pielęgnowała ona mitów o wspaniałości czasów Piłsudskiego i Mościckiego.

Okres historyczny: przed i w trakcie II WŚ
Gatunek gry: skradanka
Opis: czemu by nie stworzyć growego odpowiednika Hansa Klossa? Postać byłaby fikcyjna, ale zanurzona w rzeczywistości tamtego okresu i wpływająca na nią wydatnie.

Okres historyczny: II WŚ
Gatunek gry: przygodówka/akcja
Opis: wojnę można też przedstawić na wesoło. Fajnie by było pograć w komputerową adaptację „Czterech Pancernych” – no, może bez tej nachalnej komunistycznej propagandy. Coś zbliżonego już kiedyś rodacy wyprodukowali – ponad dekadę temu ukazał się Another War, którego akcja toczyła się w okupowanej Francji.

Okres historyczny: II WŚ
Gatunek gry: strzelanka
Opis: Amerykanie wałkują Normandię i Ardeny niemiłosiernie, a dlaczego nas, Polaków, nie stać na porządne Call of Duty w kampanii wrześniowej, pod Monte Cassino lub Narwikiem?

Okres historyczny: PRL
Gatunek gry: survival ;)
Opis: kojarzycie grę planszową „Kolejka”? Chciałbym zagrać kiedyś w humorystyczną przygodówkę o PRLu, w której bohaterowie usiłują przetrwać w siermiężnej rzeczywistości tamtych lat. Poszukiwanie papieru toaletowego w sklepach, handel wymienny na targu, zdobywanie paszportu…

Okres historyczny: PRL
Gatunek gry: skradanka/przygodówka
Opis: to samo, co w przypadku gry o konspiracji z przełomu wieków. Nielegalne drukarnie, tajne spotkania i ucieczki przed ubekami – toż to materiał na fantastyczną produkcję, która przedstawi PRL w wersji wielobarwnej, pełnej tragicznych postaci i trudnych moralnych wyborów.

 

I na pewno jesteście w stanie wymyślić tego dużo, dużo więcej, prawda?


Redaktor
Faraon
Wpisów5

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze